Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem PayPal i olika valutor

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104931
    Seke
    Deltagare

    Vi tar emot betalningar via PayPal i SEK, EUR och NOK, vilket funkar bra och det är bra att kunna erbjuda kunderna flera betalningsmetoder (huvuddelen av inkommande betalningar har vi via KCO). Men när vi tar hem pengarna från våra EUR- och NOK-saldon hos PayPal till vårt bankkonto i SEK så drabbas vi av mycket dåliga växelkurser. Senast förlorade vi 4,5 % av summan när vi tog hem EUR från PayPal och hela 6 % när vi tog hem NOK, jämfört med aktuell dagskurs..! Tycker det är oskäligt – vi betalar redan en hög procentavgift till PayPal vid varje kundinbetalning.

    Till saken hör att vi har en EUR-ficka på vårt svenska bankkonto, men PayPal säger att vi bara kan ta hem EUR utan valutaväxling om vi har ett företag i ett EUR-land..!

    Någon som har liknande erfarenheter eller tips?

    — Svante

    #186042
    Stefan72
    Deltagare

    Fast det är ju detta som Paypal lever på? En något sämre växlingskurs. Att de inte vill att man ska få det billigare är alltså ganska naturligt. Paypal är ju på det viset lååångt ifrån det mest fördelaktigaste betalningssättet.
    Själv mjölkar jag dem lite dock då jag ber mina kunder att sätta in pengar som gåva.

    #186059
    Seke
    Deltagare

    De borde leva på den (höga) avgift som de tar ut på varje inbetalning från kund. Detta med oskälig växlingskurs när man tar hem pengarna känns som en dold extra avgift, som dessutom är ännu högre än den officiella avgiften!

    Är det någon annan här som har PayPal i andra valutor än SEK som betalningsmetod? Hur gör ni?

    #186070
    Stefan72
    Deltagare

    men alla avgifter och tillägg som tillkommer finns antagligen med i villkoren? Jag tycker det är allmänt känt att Paypal är en av de dyrare? Det fungerar bra, är allsidigt och knutet till mycket och särskilt overthere. Men det kostar på många sätt. Vilken kurs de har på valutaväxling bestämmer de ju helt själva.

    #186088

    Hej,

    Paypal har faktiskt inte tillräckligt många lokala entiteter vilket ger dem Local Acquiring. Det innebär att de faktiskt måste växla och kan inte köra Like for Like. Det kan gås runt men då ska du vara kund i miljardvolymen.

    Paypal är dyrt och tipset är att enbart använda Paypal om du känner att dina nivåer av bedrägerier är så höga att kostnaden det hade inneburit blir värt det för dig.

    Med nya PSD2 SCA (september) är mitt tips att skrapt tänka över om Paypal är värt sin kostnad eftersom handlare med ett snittpris över 300 SEK är skyddade mot europeiska kort, bara utländska som är farliga då.

    Säg till om jag rörde ihop det eller ska förklara mer

    #186089

    @Stefan72 93273 wrote:

    men alla avgifter och tillägg som tillkommer finns antagligen med i villkoren? Jag tycker det är allmänt känt att Paypal är en av de dyrare? Det fungerar bra, är allsidigt och knutet till mycket och särskilt overthere. Men det kostar på många sätt. Vilken kurs de har på valutaväxling bestämmer de ju helt själva.

    Yes, avgifter står i avtalet och är det en liten kund skulle det inte förvåna mig om det finns en avgift där MEN som du skriver så är de olika kurser som paypal växlar inte reglerade i avtalet utan är oftast bara reglerat i någon form av

    “Paypal tar hand om betalningen” klausul.

    Till TS:

    Finns det någon anledning till att du inte kör SEK på sidan? Dvs att du tar betalt i sek då kan det stå något i form av

    “Will cost you 200 POUNDS”

    —- 2235 sek will be charged—-

    A) Det är helt okej enligt alla kort
    B) Det är inte konverteringsproblematiskt om vi inte pratar gigantiskt företag
    C) Du betalar inte ett jota i växling/kurser

    //Martin

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.