Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Fakturaalternativ

Etiketter: , ,

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #100432
    zapmore
    Deltagare

    Hej,

    Tänkte höra vilka alternativ det finns när man vill ta betalt med faktura i sin webbshop? Idag har jag Payson, dock så tycker jag att det är hyffsat dyrt, men då jag inte säljer allt för mycket så vill jag inte betala en månadskostnad.

    Vad för andra leverantörer finns det i Sverige?

    Om man ska börja fakturera själv, vad ska man tänka på då? Om en kund inte skulle betala inom utsatt tid, finns det någon man kan sälja fakturan vidare till?

    Gillar heller inte att om kunden ångrar köpet och har valt faktura så tar Payson faktureringsavgiften+% och behåller dessa vilken blir en stor kostnad vid returer som har kostat en del. Jag förstår om de behåller just de 19kr men att de ska behålla % också känns rätt surt…

    #166296
    FredrikGust
    Deltagare

    Att fakturera själv brukar inte bli billigare utan att man har en hel del volym och likviditet för att hantera ej betalande kunder. Det kräver dessutom en känsla i magen för om det känns rätt. Att man dessutom sover dåligt för att man vet att där är många som slirar med betalningen gör att det är värt rätt mycket att alltid få betalt.

    En tjänst för att sälja fakturorna innebär att den som köper fakturorna villha betalt för att ta risken. Antingen blir det då högre avgifter per transaktion eller fasta månadskostnader.

    Har själv Klarna och trots att det första året kändes rysligt dyrt så har det aldrig krånglat. Att fler kunder väljer att handla tack vare att Klarnas välkända varumärke spiller över på den egna verksamheten har gett oss fler köp.

    Det finns några trådar där olika leverantörer diskuterats och ställts mot varandra, men gemensamt är nog att lägre transaktionskostnader är beroende av fasta avgifter och tvärt om högre kostnader om man inte vill betala fasta avgifter.

    Vad försöker jag säga?

    – Ser du en möjlighet att växa, se då till att välja leverantör med rimliga avgifter och bindningstid så kort som möjligt. Avtalen man skriver begränsar möjligheter att mixa keverantörer inom bindningstiden.

    – är du osäker på hur verksamheten kommer gå är det nog bäst all ligga kvar med Payson eller någon av de andra utan bindningstid och fasta avgifter tills ovan är lämpligt.

    För ångrade beställningar och returer har ju leverantören redan commitat sig för risken och kanske haft egna kostnader för att kreditupplysning etc. Därför lär du få räkna med att betala alla för detta.

    #166301
    zapmore
    Deltagare

    Tack för ett bra svar! Att fakturera själv låter billigare när jag tänker lite snabbt på det, tanken är att det förhoppningsvis är rätt få som inte betalar för sig och dessa kan jag sälja kraftigt reducerade till någon som vill/kan ta hand om detta. Den reducerade kostnaden tjänar jag in genom längre kostnader på de vanliga köpen för de kunder som betalar. Dock som du säger blir det förmodligen dyrare än vad man tänker på….

    Ja att leverantörerna har kostnader för kreditkoll etc hänger jag med på, därför förstår jag om de behåller den fasta kostnaden, dock att de också ska ha den rörliga känns rätt surt. Då leverantörer ej tar någon risk på kunden eftersom fakturan är makulerad…

    Har kollat runt lite på forumet men vet någon fler leverantörer av fakturatjänst utan fast kostnad, annat än payson? Varit kul att lista upp dessa och jämföra priserna…

    #166307
    iFeelU
    Deltagare

    Vi kör med eFinance´s lösning billmate vad gäller faktura. De har inte heller några fasta avgifter och även betydligt lägre transaktionsavgifter än Payson. Kolla själv på: Ta betalt med billmate!
    Har även hört att man kan förhandla om dessa priser om man har stora volymer. Vi valde mellan Klarna och billmate men valde billmate pga lägre pris och framförallt ingen bindningstid. Klarna ville ha minst 1 år. Vi testade även att köra egen faktura ett tag men det blev inte mycket billigare då vi ändå blev tvungna att ta kreditupplysning och sen lägga massa extratid på varje order.

    #166311
    zapmore
    Deltagare

    billmates priser såg riktigt bra ut, vet du om man bara kan ha faktura hos de eller måste man ha hela deras “paket”?

    #166317
    jonathanb
    Deltagare

    Om du säljer varor med låg bedrägeririsk skulle jag slå ett slag för fakturering i egen regi. Anmärkningskontroller köper du billigt av Ratsit eller Creditsafe och då får du även folkbokföringsadressen i samma tjänst. Om du inte säljer högriskvaror så bör en låg faktureringsavgift samt påminnelse- och inkassoavgifter balansera upp kreditförlusterna mer än väl. Några saker att tänka på baserat på våra erfarenheter:

    – Gör alltid anmärkningskontroll
    – Leverera endast till folkbokföringsadressen
    – Rutin för att hantera inkommande betalningar, lämpligen i ditt affärssystem. Många affärssystem har stöd för påminnelsehantering, om inte behöver du sätta upp en rutin för detta.
    – Skicka inkasso i egen regi, finns mallar på nätet
    – 10-14 dagar är lämpliga betalningsvillkor för privatpersoner, 30 dagar för företag
    – Skriv in i dina försäljningsvillkor samt på fakturorna vilken dröjsmålsränta du debiterar (vi kör på 24%)
    – Var försiktig med att bevilja kredit på större belopp
    – Var vaksam på avvikande beteenden, känns det inte rätt är det förmodligen inte det
    – Skicka med spårbar frakt om inte mycket låga varuvärden
    – Precis som Fredrik skriver så binder egen fakturering en del kapital, du bör ha en buffert för detta

    Genom att fakturera i egen regi kan du spara en del pengar, du “äger” dialogen med kunden fullt ut, du slipper krånglig bokföring och du slipper åka på indrivningskostnaderna när en kund returnerar vara efter att ärendet gått till Kronofogden (vissa faktureringsbolag avslutar i en sådan situation ärendet och överlåter indrivningskostnaderna på dig).

    #166348
    zapmore
    Deltagare

    Tack så mycket equipit för riktigt bra feedback! Ska väga för och nackdelarna!

    #166351
    Fruktsam
    Deltagare

    @equipit 67417 wrote:

    – 10-14 dagar är lämpliga betalningsvillkor för privatpersoner, 30 dagar för företag

    Varför 30 för företag? Jag har nog ingen leverantör som använder det längre. 14 dagar verkar vara standard för B2B numera. 30 är nog vanligare för privatpersoner har jag en känsla av.

    #166353
    jonathanb
    Deltagare

    Större företag och offentlig sektor tror jag kan vara svårt att få acceptera mindre än 30 dagar. Vi ger 30 dagar till AB och offentlig sektor.

    #166356
    Lilla Ivy
    Deltagare

    Vi körde med egen fakturering första tiden.
    Hade några kunder som aldrig betalade. Men jobbigast var alla kunder som man fick hålla reda på och påminna – ofta flera ggr…och diskussioner kring outlösta paket…
    Med tanke på den tid och irritation som man lägger ned på det så var kostnaden för Klarna som vi nu har klart värt!
    I början följde jag upp många Klarnaköp och det är ganska många obetalda ordrar som har gått vidare som de drivit in – skönt att slippa alla diskussioner med kunderna kring dem!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.