Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Betalsystem

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-07-14, 18:47
Nyfödd
ingen

Reg.datum: May 2011
Standard Ta betalt för respektive betallösning?

Jag funderar på vad som är "rätt" pris att lägga på för fakturabetalning, kortbetalning, förskott osv...

Just nu har jag 39 kr för faktura och 0 kr för förskott och kortbetalning. Kanske inte konstigt att de flesta väljer förskott eller kortbetalning.

Hur har ni löst det och hur har ni tänkt?
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-07-14, 19:32
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Är det något fel med att man får pengarna på en gång? Jag tar 29kr för faktura, och det är en del som väljer det, men i övrigt kostar det inget extra. Och jag tycker mest det är skönt att få betalt med det samma.
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-07-15, 01:02
Senior Medlem
http://www.butik21.com/

Reg.datum: Jun 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Parvelito Visa inlägg
Är det något fel med att man får pengarna på en gång? Jag tar 29kr för faktura, och det är en del som väljer det, men i övrigt kostar det inget extra. Och jag tycker mest det är skönt att få betalt med det samma.
Jag gillar din attityd, självklart känns det bäst att få pengarna direkt. Men jag är nervös för att ta ut en extra avgift för faktura. Finns det några undersökningar som visar hur många som hoppar av, byter betalsätt ändå väljer faktura om man tar extra betalt för fakturabetalning?

Känns som en trist extrakostnad att slänga fram i kassan.
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-07-15, 07:38
Thomas THLs avatar
Flitig Medlem
www.takbox.se/butik - www.verktygssats.se

Reg.datum: Sep 2009
Standard

De flesta kunder är vana att de får betala för faktura så det är nog inte avgörande men 39 kr känns i mesta laget.
19 - 25 - 29 kr är det vanligaste.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-07-15, 07:57
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Richie72 Visa inlägg
Jag gillar din attityd, självklart känns det bäst att få pengarna direkt. Men jag är nervös för att ta ut en extra avgift för faktura. Finns det några undersökningar som visar hur många som hoppar av, byter betalsätt ändå väljer faktura om man tar extra betalt för fakturabetalning?

I början hade jag faktura utan avgift, och ärligt talat så betalade påminnelseavgifterna gott och väl vad kreditupplysningarna då kostade. Men de blev ganska många, och det började ta mer och mer tid att pyssla med fakturor. Så jag lade dit en avgift på 19kr och ökade betalningstiden från 14 dagar till 30 dagar. Andelen fakturor halverades, försäljningen ökade (kan berott på annat, men fakturaavgift skrämde få). Min statistik visar att det var de mest skötsamma som slutade med faktura när avgift infördes, för andelen påminnelser har ökat.

När tjafset med omfrågandekopia infördes så höjde jag avgiften till 29kr, det har halverat andelen fakturor en gång till utan att minska den totala försäljningen. Förvånansvärt nog så är det många köp under 500kr som man vill betala mot faktura och är beredd att betala 29kr för. Jag har inte hunnit mäta andelen påminnelser än sedan jag höjde avgiften i mitten på Maj.
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-07-15, 08:26
Kodmyrans avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.kodmyran.se, samt SweCat, Gardenhome, Doftljusbutiken
@KodmyranKatrin

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via Skype™ till Kodmyran
Standard

jag tar i ena butiken 39 kr för faktura och de är ca 41 % som väljer faktura, den andra kör vi fri faktura i och där har vi 68 % som väljer faktura. När vi körde fakturaavgift 19 kr i den butiken tidigare så valde ca 52 % faktura, så visst påverkar det med avgift
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-07-15, 09:32
GregerAs avatar
Moderator
www.electrokit.com

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Richie72 Visa inlägg

Det är ju trots allt lite mer administration med faktura jämfört med kortbetalning, och en högre risk, så visst kan det vara motiverat att ta en avgift för det. Själv tar vi 20:- som bakas in i fraktkostnaden. Kort/bank/förskott kostar inget extra hos oss heller.
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-07-15, 11:05
Nyfödd
ingen

Reg.datum: May 2011
Standard

Intressant att läsa hur ni tänkt.

Från början hade jag 29 i fakturaavgift och hade då många sena betalningar, höjde till 39 och fakturaköpandet minskade, sen anlitade jag Svea och efter det är det bara 15% som betalar mot faktura. Ca 20% betalar i förskott och resten med kort.
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-07-15, 13:38
Carolines avatar
Fantast
Odahlia.com

Reg.datum: Mar 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GregerA Visa inlägg
Det är ju trots allt lite mer administration med faktura jämfört med kortbetalning, och en högre risk, så visst kan det vara motiverat att ta en avgift för det. Själv tar vi 20:- som bakas in i fraktkostnaden. Kort/bank/förskott kostar inget extra hos oss heller.
Hur fungerar det att ni bakar in det i fraktkostnaden? Får de som betalar med t ex kort då betala "fakturaavgift" på sin frakt också?
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2011-07-15, 13:44
GregerAs avatar
Moderator
www.electrokit.com

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Caroline Visa inlägg
Hur fungerar det att ni bakar in det i fraktkostnaden? Får de som betalar med t ex kort då betala "fakturaavgift" på sin frakt också?
Nej, bara vid faktura.

Vår standardfrakt är 29:- vid kort, bank eller förskott, 49:- vid faktura och 99:- vid postförskott.

Det ger i allmänhet mindre tjafs att göra så eftersom en del företag "av princip" inte betalar fakturaavgift, och en del personer är "allergiska mot extraavgifter". Nu sticker det inte i ögonen på samma sätt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är