Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Betalsystem och fraktbolag

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95853
    DORIS
    Deltagare

    Är alldeles snurrig av att försöka bestämma betalsystem att använda mig av på hemsidan med shop som ska byggas för mitt varumärke.
    Jag ska sälja främst egendesignade barnkläder till utpris mellan ca 150-1500 sek per artikel. Jag hoppas på at nå ut globalt, även om jag inser att det kan ta lite tid. Är egenföretagare sen ett kort tag och har heller ingen erfarenhet vad gäller att sälja via nätet.

    Beslut är taget att sidan med shop ska byggas från grunden och jag har fått ok offert på detta. Valde att bygga från grunden för att få utseende som inte är “boxigt” och standard. Jag vill att min portal ut mot världen ska sticka ut i mängden. Jag jobbar nu med att förtydliga specifikation innan vi signar avtalet för snickret av detta..vill minimera chansen för missförstånd när vi verkligen kör igång.

    Jag behöver ta beslut kring betalsystem..inte lätt..alls..!

    Försöker jämföra och bli klokare genom att samla in priser och kolla på detta forum. Nu ber jag alla erfarna och trevliga här om era tips på ett bra paket för mig att använda. Jag har Handelsbanken som privat bank och funderar på att ev använda mig av dem för företaget också..kan underlätta. Behöver kunna erbjuda säker kortbetalning i Sverige och globalt, ev faktura i Sverige(fast verkar vara så dyrt att lägga ut), och en betalningslösning som inte avskräcker utländska kunder från att beställa. Behöver minimera risken att bli blårt och dessutom hitta vettigaste fraklösningar i Sverige och andra länder.

    Jag arbetar själv och kunna göra detta smidigt, säkert och så billigt som möjligt..

    Det kommer att dröja innan jag kan plocka ut nån lön ur företaget och bbehöver ta kloka beslut som inte kostar för mycket. Även hoppas jag kunna byta betallösning för min shop framöver för att kunna anpassa till nya förutsättningar på marknaden.

    HJÄLP alla kloka och snälla som vill ta sig tid att bolla och tipsa med en novis.
    STORT TACK på förhand!

    #121462
    Parvelito
    Deltagare

    Oj, lite kort så skulle jag rekommendera dig att inte ha världen som horisont innan du kan plocka ut en lön, och kanske inte heller innan du fått det här med logistik, tull, betalsystem och liknande under kontroll.

    I Sverige betalar vi helst med följande tre betallösningar:
    1: Kortbetalning (se Jämför kortbetalning, betalväxlar, inlösenavtal och kreditkortsbetalning för e-handel för en del alternativ)
    2: Direktbetalning via Internetbank (via t.ex inklösare som Payex, Payson, Paypal, Dibs etc)
    3: Faktura (antingen outsourcat eller i egen regi).

    Det finns också en del som håller fast vid postförskott.

    Man bör i en svensk e-butik erbjuda åtminstone tre av de ovanstående alternativen. Betalningslösningar utomlands ser annorlunda ut, individuellt för varje land i princip.

    Fraktbolag har vi tre stycken som inom Sverige fungerar bra: Posten, DHL och Schenker. Alla har sina speciella fördelar och nackdelar. Utrikes finns det en massa alternativ, men vad som är bäst varierar från land till land. Det är skillnad mellan USA och Balkan, mellan Sydamerika och Australien, mellan Ryssland och Sydafrika.

    Och det är därför du skall försöka begränsa dig lite istället för att tänka globalt. När du väl fått det på plats kan man titta vidare på andra länder, och ta dem lite i tur och ordning med lokala domäner, sajt på rätt språk, köpvillkor etc som harmoniserar med lagstiftningen där samt betal- och fraktllösningar som människorna där känner sig bekväma med.

    #121468
    DORIS
    Deltagare

    Tack för ditt svar!

    Du har rätt..jag springer iväg och vill styra upp allt på en gång..jag har en tendens att ta i för mycket.

