Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Fakturera själv?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 41 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98979
    kurreburre83
    Deltagare

    Hej!
    Jag håller på att starta en e-handel med lågprisprodukter(med liten marginal), det är därför ohållbart för mig att använda mig av klarna som verkar ta över 10kr per faktura.

    Jag tänkte inleda med att sköta faktureringen själv istället, medveten om att det såklart kommer ta mycket av min tid. Men i takt med att volymen går upp kanske jag kan få en bättre deal med klarna eller liknande.

    Vilka program använder ni som fakturerar själva? Jag behöver någonting som är lätthanterligt och som kan användas för pappersfaktura och påminnelser.

    Tack på förhand!
    /Kurreburre

    #158148
    Parvelito
    Deltagare

    SPCS har ju en del programvaror till rimligt pris som kan det där, och även med bokföring.
    Är man lite händig med Excel fungerar det också.

    Tänk på att du bör göra en enklare kreditupplysning för varje kund om du inte vill dra på dig stora kreditförluster. De har en tendens att kosta bortåt 10kr/st…

    #158149
    kurreburre83
    Deltagare

    Stort tack!
    Jag har ordnat med en “typ” av kreditupplysning som jag får mer eller mindre gratis, därför är jag inte så intresserad av att betala överpriser för fakturan. Just nu har jag heller inte råd med det….

    #158150
    Danne-mann
    Deltagare

    precis som Parvelito säger. Gäller att passa sig så man inte kommer stå där utan varken pengar eller varor.
    Vi kör klarna, visst de kostar lite per månad men garanterat att pengarna kommer och dem sköter ev.inkasso.
    Dock så måste ju även ens marginaler tillåta det.
    Annars kör vi även en egengjod faktura variant i Excel när det behövs, där vi kikat över lite olika fakturor får att få med viktig information.

    #158151
    flennstrom
    Deltagare

    Med Klarna Checkout är transaktionskostnaden helt procentuell. Det gör att små ordervärden blir billigare än tidigare. En order på 50 kr kostar 50 x 2,95%=1,48 kr. Detta oavsett hur kunden till sist betalar sin order.

    Månadskostnaden är 599 kr.

    Kalkylen är alltså enkel:
    599 kr / antal order i månaden + snittordervärdet x 2,95% = Snittkostnad / order

    #158152
    bloggus
    Deltagare

    @flennstrom 58772 wrote:

    Med Klarna Checkout är transaktionskostnaden helt procentuell. Det gör att små ordervärden blir billigare än tidigare. En order på 50 kr kostar 50 x 2,95%=1,48 kr. Detta oavsett hur kunden till sist betalar sin order.

    Månadskostnaden är 599 kr.

    Kalkylen är alltså enkel:
    599 kr / antal order i månaden + snittordervärdet x 2,95% = Snittkostnad / order

    Eller så kan du se det så här:
    omsätter du 100000 kr i månaden = du betalar till Klarna 3549 kr
    omsätter du 200000 kr i månaden = du betalar till Klarna 6499 kr
    omsätter du 300000 kr i månaden = du betalar till Klarna 9449 kr
    …….
    ….
    ..

    Klarna vill gärna att du endast tittar på de ~3%, då många oftast inte räknar på vad egentligen varje transaktion kostar de och så tror de att ~3% är ju inte mycket …. Om du jämför detta med vad man egentligen betalar i kronor och ören, om man har kortbetalning med valfri inlösen/betalväxel och fakturabetalning med Klarna eller Svea, så inser man snabbt att man ger bort en hel del pengar genom att använda sig av Klarna Checkout.

    Förutom det så ser du inte dina pengar på 14 dagar på det stora hela, så om du betalar dina leverantörer i förskott och inte på faktura (14-30) dagar, så måste du mer eller mindre ha eget kapital på minst halva din månadsomsättning, för att kunna driva verksamheten. Har du inte eget kapital för att täcka kostnader under väntan på att de skall betala ut dina pengar, så kan du inte köpa in, därmed har du inga varor och du tar död på din verksamhet.

    Klarnas alla beräkningar som berättigar sen utbetalning av dina pengar, även för de kunder som betalar med kortbetalning och direktbanksbetalning, är att du som ehandlare har 15-30 dagars fakturor till dina leverantörer. De flesta som startar upp och de flesta som har utländska leverantörer har inga sådana fakturor på sina levartörer … och Klarna skall då sitta inne med dina pengar och dra ränta på dessa under upp till 14 dagar.

    :)

    #158153
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ska man kränga e-böcker på nätet så lär ju egen faktura utgå duktigt. Ska kunden vänta tills du/ni sett att kunden är godkänd för faktura innan han/hon får hem boken i ett mejl?

