Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Ta betalt för respektive betallösning?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96225
    Gillettedirekt
    Deltagare

    Jag funderar på vad som är “rätt” pris att lägga på för fakturabetalning, kortbetalning, förskott osv…

    Just nu har jag 39 kr för faktura och 0 kr för förskott och kortbetalning. Kanske inte konstigt att de flesta väljer förskott eller kortbetalning.

    Hur har ni löst det och hur har ni tänkt?

    #124572
    Parvelito
    Deltagare

    Är det något fel med att man får pengarna på en gång? Jag tar 29kr för faktura, och det är en del som väljer det, men i övrigt kostar det inget extra. Och jag tycker mest det är skönt att få betalt med det samma.

    #124583
    Richie72
    Deltagare

    @Parvelito 21604 wrote:

    Är det något fel med att man får pengarna på en gång? Jag tar 29kr för faktura, och det är en del som väljer det, men i övrigt kostar det inget extra. Och jag tycker mest det är skönt att få betalt med det samma.

    Jag gillar din attityd, självklart känns det bäst att få pengarna direkt. Men jag är nervös för att ta ut en extra avgift för faktura. Finns det några undersökningar som visar hur många som hoppar av, byter betalsätt ändå väljer faktura om man tar extra betalt för fakturabetalning?

    Känns som en trist extrakostnad att slänga fram i kassan.

    #124585
    Thomas THL
    Deltagare

    De flesta kunder är vana att de får betala för faktura så det är nog inte avgörande men 39 kr känns i mesta laget.
    19 – 25 – 29 kr är det vanligaste.

    #124586
    Parvelito
    Deltagare

    @Richie72 21615 wrote:

    Jag gillar din attityd, självklart känns det bäst att få pengarna direkt. Men jag är nervös för att ta ut en extra avgift för faktura. Finns det några undersökningar som visar hur många som hoppar av, byter betalsätt ändå väljer faktura om man tar extra betalt för fakturabetalning?

    Känns som en trist extrakostnad att slänga fram i kassan.

    I början hade jag faktura utan avgift, och ärligt talat så betalade påminnelseavgifterna gott och väl vad kreditupplysningarna då kostade. Men de blev ganska många, och det började ta mer och mer tid att pyssla med fakturor. Så jag lade dit en avgift på 19kr och ökade betalningstiden från 14 dagar till 30 dagar. Andelen fakturor halverades, försäljningen ökade (kan berott på annat, men fakturaavgift skrämde få). Min statistik visar att det var de mest skötsamma som slutade med faktura när avgift infördes, för andelen påminnelser har ökat.

    När tjafset med omfrågandekopia infördes så höjde jag avgiften till 29kr, det har halverat andelen fakturor en gång till utan att minska den totala försäljningen. Förvånansvärt nog så är det många köp under 500kr som man vill betala mot faktura och är beredd att betala 29kr för. Jag har inte hunnit mäta andelen påminnelser än sedan jag höjde avgiften i mitten på Maj.

    #124588
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    jag tar i ena butiken 39 kr för faktura och de är ca 41 % som väljer faktura, den andra kör vi fri faktura i och där har vi 68 % som väljer faktura. När vi körde fakturaavgift 19 kr i den butiken tidigare så valde ca 52 % faktura, så visst påverkar det med avgift

    #124589
    GregerA
    Deltagare

    @Richie72 21615 wrote:

    Jag gillar din attityd, självklart känns det bäst att få pengarna direkt. Men jag är nervös för att ta ut en extra avgift för faktura. Finns det några undersökningar som visar hur många som hoppar av, byter betalsätt ändå väljer faktura om man tar extra betalt för fakturabetalning?

    Känns som en trist extrakostnad att slänga fram i kassan.

    Det är ju trots allt lite mer administration med faktura jämfört med kortbetalning, och en högre risk, så visst kan det vara motiverat att ta en avgift för det. Själv tar vi 20:- som bakas in i fraktkostnaden. Kort/bank/förskott kostar inget extra hos oss heller.

    #124590
    Gillettedirekt
    Deltagare

    Intressant att läsa hur ni tänkt.

    Från början hade jag 29 i fakturaavgift och hade då många sena betalningar, höjde till 39 och fakturaköpandet minskade, sen anlitade jag Svea och efter det är det bara 15% som betalar mot faktura. Ca 20% betalar i förskott och resten med kort.

    #124593
    Caroline
    Deltagare

    @GregerA 21621 wrote:

    Det är ju trots allt lite mer administration med faktura jämfört med kortbetalning, och en högre risk, så visst kan det vara motiverat att ta en avgift för det. Själv tar vi 20:- som bakas in i fraktkostnaden. Kort/bank/förskott kostar inget extra hos oss heller.

    Hur fungerar det att ni bakar in det i fraktkostnaden? Får de som betalar med t ex kort då betala “fakturaavgift” på sin frakt också?

    #124594
    GregerA
    Deltagare

    @Caroline 21625 wrote:

    Hur fungerar det att ni bakar in det i fraktkostnaden? Får de som betalar med t ex kort då betala “fakturaavgift” på sin frakt också?

    Nej, bara vid faktura.

    Vår standardfrakt är 29:- vid kort, bank eller förskott, 49:- vid faktura och 99:- vid postförskott.

    Det ger i allmänhet mindre tjafs att göra så eftersom en del företag “av princip” inte betalar fakturaavgift, och en del personer är “allergiska mot extraavgifter”. Nu sticker det inte i ögonen på samma sätt.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.