Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem iZettle – ta betalt med mobilen

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 108 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96330
    Joel
    Deltagare

    Jag vet att Parvelito skrev om detta projekt i sin blogg för några veckor sedan. Jag fick mail idag att de är live och har precis testat.

    iZettle är ett företag som gjort en app till iPhone för att ta betalt med mobilen. De skickar med en liten kortläsare gratis (till sina 2000 första kunder) som du enkelt kopplar på längst ner på mobilen, det går även bra att köra utan denna och mata in kortets siffror manuellt direkt på skärmen.

    Det utgår ingen fast månadsavgift utan man betalar endast per transaktion. F.n 1.50 kr + 2,75% av beloppet.

    När jag först fick höra om iZettle så trodde jag att det bara var en av många “startups” med grym idé men som aldrig skulle bli verklighet. Det låter ju nästan för bra för att vara sant, men nu är de alltså live och jag har testat appen och det fungerar utan problem!

    iZettle tar alltså kortbetalning till vanliga människor och kan komma att revolutionera betalmarknaden och helt sudda ut begreppet “cash is king”.

    Förutom att registrerar sig som privatperson kan man även registrera sig som företag. Som företag kan det nog vara en bra grej att ha för oss som ibland får oinbjudna kunder på lagret, eller kanske åker på en mässa för att sälja lite.

    Vad tycker ni? Är det någon som testat? Flipp eller flopp?

    Länk till appen i iTunes: http://itunes.apple.com/se/app/izettle/id447785763?ls=1&mt=8

    /Joel

    #125494
    Richie72
    Deltagare

    Det skulle kunna vara en grym grej mellan privatpersoner när man exempelvis säljer/köper något på blocket. Men hur vet man att den andra personen har iZettle i telefonen och inte iScrewU och rensar kortet när man går därifrån?

    Men för företag är det ju grymt, jag har också sett om en kortläsare till iPad, så blir iPaden som en kassaapparat.

    /R

    #125495
    Joel
    Deltagare

    En sak som slog mig nu när jag tittade på Youtube-filmen var att man inte behöver bekräfta köpet med PIN-kod utan med en signatur direkt på skärmen.

    Många fysiska terminaler kör ju med PIN-kod och det känns betydligt säkrare än en signatur…

    #125496
    danielandersson
    Deltagare

    @Joel 22632 wrote:

    En sak som slog mig nu när jag tittade på Youtube-filmen var att man inte behöver bekräfta köpet med PIN-kod utan med en signatur direkt på skärmen.

    Många fysiska terminaler kör ju med PIN-kod och det känns betydligt säkrare än en signatur…

    Fast PIN funkar ju bara om man har deras dosa, inte om man bara skriver in kortnumret, vilket kan vara skälet till att dom skippat det
    (om man vill fula sig så kan man ju bara då välja att inte använda dosan)

    #125500
    Joel
    Deltagare

    Okej! Isåfall är det ju bra att PIN-kod anges när man har dosan iaf :)

    #125501
    danielandersson
    Deltagare

    Alltså, sorry, dåligt uttryckt av mig.

    Menade att OM dom skulle kräva PIN så skulle det endast funka med dosa.

    Har inte testat iZettle än (än mindre beställt/fått hem någon dosa)..

    #125505
    Joel
    Deltagare

    Ah okej! Då är jag med.

    #125508
    Jeff
    Deltagare

    Testade Appen (utan kortläsare) och den fungerade helt klanderfritt. Fick signera på skärmen och det drog 10:- från mitt Visakort och dök upp 8.22:- på mitt iZettle konto. Fick även uppge en mail dit jag fick ett kvitto med vad jag hade köpt, min underskrift samt en GPS position vart någonstans det hade registrerats. https://secure.izettle.com/publicreceipt?t=24BE58FE3F85E44C49A56638358253D5

    #125512
    martinkiland
    Deltagare

    @lunarmys 22638 wrote:

    Alltså, sorry, dåligt uttryckt av mig.

    Menade att OM dom skulle kräva PIN så skulle det endast funka med dosa.

    Har inte testat iZettle än (än mindre beställt/fått hem någon dosa)..

    Men varför kör dom inte med din vanliga kortkod som man använder på en vanlig terminal i en butik? Borde vara mer säkert än med signatur…?

    Amerikanarna kör ju signatur eller inget alls för det mesta. Så borde väl vara därför dom kör signatur så den är anpassad för usa-marknaden?

    #125513
    Richie72
    Deltagare

    @Jeff 22646 wrote:

    … Fick signera på skärmen och det drog 10:- från mitt Visakort och dök upp 8.22:- på mitt iZettle konto.[/URL]

    Hur signerade du, med fingret eller någon plastpenna?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 108 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.