    Nej jag är inte på samma våglängd som Bloggus i detta och anser att 3% är helt okej, 2% hade varit bättre för då hade det legat som “alla” andra och tidigare utbetalning. Men för 3% får du allt på samma ställe, gott tycker jag. Personligen skulle jag aldrig vågat köra faktura i egen regi, bara kolla med alla som gjort detta innan och som slutat…….

    #158154
    Dan
    Deltagare

    Du hatar Klarna det vet jag, men vad är det du föreslår. Detta är egentligen off-topic men låter det vara kvar i tråden så att ingen misstänker att vi censurerar detta.

    Men det svarar inte på trådskaparens fråga och Fredrik svarade bara på ett potentiellt “faktafel” (jag vet ej vad snittordern är).

    Ska man fakturera själv eller ska man bara aldrig använda Klarna. Vad är innebörden av nedan uträkning?

    För att svara på frågeställningen i tråden så är 10kr ingenting, ta ut en fakturaavgift på 19-29kr och du går med vinst på alla fakturaordrar. Det kommer inte påverka din konvertering nämnvärt.

    Att fakturera själv är dumsnålt i min värld. Du kommer slösa bort din tid och energi på att pricka av betalningar och jaga fakturor som ej kommer betalas. Du kommer sova kasst för att du är så förbannad för att folk är ohederliga och du kommer få jaga folk med blåslampa istället för att sköta din marknadsföring eller dina inköp.

    Sen vilken betallösning du väljer för fakturor är väl sekundärt, men välj en som innebär att du slipper ta kreditrisken och göra massa manuellt arbete.

    Nu vet jag inte vad för produkter du ska sälja men om du exempelvis ska sälja elektronik och liknande så kan du räkna med att du som ny e-handel kommer bli ett flugpapper för bedragarna. Det märkte vi när vi startade med elektronik och tv-spel, alla gick på oss för att vi var “okända” och därför antagligen hade sämre bedrägerisystem än de stora spelarna. Nu har vi dock ett ganska bra system men på exempelvis iPads och Playstations hade vi kanske 50-80% bedrägerigrad av våra ordrar. Tack vare Klarna och att vi har egen bedrägerikoll på kortbetalningar så har vi inte haft ett enda lyckat bedrägeri i princip på ett år.

    En “gratis” kreditupplysning låter som en ganska dålig kreditupplysning spontant. Hur kommer du hantera skilda faktura- och leveransadresser och hur kommer du ha koll på att någon inte bara använder en bulvan för att fixa 100-tals ordrar på samma personnummer för att sedan låta denna målvakt/stulna identitet gå i konken/ta skulden?

    Fördelen med en fakturapartner är att de ser mönster i många många butiker och kopplar samman dessa köpbeteendena, detta är svårt att lösa själv.

    Berätta gärna mer om produkttyp och uppskattad snittorder så kan man säkert ge bättre tips dock!

    @bloggus 58773 wrote:

    Eller så kan du se det så här:
    omsätter du 100000 kr i månaden = du betalar till Klarna 3549 kr
    omsätter du 200000 kr i månaden = du betalar till Klarna 6499 kr
    omsätter du 300000 kr i månaden = du betalar till Klarna 9449 kr
    …….
    ….
    ..

    Klarna vill gärna att du endast tittar på de 3%, då många oftast inte räknar på vad egentligen varje transaktion kostar de. Om du jämför detta med vad man egentligen betalar i kronor och ören, om man har kortbetalning och fakturabetalning med Klarna eller Svea, så inser man snabbt att man ger bort en hel del pengar genom att använda sig av Klarna Checkout.

    Förutom det så ser du inte dina pengar på 14 dagar på det stora hela, så om du betalar dina leverantörer i förskott och inte på faktura (14-30) dagar, så måste du mer eller mindre ha eget kapital på minst halva din månadsomsättning, för att kunna driva verksamheten. Har du inte eget kapital för att täcka kostnader under väntan på att de skall betala ut dina pengar, så kan du inte köpa in, därmed har du inga varor och du tar död på din verksamhet.

    Klarnas alla beräkningar som berättigar sen utbetalning av dina pengar, även för de kunder som betalar med kortbetalning och direktbanksbetalning, är att du som ehandlare har 15-30 dagars fakturor till dina leverantörer. De flesta som startar upp och de flesta som har utländska leverantörer har inga sådana fakturor på sina levartörer … och Klarna skall då sitta inne med dina pengar och dra ränta på dessa under upp till 14 dagar.

