Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Webshop och kassasystem

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95031
    PerS
    Deltagare

    Hej,

    Det verkar finns en otrolig kompetens vad gäller e-handel ute i landet. Har en fråga som kanske är busenkel men som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

    Håller på att starta e-handel med tillhörande fysisk butik som komplement. Jag skulle vilja undvika ett kassasystem och bara använda webshoppens kassa. Min idé är att i den fysiska butiken hantera eventuell kortbetalning via en handterminal och/eller kontantbetalning som en option i webshoppen för att där också skriva ut kvitto/faktura, dvs kort sagt registrera den fysiska ordern i webshopen.

    Vad tror ni; kan man undvika ett dyrt kassasystem?

    Per

    #115174
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag tror att det är en gråzon och att du bör kolla med skatteverket för att verkligen få veta vad som gäller, speciellt nu när de har börjat med sina certifierade kassasystem som är ett måste för de flesta. Många av oss här har säkert åsikter och tror olika varianter, men det där är en sak du absolut bör kolla med berörd myndighet och det är i detta fall skatteverket

    #115183
    PerS
    Deltagare

    Tack kodmyran!

    Du hänvisade mig till rätt plats:)

    Utdrag ifrån Skatteverkets information om s.k. kontantfaktura

    Om ett företag upprättar en faktura och samtidigt tar kontant betalt vid försäljningstillfället brukar denna benämnas “kontantfaktura”.

    För att betalning av kontantfakturor inte ska anses som kontant betalning och därmed registreras i ett kassaregister måste följande förutsättningar vara uppfyllda:

    – Kontantfakturan uppfyller bokföringslagens krav på en verifikation. Vilka krav det är har beskrivits ovan. Man bör särskilt notera att det innebär att motparten ska vara identifierbar, dvs. namn och adress ska anges på fakturan.

    – Kontantfakturan bokförs enligt reglerna för bokföring av fakturor. Övergripande innebär det att god redovisningssed ska iakttas. Varje faktura utgör en verifikation som ska bevaras i ursprungligt skick enligt bokföringslagens regler.”

    #115239
    Tigern
    Deltagare

    Visma skickade ut ett pressmeddelande om det där inför nya kassalagen. Jag vet att det kom en hel del kritik om det där i efterhand så bäst är att kolla upp det ordentligt innan du kör igång…

    Visma – Många företagare kan slippa nya kassaapparater – MyNewsdesk

    #115314
    Seke
    Deltagare

    Vi har också “butik”, eller snarare lagerförsäljning, som komplement till ehandeln. Ofta lägger kunderna beställningen i webbutiken, och väljer hämtning som leveransmetod. Då kan de också betala med kontokort via en terminal på plats hos oss.

    Men vi har också “drop-in” några timmar i veckan när kunder kan komma och handla utan att ha beställt innan. Då gör vi helt enkelt så att vi registrerar ordern manuellt i affärssystemet (Specter i vårt fall), med namn och adress på kunden. Vi får då en kontantfaktura som kommer in i redovisningen och där kunden är identifierbar. Detta innebär enligt Skatteverkets riktlinjer att man uppfyller kraven för att slippa certifierat kassaregister.

    Samtidigt räknas lagersaldona ner så att rätt antal av produkterna finns tillgängliga i webbutiken.

    Den enda nackdelen med denna metod är att det tar en stund att göra ordern, särskilt om det är många orderrader. Systemet är ju inte riktigt avpassat för en butikskassemiljö, utan för ett kontor. Men kunderna brukar vara tålmodiga och vänta medan vi gör deras kontantfaktura. Vi funderar på att snabba upp processen genom att införa streckkoder.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.