Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Swishbetalning som inte skickas?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104666
    Arne_1921
    Deltagare

    Jag säljer endel mot avhämtning. Ofta ringer folk och vill köpa och hämta omgående därför har jag sagt att dom kan swisha och hämta obemannat för att inte tappa dessa kunder. Lägger paketet +kvitto på att betalning skett med swish för kunden att plocka upp.

    Vad händer om kunden i detta fall inte betalar eller säger att dom gjort det fast jag inte fått några pengar? Är det jag som får ta smällen bara för att ja gett ut kvitto på att det betalats med swish?

    Problemet går ju givetvis att komma runt genom att inte lägga ut ett paket som inte är betalat men ibland, typ idag, va det lite stressigt på morgonkvisen så ja la ut paketet och väntar nu på att betalningen ska komma….

    #185236
    Stefan72
    Deltagare

    Skriver du att de har betalt så har de ju det. Sen så lär du väl fundera på hur du bokför en sådan betalning. Kör du den som kontantfaktura eller vanlig faktura och du prickar av det vartefter det kommer in pengar? Är det det sistnämnda så kan man ju ändå hävda att de inte betalt. Då ska de ju bevisa att så skett om det blir problem.

    #185239
    Arne_1921
    Deltagare

    Jag kör det som en kontantfaktura där jag på fakturan kryssar i att betalning sker med swish och jag bokför som en kontant betalning. Om nu någon skulle fula sig och inte betala så kan dom ju inte bevisa att det är betalt så ja tror ju inte att någon vågar sig på detta men… man vet ju aldrig.

    #185246
    Stefan72
    Deltagare

    Sen får du tänka på vad en kontantfaktura innebär. Det är ju ett kvitto på att betalning är gjord, både för dig och för skatteverket vid revision. Det håller troligen inte att skriva kontantfaktura och sen få en swishbetalning “senare” Samma dag blir ju okej såklart men samtidigt kan du ju inte strida för nån betalning om den inte görs heller.
    Jag kör vanliga fakturor på alla övriga betalningar också, swish, förskott och så. Då är den “öppen” tills jag manuellt petar in pengar på rätt konto och då markerar jag den som betald.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.