    :)

    #158163
    Effell
    Deltagare

    @Dan 58775 wrote:


    Att fakturera själv är dumsnålt i min värld. Du kommer slösa bort din tid och energi på att pricka av betalningar och jaga fakturor som ej kommer betalas. Du kommer sova kasst för att du är så förbannad för att folk är ohederliga och du kommer få jaga folk med blåslampa istället för att sköta din marknadsföring eller dina inköp.
    ….
    Nu vet jag inte vad för produkter du ska sälja men om du exempelvis ska sälja elektronik och liknande så kan du räkna med att du som ny e-handel kommer bli ett flugpapper för bedragarna. Det märkte vi när vi startade med elektronik och tv-spel, alla gick på oss för att vi var “okända” och därför antagligen hade sämre bedrägerisystem än de stora spelarna. Nu har vi dock ett ganska bra system men på exempelvis iPads och Playstations hade vi kanske 50-80% bedrägerigrad av våra ordrar. Tack vare Klarna och att vi har egen bedrägerikoll på kortbetalningar så har vi inte haft ett enda lyckat bedrägeri i princip på ett år.

    Hej

    Vi håller på att dra igång en mindre verksamhet, och hade tänkt fakturera själva i början också för att hålla ner kostnaderna. Tack för ovan tankar om merarbete och framför allt sömnproblem mm :)


    @Parvelito
    – tack också till dig för info om vad kreditupplysningar kan kosta.

    Detta sammantaget blir det inställningsändring för oss till att det nog få bli fakturapartner, iaf till en början. Dock gillar jag inte fasta månadskostnader då vi inte vet hur snabbt och hur stor omsättningen kommer bli inom rimlig tid, men troligen kommer vi att vara en av de mindre ett tag då det ändå är av typen extraknäck.

    Har sett att Payson har fakturahantering utan start- eller månadskostnader – någon som har positiva /negativa erfarenheter av dem?

    Andra aktörer att rekommendera till Kurreburre och/eller oss? Utan stora fasta kostnader och vettiga transaktionskostnader som kan passa verksamhet med färre / mindre ordrar.

    OT:
    Dan (och andra) – Får man passa på att fråga ang kortbetalningar och direktbetalningar – är det värt att försöka fixa det “själv” när man är mindre, eller är det bättre att låta typ Payson el dyl sköta alla betalningar? Hur är det med bedrägeririsken, är det något man behöver tänka på om man låter partners ta kreditrisken i början?

    Mvh

    Effell

    #158168
    bloggus
    Deltagare

    @Dan 58775 wrote:

    Du hatar Klarna det vet jag, men vad är det du föreslår. Detta är egentligen off-topic men låter det vara kvar i tråden så att ingen misstänker att vi censurerar detta.

    Hatar Klarna? Dan, jag tror att du använder själva “hata” lite fel här. Jag går inte runt och “klappar alla på ryggen” utan påpekar fakta. När Klarna gör ifråg sig bra, brukar jag berömma de för det också – i det fallet ofta kundtjänsten som ibland är fenomenal.

    Sedan är det knappast off-topic. Fredrik tar upp Klarna Checkout, utan att detta har nämnts av trådskaparen och inte vanlig faktureringstjänst från Klarna. Visst det är hans jobb att trycka på Checkout för man vill dra nytt aav de ~3 av hela omsättningen. Då bör man klargöra också vilka fallgropar denna tjänst har för en, likt TS, nykomling inom ehandel.

    Jag älskar Klarna (ingen ironi utan verkliogen ett ärligt påstående) när det kommer till vanlig själva fakturering. Föredrar de framför Svea, men jag kan dock vara kritisk mot det som är störigt – i dessa fall gäller det mes Klarna Chekout och moduler för Prestashop :)

    Dock får jag påpeka saker som är viktiga när Fredrik går ut med att göra slag i tråden och lite reklam för Klarna Checkout. Fakturering där är en sak med deessa 3%, men man måste ju samtidigt påpeka att Klarna Checkout skall även ta hand om kortbetalningar, där 3% är mycket, speciellt när man behåller pengarna så länge.

    Dessutom, då TS verkar ny inom e-handel så skriver jag vad Klarna Checkout ocksp innebär för kassalikviditetenm vilket i sin tur också beror på hur man betalar sina leverantörer. Det anser jag är viktigt för de som startar för de flesta små ehandlare får oftast inte 30-dagars fakturor och beställer de från utlandet får de oftast betala innan varorna skickas.

    Om man räknar med att försäljnigen tar fart snabbt och man inte har gott om kapital, så måste man nog titta på både kortbetalning och fakturering, där man får loss sina pengar snabbt och inte betala 3% av sin omsättning och vänta på pengarna i upp till 14 veckor.

    Tycker mina råd är definitivt sunda för en någon ny inom e-handel, dvs. beroende vilken kapital man har för lager mm.

    Jag förespråkar alltid att ta faktura via Klarna eller Svea – vilket av de beror på hur snabbt man vill ha sina pengar.

    :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 41 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.