Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Vilken fakturalösning kan jag använda?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105032
    nextgen
    Deltagare

    Hej,

    Jag driver en företag som är i form av en personal shopper-tjänst där jag även levererar klädesplaggen som jag letar fram till dem.

    Just nu behöver mina kunder betala innan de får kläderna, vilket är ganska omständigt. Många verkar inte heller vilja betala i förskott vilket jag förstår. Samtidigt vill jag inte riskera att kunderna får plaggen och inte betalar. Jag är därför intresserad av att kunna skicka en faktura till kunden (via mejl eller telefonnummer) där de i princip kan godkänna summan och sedan kan jag skicka iväg kläderna till dem. Klarna har tex kundgaranti ifall kunderna inte betalar. Men finns det något liknande tjänst man kan använda? Eller borde jag använda något annat?

    Ett annat alternativ är att jag skapar egna fakturor och skicka med det till kunden men kunden kan isåfall fortfarande strunta i att betala. Vad händer isåfall? Blir det inte ganska struligt om det kommer till inkasso etc?

    Ps. Just nu kan jag inte integrera det med hemsidan då kläderna varierar beroende på vem som beställer. Ds

    #186310
    allstars
    Deltagare

    Billogram eller Izettle Invoice, kanske?!

    #186311
    webbinnovation
    Deltagare

    Någon form av “factoringtjänst” behöver du eftersom du inte vill ta risken själv. Fortnox har en fakturatjänst som är prisvärd och även erbjuder fakturaköp/factoring.

    #186312
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Billogram är billigt och bra anser jag. Här kan du även koppla på inkassoföretag enkelt. Du kan ställa in per automatik när påminnelse 1 och 2 ska gå ut och om du har inkassoföretag kan du koppla på vilken dag dessa ska kopplas in.

    Det kostar 10 kronor (ex moms) per faktura om du skickar via mail och vill du skicka via post kostar det 8,50 kronor extra.

    Sen för att göra kreditupplysning kan du tex köra via Ratsit eller annat företag som ligger i samma prisklass.

    Jag gillar Billogram, jag har testat några olika och det har tyvärr varit skräp. Har du idag något form av bokföringsystem så brukar dessa ha fakturatjänst som tex Fortnox. Men har du Speedledger så kör INTE med deras faktureringstjänst, denna är enligt mig totalt värdelös!!

    #186313
    nextgen
    Deltagare

    @allstars 93625 wrote:

    Billogram eller Izettle Invoice, kanske?!

    Tack för svar, allstars! Jag ska kolla på båda :)

    @ webbinnovation 93626 wrote:

    Någon form av “factoringtjänst” behöver du eftersom du inte vill ta risken själv. Fortnox har en fakturatjänst som är prisvärd och även erbjuder fakturaköp/factoring.!

    Tack webbinnovation! Jag ska kolla på Fortnox, har de kundgaranti? Alltså om min kund inte betalar, står jag för allt då? Behöver man göra kreditupplysningen själv med då?

    @ Jimmy Öström 93627 wrote:

    Billogram är billigt och bra anser jag. Här kan du även koppla på inkassoföretag enkelt. Du kan ställa in per automatik när påminnelse 1 och 2 ska gå ut och om du har inkassoföretag kan du koppla på vilken dag dessa ska kopplas in.

    Det kostar 10 kronor (ex moms) per faktura om du skickar via mail och vill du skicka via post kostar det 8,50 kronor extra.

    Sen för att göra kreditupplysning kan du tex köra via Ratsit eller annat företag som ligger i samma prisklass.

    Jag gillar Billogram, jag har testat några olika och det har tyvärr varit skräp. Har du idag något form av bokföringsystem så brukar dessa ha fakturatjänst som tex Fortnox. Men har du Speedledger så kör INTE med deras faktureringstjänst, denna är enligt mig totalt värdelös!!

    Tack Jimmy! Är det svårt att få igång inkasso och sånt? Räcker det med att man kan dra in inkasso eller kommer det ändå bli ganska jobbigt och därmed vill man hellre ha en faktureringtjänst som erbjuder garanti? Just nu verkar Billogram superbra men är ändå lite rädd för om en kund inte betalar så blir det massa strul med inkasso ändå.

    #186318
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Det är superenkelt att koppla på inkasso, ett knapptryck mer eller mindre bara, sen tar det kanske någon dag så är det klart att använda.

    Fakturaköp går via Capcito
    Inkasso går via Arvato

    Jag kör bara med inkasso och inte fakturaköp. Jag har haft några småärenden med Arvato och det har funkat bra tycker jag.

    Jag personligen skulle aldrig fakturera utan ett inkassoföretag i ryggen och en kreditkontroll som är utförd.

    @nextgen 93628 wrote:

    Tack Jimmy! Är det svårt att få igång inkasso och sånt? Räcker det med att man kan dra in inkasso eller kommer det ändå bli ganska jobbigt och därmed vill man hellre ha en faktureringtjänst som erbjuder garanti? Just nu verkar Billogram superbra men är ändå lite rädd för om en kund inte betalar så blir det massa strul med inkasso ändå.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.