Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Betallösning för nystartad…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94139
    Fredde
    Deltagare

    Är det någon som kan rekommendera en bra lösning för att ta betalt när man är nystartad?

    Payson och Paypal vat jag att det finns, men är dessa något som kan få vissa kunder att dra sig för att betala med kort?
    Jag har ingen aning så jag är tacksam för alla förslag.

    Är nog inne på att köra fakturering via Klarna redan från början så jag slipper risken med att folk kanske inte betalar. Vad aser ni om detta?

    Samtidigt vill man ju hålla nere kostnaderna…

    #107709
    Parvelito
    Deltagare

    Payson tror jag inte har större avvisning är vilken som helst annan 3d-secure lösning. När man är liten är det knepigt att erbjuda ett full-sortiment med betalningslösningar, för det är rätt så häftiga avgifter att komma igång och den månatliga grundavgiften är rätt så hög om transaktionerna inte är många.

    Klarna är det många som har, men jag backade från det efter att ha sett vad det kostade. I mitt “worst case scenario” skulle varje faktura via dem kosta 3-siffriga belopp första åren. Får man inte ihop något hundratal fakturor i månaden (kanske bara något tiotal) så är det dyra logotyper att sätta i shopen.

    #107710
    Fredde
    Deltagare

    Men om man nu inte har Klarna för fakturering, vad ska man ha då för att få ner kostnaderna? Skickar man själv iväg en faktura så riskerar man ju att man inte får betalt och då förlorar man ju pengar där istället.

    #107712
    dstrombe
    Deltagare

    Hej Fredde,

    Om du inte vill dra på dig några administrativa avgifter så är företag som Payson, Paypal och Moneybookers alternativ du borde undersöka för att kunna hantera en blandning av kort samt bankbetalningar.

    Hur själva integreringen sker är lite olika med allt från pop-ups, re-direction eller integrering med iframes. Med det menar jag att det behöver inte se ut some en Moneybookers elller Paypal betalsida om du inte vill det.

    Personligen har jag också svårt att se hur en konsument skulle bli avskräckt för att handla med kort via en Paypal lösning i jämförelse med en standard PSP i Skandinavien. Paypal har nog ett större varumärke bland konsumenterna än vad någon av PSPerna har idag.

    #107713
    Fredde
    Deltagare

    Okej, ska nog köra på Payson eller Paypal för att hålla kostnaderna nere.
    Men vad är fördelen sedan med exempelvis Dibs eller Certitrade som de flesta kanske går över till när de börjar att bli större?

    Sedan det här med fakturering: Hur gör ni som inte använder Klarna, blir det ingen risk när man skickar egna fakturor? Hur kan man vara säker på att kunden verkligen betalar?

    #107714
    Parvelito
    Deltagare

    Man kan inte vara säker på att kunderna betalar, men genom en enkel kreditupplysning (brukar kunna köpas för 5-10kr/st) kan man åtminstone gallra bort de med rader av anmärkningar och saldo hos kronofogden. Då brukar mer än 90% betala utan påminnelse och mer än 98% med en betalningspåminnelse.

    Är det dyra saker man säljer är det säkert tryggt att ha ett bolag bakom en, för deras avgifter utgör en ganska liten procent av det man säljer. Men när snittvärdet på ordrarna kryper nedåt några hundralappar blir så gott som alla avgifter närmast horribelt stora.

    Fördelen med DIBS/BABS eller Certitrade är att deras kostnader när man har många köp i shopen blir lägre än Payson. Paysons transaktionsavgifter är ganska häftiga, men det är ju inga fasta kostnader att ta hänsyn till.

    #107716
    Magnus
    Deltagare

    Jag har Creditsafe som gör en kreditkontroll med automatik i e-butiken.
    Köpte 1000st kreditupplysningar för 5000kr + moms.
    Tror det finns förhandlingsutrymme att köpa minde antal per gång.
    Jag tar 39:- fakturaavgift för att täcka upp svinnet, apropå svinn så stämmer Parvelitos uppgifter ganska bra.

    Jag erbjuder Postförskott (60:-), Faktura (39:-), Payson, kortbetalning (Certitrade) och förskottsbetalning Bankgiro.

    Jag tror på iden att erbjuda så många alternativ som möjligt.
    Sedan styr man med avgifter hur folk ska betala.
    Det är bra att kunna erbjuda kortbetalning via 2st olika för sista tiden har det varit lite störningar med Certitrade.

    Fördelningen är förenklat:
    19 sidor förskottsbetalning bankgiro, 19 sidor Certitrade kortbetalning, 11 sidor PF, 11 sidor Faktura och 9 sidor Payson.

    Sista tiden har jag haft problem med långa uppladningstide hos Binero.
    Har någon mer haft det?

    En bra start kan vara att erbjuda förskottsbetalning bg, Payson & PF.
    De har inga höga fasta kostnader.

    #107717
    Dan
    Deltagare

    Klarna och Svea tar bara risken om du skickar spårbara paket. Så om du ska skicka billigare saker spelar det ingen roll i praktiken. Då kan du köpa deras indrivningstjänster istället vilket blir billigare.

    #107718
    Fredde
    Deltagare

    Vad menar du med att man måste skicka spårbara paket? Måste det alltså vara ett paket med kollinummer för att man ska kunna använda Klarna?

    Jag ska sälja tavlor vilka kommer att kosta alltifrån 1500 kr och uppåt mot kund.

    Vilka billiga tjänster skulle man annas kunna använda sig av då?

    #107719
    PatrikS
    Deltagare

    Vi startade våran butik för inte så länge sedan. Då gick vi också och funderade efter en billig startlösning för oss.
    Vi valde Payson för Kortbetalning och Internetbankbetalning. Vi ville också erbjuda faktura till våran kunder, men Klarna och Sveaweb var lite för dyra i startskedet. Efter tips här på forumet så skaffade vi oss ett konto hos Creditsafe för att kunna ta upplysningar på vår egna hemsida så vi kunde sålla bort dom som har anmärkningar etc. det har fungerat perfekt hittills. Men vi själva får ju stå för risken att kunden inte betalar, men då det är mindre saker vi säljer så blir inte fakturorna på så stora belopp heller.

    Hoppas du hittar en bra lösning.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.