Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Betalsystem

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-05-24, 12:07
GregerAs avatar
Moderator
www.electrokit.com

Reg.datum: Jun 2009
Standard Kronofogden - utflyttad

Jag har just ett case där en person beställt varor i början på april. Kreditkontroll var vid detta tillfälle ok.

Betalning har uteblivit trots påminnelse.

Jag har skickat ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden. De svarar att personen vid tidpunkten för ansökan hade flyttat till Syrien (adress okänd) ... ... och ber mig åberopa eventuella omständigheter som ändå skulle göra att KFM är behörig att ta upp ärendet.

Han flyttade ut i slutet av april.

Nån som känner till vilka omständigheter man bör åberopa?

Beställningen är gjord från svensk IP-adress (bredbandsbolaget) och leverans har skett till svensk adress.

Några pengar lär jag förstås aldrig se, och uppenbarligen många med mig då det redan finns en diger lista med fordringsägare.
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-05-24, 12:27
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Finns det kvittenser på att det är uthämtat?

Annars känns det väl som den sedvanliga blåsningen där någon flyttar hem och ger sitt ID-kort till en kompis för att härja runt relativt riskfritt. Man kan dock alltid göra en polisanmälan om bedrägeri och bifoga IP-nummer så kan de rent teoretiskt nysta den vägen.
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-05-24, 14:30
GregerAs avatar
Moderator
www.electrokit.com

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Jo, det går säkert att får fram. Det är skickat med Schenker, och han var ju enligt folkbokföringen bosatt i Sverige när leveransen skedde. Ingen har heller sagt att det inte kommit fram till rätt mottagare.

Problemet i det här fallet är att KFM anser att man skall vara folkbokförd i Sverige den dag ansökan om BF ges in, vilket han då inte var eftersom han flyttat ut i mellantiden.

Jag får ringa Svensk Handel Juridk och fråga - nån nytta av medlemsavgiften skall man ju ha
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-05-24, 15:40
Prixs avatar
Senior Medlem
www.MoviePrix.se

Reg.datum: May 2011
Standard

GregerA, berätta vad Svensk Handel Juridik svarar dig. Du kommer högst troligt aldrig få tillbaka pengarna om ingen annanan kan ta ansvaret för personens anmärkning vilket är högst osannolikt. Men det känns som att man borde kunna göra nått, vill ju inte släppa sånt, speciellt inte när det rör sig om mycket pengar.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-05-25, 06:42
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

OK, då förstår jag bättre. KF:s främsta problem torde vara att delgiva personen ärendena, vilket skapar en del "juridiskt" kaos. Någon rätt att göra utmätningar i Syrien saknar de också.

Jag tror att den här personen kanske inte har utvandrat till Syrien, det är ett synnerligen jobbigt land att leva i just nu, utan har gjort en "fint". Det du och övriga fordringsägare bör göra är en anmälan om bedrägeri, eftersom personen ifråga uppenbart beställt saker utan avsikt att betala för dem, och när han sedan fastnar i någon kontroll, eller mot förmodan vill komma tillbaka från Syrien, så har han ett rättsligt efterspel att vänta, inkl skadestånd till de som drabbats.

Men det är knepigt det där, och egentligen är man ganska rättslös mot människor som cyniskt utnyttjar juridiken och systemet till sin spets.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are