Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Betalsystem

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-10-27, 11:47
Nyfödd
www.tophorse.se

Reg.datum: Jan 2011
Unhappy Hjälp icke-betalande kunder...

Jag har postförskott som betalsätt (bl.a.) i min webshop och har tyvärr redan dåliga erfarenheter.
4 st har inte hämtat ut sina paket, och i mina villkor står det klart och tydligt att man åker på en avgift på 300kr för ej uthämtat paket.

Jag har först mailat dem om detta, sedan skickat faktura, och nu mailat igen. Sista betalningsdag på fakturan är idag. vad gör jag om någon inte betalar?

Inkasso? Hur gör ni? Behöver verkligen hjälp... Och funderar på att ta bort PF som alternativ...
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-10-27, 12:27
Nyfödd
såld

Reg.datum: Jun 2011
Standard

Ta bort pf som betalningsmetod är det bästa. De som inte hämtar ut paketen kommer heller aldrig att betala din avgift oavsett hur många fakturor du skickar till dem.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-10-27, 12:57
Nyfödd
www.tophorse.se

Standard

Ok. Ja jag ska ta bort det helt klart. Men man kan inte ta hjälp av något inkassobolag?
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-10-27, 13:45
busbjörnens avatar
Nyfödd
http://www.busbjornen.se

Reg.datum: Mar 2011
Standard

Man kan ta hjälp av inkassobolag, men det lönar sig inte vid mindre belopp än säg 1000-2000 kr. (Förutsatt att du inte har drösvis med fakturor kontinuerligt)

Detta gäller dock bara kunder som inte har flertalet anmärkningar och skuldsaldo hos kronofogden. Dessa kunder har redan förfallna fakturor hos andra företag som normalt ligger långt före i kön, som t.ex elräkningar och hyror.
Så även om du anlitar ett inkassoföretag så är det högst troligt att du inte kommer att få ut något.

Vi gick på denna nit första julen och då var det 40% av alla postförskott som inte löstet ut. Av dessa skickade vi fakturor och påminnelser och det var inte mer än kanske 1% som betalade dessa.
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-10-27, 15:26
Knivbutik.ses avatar
Nyfödd
www.knivbutik.se

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sandblom Visa inlägg
Ta bort pf som betalningsmetod är det bästa. De som inte hämtar ut paketen kommer heller aldrig att betala din avgift oavsett hur många fakturor du skickar till dem.
Instämmer. Lyckades inte få pengar från en enda av alla de som inte löste ut sina PF-beställningar under den tid som PF erbjöds som betalningsalternativ, bort med det!
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-10-27, 16:51
Prixs avatar
Senior Medlem
www.MoviePrix.se

Reg.datum: May 2011
Standard

Du kan ju handlägga med inkasso själv eller?
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-10-27, 17:24
Lastbryggans avatar
Senior Medlem
lastbryggan.se

Reg.datum: Sep 2009
Standard

Postförskott är en lysande tjänst om man förvaltar den väl.
Vi har 1,5-3% outlösta PF och fakturerar dessa 195kr, ca 60% av dessa fakturor betalas.

Jag har sedan många år flaggat alla outlösta PF i mitt system och jag får upp en varning om en kund beställer mot PF och har en tidigare outlöst order. Då jag tror att kunder som beställer mot PF och inte hämtar ut är "återfallsförbrytare" så har jag själv selekterat bort dom kunderna jag inte vill ha.

När en kund med tidigare outlöst PF beställer så mejlas den kunden och får en förklaring om varför vi inte skickar mot PF till denne och frågan om hon/han vill betala med kort eller faktura i stället. Vissa gör det andra inte och kommer de inte med en bra förklaring om varför de inte hämtat ut tidigare order eller om de inte betalt fakturan för outlöst PF så makuleras ordern.
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-10-27, 19:48
Plastskivors avatar
Har Ehandel.se som hobby
www.stocksundet.se

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Alla verkar ha samma problem med pf utom en viss porrhandlare så tips kan ju vara att sälja snusk..
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-10-31, 07:03
fotofyndets avatar
Veteran
fotofyndet.se
@chhagglund

Reg.datum: Nov 2009
Skicka ett meddelande via MSN till fotofyndet
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Plastskivor Visa inlägg
Alla verkar ha samma problem med pf utom en viss porrhandlare så tips kan ju vara att sälja snusk..
Närå, jag står bakom Mats också. För oss funkar PF hur bra som helst. Det är INTE många returer. Jag har ingen aning om varför, det är ju uppenbarligen inte av samma anledning som skämsfaktorn som vissa av Mats kunder förmodligen upplever. Det KAN vara den popup-ruta vi har där vi tydligt förklarar hur mycket det kostar att inte lösa ut paketet, som man måste trycka ok på för att få bort. Det blir liksom upp i nyllet med en summa pengar då. Men jag vet som sagt inte mer än att det funkar mycket bra hos oss.
  #10 (permalink)  
Gammal 2011-10-31, 07:39
Kodmyrans avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.kodmyran.se, samt SweCat, Gardenhome, Doftljusbutiken
@KodmyranKatrin

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via Skype™ till Kodmyran
Standard

Tror att det beror oerhört mycket på kundkrets också. Jag inbillar mig att de som köper kameror inte är värsta lågpriskunderna....
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är