Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Boost av tex Payson?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104722
    PrettyFrame
    Deltagare

    Hej, min sambo har en liten webshop som jag knåpade ihop för ett antal år sedan. I dag har hon betalalternativen Bankgiro och Swish (utan integrering, bla då de inte stödjer SNI). Jag brukar tycka att hon borde lägga till tex Payson , Mondido eller ngn annan betalleverantör. Hon är lite ovillig att göra detta då hon ser det som en kostnad (vilket det naturligtvis är). Själv tror jag att det skulle kunna öka hennes omsättning men det argumentet har hittils inte bitit. Vad tror alla forummedlemmar som har lite mera erfarenhet än vad jag har.

    P.S
    Om jag skulle skriva ut butikens namn så skulle det förmodligen ta hus i h-vete och eventuella argument falla väldigt platta. Jag inser att blir svårare att svara utan den informationen. Men jag kan väl säga att omsättningen är ganska modest.
    D.S

    #185388
    JohnL
    Deltagare

    Givetvis är det en kostnad, men att inte erbjuda 3 av dom 4 vanligaste betalsätten i Sverige är en betydligt högre kostnad iform av avbrutna köp.

    Fråga din fru hur hon skulle reagera om hon var tvungen att betala med BG varje gång hon gick på ICA, men alla andra matbutiker hade kvar sin kortbetalning och dessutom erbjöd dom bank, faktura & delbetalning.

    Hade hon fortsatt gå på ICA då?
    (ICA är inte en optimal jämförelse då dom har ett väldigt starkt varumärke)

    #185389
    loppis
    Deltagare

    Payson är ju riskfritt eftersom man betalar deras avgiftt per transaktion, istället för ett fast månadsbelopp. Jag har alltid erbjudit Payson för mina svenska kunder och det har alltid varit uppskattat, dessutom billigare än exempelvis Klarna om omsättningen är lite blygsam ;).

    #185390
    BrunoH
    Deltagare

    Hej,
    Jo men kära nån skaffa Payson. Det skadar ju inte att testa – snarare tvärtom ni kommer märka skillnad.
    Kommer ihåg när vi hade en ebutik (typ 10 år sen) och endast banköverföring som betalningssätt och sen la vi till payson – i det fallet så var det ganska extrem ökning av försäljning.
    Det som vi alla e-handlare vill är att det ska gå sååå smidigt som möjligt för kunden i butiken för det lönar sig.

    Å andra sidan ca. 3% + nån krona per transaktion är inte en jätte kostnad. Tycker man att den är för stor – då är det kanske läge att se över vad man har för marginaler.

    Det är också bra att titta på rapporter från Google analytics – hur många lämnar kassan utan att slutföra köp, och sedan åtgärda det.

    #185392
    peranders
    Deltagare

    @BrunoH 92339 wrote:

    Hej,
    Jo men kära nån skaffa Payson. Det skadar ju inte att testa – snarare tvärtom ni kommer märka skillnad.
    Kommer ihåg när vi hade en ebutik (typ 10 år sen) och endast banköverföring som betalningssätt och sen la vi till payson – i det fallet så var det ganska extrem ökning av försäljning.
    Det som vi alla e-handlare vill är att det ska gå sååå smidigt som möjligt för kunden i butiken för det lönar sig.

    Å andra sidan ca. 3% + nån krona per transaktion är inte en jätte kostnad. Tycker man att den är för stor – då är det kanske läge att se över vad man har för marginaler.

    Det är också bra att titta på rapporter från Google analytics – hur många lämnar kassan utan att slutföra köp, och sedan åtgärda det.

    Vad är det som gör att det går så smidigt med just Payson? Tycker 3%+3kr låter rätt dyrt, billigare finns även utan fasta kostnader.

    #185393
    BrunoH
    Deltagare

    @peranders 92341 wrote:

    Vad är det som gör att det går så smidigt med just Payson? Tycker 3%+3kr låter rätt dyrt, billigare finns även utan fasta kostnader.

    Du hänger nog inte med i resonemanget – oavsett om det är payson, hygglig, klarna eller någon annan betalningsleveratör – så är det smidigare för kunden att köpa och använda kort, bank eller faktura som betalningsalternativ än att logga in på sin bank och göra en överföring. Eller har jag fel?
    Och payson checkout är faktiskt ganska smidig 😉 fördelen med just Payson är att du kan testa i nån månad utan att behöva binda dig och/eller betala saftig månadsavgift.
    Det finns billigare, ja! Välj det då!

    #185394
    PrettyFrame
    Deltagare

    @BrunoH 92339 wrote:

    Hej,
    Det är också bra att titta på rapporter från Google analytics – hur många lämnar kassan utan att slutföra köp, och sedan åtgärda det.

    Bara som en händelse så kom ju veckans Google Analytics mail idag.
    Kassan är 3 steg.
    – Mata in Namn, Adress osv
    – När den delen är korrekt inmatad kan man välja frakt.
    – Och efter frakt valet betalning.

    Det som kanske talar emot att Payson skulle påverka konverteringen är det faktum att majoriteten som kliver av gör det redan innan de matat in namn och adress. De flesta som kommer till betalval verkar gå vidare. Jag antar att det gäller för många andra att många går till kassan men aldrig matar in ngt
    eller gissar jag fel där?

    #185398
    MultiMan
    Deltagare

    Finns fraktkostnaden tydligt angiven innan man behöver ange namn och adress? Annars hade jag också hoppat av i första steget av ren irritation.

    Personligen vill jag kunna lägga produkter i varukorgen, se frakten och därefter kan jag avgöra om jag vill avsluta och därmed ange mina uppgifter. Annars är risken stor att jag hoppar sidan om inte produkterna är helt unika.

    Toleransen för att ange uppgifter först ökar om sidan är välkänd och etablerad. Ingen vill registrera sig på okända sidor på vinst eller förlust utan att veta om det är värt besväret på förhand, dvs alla kostnader och fraktbolag tydligt angivna i förväg.

    Samt givetvis betalsätten!

    #185399
    PrettyFrame
    Deltagare

    Fraktkostnaden syns i varukorgen hela vägen fram till kassan.
    Dock försvinner den i kassan fram till valet. Kanske skulle låta den synas och eventuellt ändras vid val av frakt.

    Om vi återgår till trådens början är det ngn som har en “fuktat finger i luften” gissning på eventuell ökning av konverteringsgraden med “Payson”?

    #185401
    MultiMan
    Deltagare

    Som van e-shoppare sedan många år så kan jag ge ett åsikt till: Klarna är överlägset bäst för kunden. En glad kund handlar mer. De jobbar ständigt på att utveckla produkten, överlägset bäst app i telefonen och bäst kundtjänst.

    De senaste åren har jag i princip bara handlat från butiker med Klarna. Inget Klarna, inget köp utan då går jag vidare. Enda undantagen har varit Qliro pga CDON, ett med Payson pga unik vara och ett köp med Collector (unik vara).

    Alltså lägger jag medvetet 95% av alla köp av butiker som använder Klarna, eftersom jag vet att krånglar någonting får jag alltid hjälp (händer dock sällan) och appen med dess funktioner slår som sagt allt annat på marknaden idag.

    Klarna kan jag absolut tänka mig ökar konverteringen, med all rätt.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.