Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Betalsystem

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-01-12, 14:49
GregerAs avatar
Moderator
www.electrokit.com

Reg.datum: Jun 2009
Standard Kreditupplysningar med nya lagen

Från årsskiftet är det ju nödvändigt att upplysningsföretagen skickar kopia av även enklare upplysningar till privatpersoner och enskilda näringsidkare.

De olika upplysningsföretagen har säkert löst det på lite olika sätt, och jag tänkte att vi kunde dela med oss av hur det ser ut just nu i den här tråden.

Själv använder jag en integrerad lösning från Creditsafe, och de har infört något som heter DateCheck, där man helt enkelt skickar in datumet för den senaste upplysningen man tog. De svarar då med om det skett några förändringar eller inte.
Har det skett förändringar så måste man ta en ny upplysning för att få veta vilka, men om det inte skett några förändringar så behöver man inte ta någon ny upplysning - och alltså inte generera någon kopia till omfrågad.

DateCheck är kostnadsfri, deras upplysningar kostar som tidigare (<10:-/st) och det tillkommer 5-7:- per utskickad kopia.

För oss som har många återkommande kunder tror jag att det här upplägget kommer att bli billigare än att som tidigare göra en upplysning vid varje fakturaköp.

Jag vet också att Svensk Handelstidning Justitia (SHJ) har ett upplägg som inte skall generera någon kopia till omfrågad, eftersom de publicerar samma uppgifter som i sin tryckta publikation.

Hur gör andra?
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-01-12, 15:11
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

SHJ skriver så här på sin hemsida:

"Svensk Handelstidning Justitia är ett kreditupplysningsföretag med grundlagsstöd som tillämpar den s.k. bilageregeln i Tryckfrihetsförordningen. Med anledning av en förändring i kreditupplysningslagen 2011 anpassar och förtydligar vi våra digitala tjänster så att du tydligt kan urskilja vilken tryckt publikation informationen är hämtad ur. Svensk Handelstidning Justitia skickar inte upplysningskopia till de omfrågade."
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-01-12, 16:14
Joels avatar
Veteran
Partykungen.se
Partykungen

Skicka ett meddelande via ICQ till Joel Skicka ett meddelande via MSN till Joel
Standard

Det ska bli spännande att se om Ratsit/Upplysning.se kommer försöka gå runt detta på samma sätt som SHJ gjort...
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-01-13, 06:11
fotofyndets avatar
Veteran
fotofyndet.se
@chhagglund

Reg.datum: Nov 2009
Skicka ett meddelande via MSN till fotofyndet
Standard

Vi kör också med Creditsafe och kör vidare med samma lösning som förut. Den enda skillnaden är att omfrågekopian skickas ut och för oss tillkommer en kostnad på 4,50 för den.

Det där med DateCheck låter intressant, det ska jag ta upp med min kontaktperson hos Creditsafe. Misstänker att Codevision behöver bygga in det i OsC-modulen som "pratar" med Creditsafe också.
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-01-13, 10:39
Joels avatar
Veteran
Partykungen.se
Partykungen

Skicka ett meddelande via ICQ till Joel Skicka ett meddelande via MSN till Joel
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Joel Visa inlägg
Det ska bli spännande att se om Ratsit/Upplysning.se kommer försöka gå runt detta på samma sätt som SHJ gjort...
Det gick fort!

Ratlibris
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-01-13, 12:00
Medlem
www.barapyssel.se

Reg.datum: Aug 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fotofyndet Visa inlägg
Vi kör också med Creditsafe och kör vidare med samma lösning som förut. Den enda skillnaden är att omfrågekopian skickas ut och för oss tillkommer en kostnad på 4,50 för den.

Det där med DateCheck låter intressant, det ska jag ta upp med min kontaktperson hos Creditsafe. Misstänker att Codevision behöver bygga in det i OsC-modulen som "pratar" med Creditsafe också.
Det var ett bra pris med bara 4,50. Ratsit lade på 9:- ink moms. Dock förstår jag inte hur det bara kan kosta 4,50, då måste de ju ta lite från själva upplysningen också för att täcka kostnaden. Eller har de ett annat sätt än att skicka via post till kunden?
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-01-13, 12:09
GregerAs avatar
Moderator
www.electrokit.com

Standard

Normalpriset hos dem är 7:- om man faktureras i efterskott, 5:- om man förskottsbetalar 100 st. (+moms)

De sitter knappast och slickar frimärken ... ... det finns ju en del tjänster för e-brev, och B-post brevsändningar ... som nog gör att de i slutändan kan tjäna en krona eller så även på det utskicket.
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-01-13, 12:24
Medlem
www.barapyssel.se

Reg.datum: Aug 2009
Standard

Jo det e klart. Tar de 7:- normalpris så låter det rimligt. Ratsit tar 9:- men sen har man ju lite rabatt på det med.
Men jag trodde faktiskt att höjningarna skulle bli mer än så här så man blev ju glatt överraskad
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-01-13, 18:03
Har Ehandel.se som hobby
www.tvspelsweb.se

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Magnus
Standard

Jag har själv Creditsafe.
Har från och med igår fått totalt 3st telefonsamtal + 1st mejl där kunder frågar varför jag tar kreditupplysningar på folk, varav en upprörd person ringde till min fru hemma. Alla samtal har ringt till privata tele-nr.

Jag misstänker att Creditsafe har lyckas med att skriva in mitt namn som kreditupplysare när det borde vara företagets namn gärna med namnet på e-butiken också.
Upptäckte även en brist i e-butiken/systemet att det tas kreditupplysning på folk under 18år.
Det kostar pengar eftersom det alltid blir nobben.

Tror jag betalar runt 7:- med omfrågandekopia, har då köpt 2000st i stöten.
  #10 (permalink)  
Gammal 2011-01-13, 19:13
Lennies avatar
Nyfödd
www.proformat.se

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Är lite dåligt påläst om denna nya lag men hur påverkar den tjänster som Klarna och Sveawebpay som bara gör en mikroupplysning för att kolla att det finns inkomst och inga bet anmärklningar. Detta görs ju automagiskt när kunden beställer. Skickas det då ut även till de kunderna varje gång som de beställer?

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are