Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Betalningsmetoder – statistik
- Detta ämne har 18 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 7 månader sedan av GregerA. 
- 
		FörfattareInlägg
- 
		
			
				
13 mars, 2010 kl. 23:58 #94358Seke DeltagareNär undersökningsföretag publicerar resultatet av opinionsundersökningar brukar det alltid vara baserat på en population på minst 1000 individer. Nu har jag kommit upp i drygt 1000 ordrar sedan jag gjorde senaste ändringen av utbudet (lade till PayPal). Så här ser utfallet ut: faktura 43% 
 kort 40%
 bank 10%
 PayPal 7%Vore kul att se hur det ser ut för er andra. 14 mars, 2010 kl. 09:17 #109216 ParvelitoDeltagare ParvelitoDeltagareJag har ingen exakt statistik, men kort och faktura dominerar stort och uppskattningsvis på ungefär de nivåer du har. Jag börjar ställa mig frågan om hur många olika betalningssätt man egentligen skall erbjuda kunden, för det är dyrt att erbjuda ett fullt sortiment av alternativ om kunderna skulle kunna acceptera färre varianter. 14 mars, 2010 kl. 11:39 #109217Skogstrollet Deltagareintimprodukter: 
 (Baserat på mer än 10 000 ordrar.)Faktura: 23% 
 Förskottsbetalning: 2%
 Kort- och direktbetalning: 52%
 Postförskott: 23%mobiltillbehör: 
 (Baserat på mer än 10 000 ordrar.)Faktura: 26% 
 Förskottsbetalning: 2%
 Kort- och direktbetalning: 62%
 Postförskott: 10%Förskottsbetalning och faktura går via Klarna, kort- och direktbetalning via Payson. Vi klurar också lite på hur många alternativ man egentligen ska erbjuda. Postförskott är onekligen det som kräver mest hantering och störst kostnader, men vi är för osäkra på om kunderna väljer något annat alternativ för att i dagsläget våga ta bort det. Har istället nyligen höjt avgiften till 79 kr för att täcka allt jobb och kostnader i samband med outlösta försändelser. Förvånande nog går lika många ordrar fortfarande mot pf även efter höjningen. 14 mars, 2010 kl. 12:39 #109219Kocken Deltagare@Skogstrollet 4367 wrote: Postförskott är onekligen det som kräver mest hantering och störst kostnader, men vi är för osäkra på om kunderna väljer något annat alternativ för att i dagsläget våga ta bort det. Vi tog bort det för ett par månader sedan och vår konvertering har inte minskat det minsta. Men det har sparat oss massor av pengar, jobb och gråa hår. 
 Jag rekommenderar klart att ta bort Postförskott.14 mars, 2010 kl. 13:07 #109221 DanDeltagare DanDeltagarePostförskott ska bort frÃ¥n svensk e-handel. Vi mÃ¥ste alla hjälpas Ã¥t att rensa ut det sÃ¥ att kunder som fortfarande tror det är ett bra betalsätt inser att det inte är det. Ut med det idag!  14 mars, 2010 kl. 15:54 #109225 14 mars, 2010 kl. 15:54 #109225Seke DeltagareHÃ¥ller med Kocken och Dan om postförskott. Vi hade det tills vi fick igÃ¥ng vÃ¥r nya shop med automatiska betalningar i somras, och just att kunna bli av med postförskott (och förskottsbetalning) var en stark drivkraft för förändringen. SÃ¥ vi gick över en natt frÃ¥n 100% manuella betalningar (postförskott, manuella förskottsbetalningar och fakturering) till 100% automatiska (kort, direktbank och fakturering via Klarna). Enormt mycket smidigare bÃ¥de för oss och för kunderna. Nu hÃ¥ller vi visserligen pÃ¥ och lägger tillbaka manuell fakturering för företagskunder som inte kan med Klarna, men det är sÃ¥ fÃ¥ att det är hanterbart. Skogstrollet : intressant att se att du har klart lägre andel faktura än vad vi har. Tar du ut en fakturaavgift? Vi har ingen avgift för faktura. Kocken och Parvelito : Jag frÃ¥gar mig ocksÃ¥ om det är värt det att erbjuda alla dessa alternativ. Främst är det direktbankbetalningarna jag är tveksam om vi ska behÃ¥lla. Det kostar ju en del med avtalen med de fyra stora bankerna, och det är rätt fÃ¥ som väljer detta. Ska nog köra pÃ¥ till sommaren och sedan utvärdera. 14 mars, 2010 kl. 18:11 #109227Katrin Lundgren DeltagareBetalsätt – Faktura: (52.9%) 
 Betalsätt – Swedbank Internetbank: (11.7%)
 Betalsätt – Klarna konto delbetalning: (2.5%)
 Betalsätt – Kredit och kontokort Visa / Mastercard: (32.0%)
 Betalsätt – Kreditkort American Express: (0.9%)värt att notera, jag har en hög fakturaavgift för att avskräcka, men det fungerar inte. Jag har ocksÃ¥ endast en internetbank, sÃ¥ frÃ¥gan är om man kanske klarar sig med en eller tvÃ¥ banker om man tycker det är för dyrt med flera 14 mars, 2010 kl. 18:41 #109228danielandersson Deltagare@Seke 4375 wrote: SÃ¥ vi gick över en natt frÃ¥n 100% manuella betalningar (postförskott, manuella förskottsbetalningar och fakturering) till 100% automatiska (kort, direktbank och fakturering via Klarna). Nämnas ska väl att Klarna även kan hantera förskottsbetalning, vilket gör att det blir automagiskt 14 mars, 2010 kl. 19:08 #109229Fredrik Norberg DeltagareTror ni inte skillnaden i fakturagraden ligger i skillnaden mellan butikernas demografi? Kanske är Sekes och Kodmyrans kunder nÃ¥got äldre än Lunarmys vilket ökar graden av fakturabetalning? 14 mars, 2010 kl. 20:33 #109231Seke DeltagareDär slog du nog huvudet pÃ¥ spiken Fredrik, även om du lindade in det fint! Du menar helt enkelt att när man är för gammal för sex och ny teknik sÃ¥ fÃ¥r man trösta sig med trädgÃ¥rdsskötsel, katter och öl… :rolleyes: (Antar att du menar Skogstrollet och inte Lunarmys.) 
- 
		FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
 
				



