Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Betalsystem

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-02-25, 17:10
Ny medlem
ingen

Reg.datum: Oct 2010
Standard Fakturering i "egen regi"?

Jag är blivande e-handlare inom inredning, har min web-shop under planering och uppbyggnad. Jag måste börja med att ge alla engagerade e-handlare en eloge, ni är fantastiska med att dela med er av era erfarenheter, ett fantastiskt forum med massor av värdefull information!! Tack!
Till min fundering just nu... Hur gör ni som inte låter någon av de större faktureringsbolagen sköta kreditkontrollen och faktureringen? Är det någon av de kreditupplysningstjänster jag hittade när jag sökte på nätet som ni använder och hur gör ni rent praktiskt??? Det bör väl ligga inlagt i systemet att kunden får ett ja eller nej direkt?
Kommer att sälja en del ganska dyra saker, ska förstås kalkylera vidare men det låter ju lite lockande (samtidigt väldigt pirrigt) att i alla fall börja i "egen regi"...
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-02-25, 17:41
hansanderss avatar
Medlem
bindit.se

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Det har ju väldigt stor betydelse vad du säljer och till vilken kundkategori.
Om du tror att dina kundförluster kommer att vara lägre än 5% så är det väl inte fel att fakturera själv.
I Hogias faktureringsprogram finns snabblänk för kreditkoll, om du vill ha en sån funktion.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-02-25, 18:29
fotofyndets avatar
Veteran
fotofyndet.se
@chhagglund

Reg.datum: Nov 2009
Skicka ett meddelande via MSN till fotofyndet
Standard

Vi kör faktura i egen regi. Vi har en modul till OsCommerce som kör mot Creditsafe, där en upplysning tas när kunden går igenom kassarutinen. Om kunden inte går igenom slussas han eller hon tillbaka till sidan där man väljer betalsätt. Funkar kanonbra. Tidigare fick man köpa modulen av en firma vid sidan om, men numera får man den gratis av Creditsafe om man beställer tjänsten.

Kreditförluster på 5% tycker jag personligen låter horribelt högt. 1% är för mycket.
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-02-25, 18:51
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Jag kör i egen regi och har valt att inte ha ett direkt svar i butiken om kunden är godkänd eller ej. Ungefär 4% av kunderna blir inte godkända, vanligen för att de har betalningsanmärkningar och/eller ett skuldsaldo hos kronofogden. I några fall har jag valt att avslå faktura eftersom det inte känts "bra", vanligen stora ordrar med lite för mycket eftertraktade varor eller väldigt unga människor som beställt mycket. En gång har en kund opponerat sig mot att inte få handla mot faktura, i övrigt är det mest bara tystnad man får från kunderna som inte blir godkända, trots att jag erbjuder dem att betala i förskott och skickar med en direktlänk till Payson med alla uppgifter ifyllda.

Kreditförluster på mer än 1% är helt absurt och då gör man fel någonstans. Mina kreditförluster förra året var c:a 200kr, men låt gå för att jag säkert hade lite tur och det kan bli mer i år.

Kreditupplysningarna tar jag via SHJ.se, de kostar under 4kr/st om man köper 500st. Fakturan skickar jag med i paketet. Ungefär var tionde kund får jag skicka en påminnelse till, och faktum är att påminnelseavgifterna finansierar kreditupplysningarna. I år har jag börjat ta ut en fakturaavgift på 19kr vilket lett till att jag har färre fakturor, men i gengäld är de på 30 dagar netto och genererar rätt bra med pengar. Bankräntorna är fortfarande så låga att det inte kostar särskilt mycket att låna ut lite slantar.

Jag tycker man skall ställa detta mot Klarnas avgifter som är rätt så mastiga.

Sedan har jag hört skvallras om att det kan tänkas dyka upp ytterligare ett alternativ inom kort som ger dig oöverträffad valfrihet att till självkostnadspris kunna leja ut valfria delar av din fakturahantering. Håll ögonen öppna.
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-02-25, 19:01
precis en såns avatar
Flitig Medlem
www.precisensan.se

Reg.datum: Feb 2011
Standard

Jag använder inte fakturering alls. Kunden får välja mellan att betala direkt med kreditkort på shopen, eller så kan de välja att föra över pengar till mitt Plusgiro.
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-02-25, 19:12
GregerAs avatar
Moderator
www.electrokit.com

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Vi kör fakturering i egen regi, och sköter man bara bevakning och påminnelser så att inget ligger och surnar till, så funkar det bra. En o annan förlust har det blivit, men det är betydligt mindre än vad det skulle kosta att anlita Klarna.

Bättre att kunna äta potatisgratäng än nudlar ...
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-02-25, 19:32
Crilless avatar
Medlem
www.majsans.com

Reg.datum: Nov 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GregerA Visa inlägg
Bättre att kunna äta potatisgratäng än nudlar ...
Haha som att jag tänkte på den med

jag vet inte varför, men den frasen har fastnat på hjärnan
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-02-25, 19:37
Kodmyrans avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.kodmyran.se, samt SweCat, Gardenhome, Doftljusbutiken
@KodmyranKatrin

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via Skype™ till Kodmyran
Standard

Någon har för alltid förstört potatisgratäng för mig :-)
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-02-25, 19:45
Crilless avatar
Medlem
www.majsans.com

Reg.datum: Nov 2010
Standard

Haha. jo men det är ju bättre än nudlar
  #10 (permalink)  
Gammal 2011-02-25, 19:51
Lennies avatar
Nyfödd
www.proformat.se

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Parvelito Visa inlägg
Sedan har jag hört skvallras om att det kan tänkas dyka upp ytterligare ett alternativ inom kort som ger dig oöverträffad valfrihet att till självkostnadspris kunna leja ut valfria delar av din fakturahantering. Håll ögonen öppna.
Ojojoj. nu blev jag toknyfiken. Det här skulle vara ytterst intressant att får ett PM om

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are