    Jag börjar med Svedala för ögonen och får växa eftersom. Tre alternattiva lösningar säger du är vettigt att erbjuda…

    Då tänker jag som ett förslag att bolla:
    1- Sveawebpay (Auriga) som betalväxel ihop med Inlösen på Handelsbanken.
    2 – Faktura via Sveawebpay med pålägg 30kr i fakturaavgift. Har inte tid att jaga kunder som inte betalar..
    nr 1 och 2 kostar en slant i månaden, men det verkar inte att komma undan.
    Jag gillar att Auriga inte har % på transaktioner..fast blir lite osäker för att de tar betalt för icke genomförda köp också..
    3 – Paypal el Payson endast för direktbetalning till min bank. Fast krockar detta med Kortbetalning via Sveawebpay kanske..?

    Till detta tänkte jag typ:

    Expeditionsavgift: 20 kr
    Frakt: Olika alternativ till olika pris.
    (Fraktfritt över 1000-1500)
    Fakturaavgift: 30 kr

    Ser det helt galet ut, eller tänker jag lite rätt?

    SÅ SNÄLLT att det finns någon att bolla med :)

    #121471
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tror du skall skippa den där expeditionsavgiften, den får folk att se rött. Någonstans får man som företagare acceptera att det kostar lite att få betalt, och ha det inbakat i marginalen på det man säljer. Just kläder har ju normalt sett rätt bra marginaler…

    29kr i fakturaavgift är helt OK.

    Eftersom inte beställningarna precis rasar in från dag 1 så har jag ett förslag. Payson hanterar faktura, bankbetalningar och kortbetalningar. De har inga fasta avgifter, inga startavgifter, men i gengäld lite högre transaktionsavgifter. De är välkända på den svenska marknaden, de tar inte betalt för misslyckade köp. Jag tror du kan klara dig rätt bra med bara dem till en början, och vartefter du ser att det finns ekonomi i att lägga till andra alternativ så gör man det. På det här sättet binder du inte upp en massa kapital från start, och när du väl skall byta till något annat är du etablerad och kan förhandla om startavgifter, månadskostnader och transaktionsavgifter på ett bättre sätt än man kan som nystartad.

    #121478
    DORIS
    Deltagare

    Stort tack för att du tar dig tid. Blir väldigt hjälpt av detta!

    Ska sälja rekoproducerade kläder i ekologiska mtrl, delvis konfektion delvis ateljétillverkning..Mycket tidskrävande och inte allför goda marginaler om man producerar sjysst i mindre kvantiteter. Pristaket på barnkläder är dessutom betydligt lägre än för vuxenkläder av god kvalitet och design. Skam den som ger sig ;)

    Ingen expavgift, fattar precis!

    Payson är ett mycket bra alternativ tills det snurrar ordenligt. Jag kör nog på dem! Funkar de enbart i Sverige eller når de utanför gränserna också? Skulle så gärna vilja ha möjlighet till åtminstone europeiska kunder.. Jag har en del vänner runt om som kommer marknadsföra mig. Vill kunna ta mig an dessa eventuella kunder såklart…

    Är det bra att erbjuda postförskott också eller blir det bara snurrigt?

    Ska träffa min bank imorgon och prata igenom med dem vad de har att erbjuda nu och framåt..känns bra att jag inte behöver trixa med inlösenavtal nu direkt. Kollar allmänt för att öppna företagskonto bara.

    :) Efter flera dagars snurrigt huvudbry börjar bitarna falla på plats :)

    Godnatt och danke igen!

    #121486
    Andreas
    Deltagare

    Jag kör med Paypal isället för med Payson.

    Dessa erbjuder även kortbetalning.

    #121521
    DORIS
    Deltagare

    Varför väljer du Paypal framför Payson Andreas?

    #121523
    Andreas
    Deltagare

    På grund av enkel implementering och för att det fungerar internationellt.

    Dock få köp som görs på kreditkort.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.