Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem Direktbetalning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94573
    Peralten
    Gäst

    Hej på er, ny här på forumet.Sätter upp en butik för div elartiklar (en till !)

    Är just nu inne i fasen där olika betalningsätt skall krökas till. Och där har jag fått lite huvudbry map kostnaderna för dessa tjänster (direktbetalning)! Har pratat med de 4:as gäng Handelsbanken,Swedbank,Nordea samt SEB, har till i dag fått svar från 3 av dom (ej Nordea, på gång säger dom).

    SEB Ansl*=500:- Månad=200:- Trans 4:-/st(ingen årsavgift ? :))
    Handelsbanken Årsavgift 3025:- Trans 3:-/st
    Swedbank gav sämst (mån+anls. avgift ej klar) Trans 2,50:- / st +0,5% per trans 😡

    Till saken hör att Swedbank är min ordinarie bank.

    Kan man förhandla dessa priser? Jag förstår att om affärärna börjar rulla på kan man prata med dom, men som start, är dessa avtal OK?

    Skulle uppskatta era åsikter om detta //Hälsningar Per A

    #111466
    Parvelito
    Deltagare

    Någonstans där hamnar priserna när man är ny. Går så klart att förhandla vid volym, men eftersom det är 4 olika banker är det tungrott, och det blir sällan någon större volym hos var och en om man inte heter SJ eller något annat stort.

    Har du funderat på att använda Payson istället? Kostar förvisso 3kr + 3% men inga anslutningsavgifter eller månads/årsavgifter. Har du höga snittköp så blir det rätt så dyrt, men hamnar köpen på en hundring eller två behövs det rätt så många transaktioner innan Payson är dyrare än bankernas gemensamma avgifter tillsammans.

    #111469
    GregerA
    Deltagare

    Precis som Parvelito säger så krävs det en del volym för att vara intressant som kund. Till den kostnad du har för banken kommer också en kostnad hos din PSP. Så Payson är absolut att rekommendera att börja med. När du sedan märker att beloppen ökar så kan du ju växla över och köra på egna avtal istället.

    Vi kör själv med Paynova, men de verkar inte så intresserade av nya småkunder numera, så Payson är nog enklare att välja. Moneybookers verkar också vara på väg att stödja alla bankerna.

    #111470
    Peralten
    Gäst

    Hmmm…Payson.. skall kolla upp detta, tror iofs att snittordern hamnar runt 1000-2000:-(hoppas kan man ju)en sak slår en när man håller på att sätta ihop en e-butik, det väldigt många som vill “mjölka” på vägen att säga. Har ni någon uppfattning av hur kunderna betalar mellan direktbetalning,faktura, Kreditkort? Tänkte inte använda mej av postförskott, känns krångligt med kunder som inte hämtar ut paketet, eller gör jag ett misstag där?

    #111471
    GregerA
    Deltagare

    Det varierar lite mellan olika branscher och demografisk sammansättning av kundgruppen, men direktbetalning ligger sällan på mer än 10-15%. Faktura och kort står nog tillsammans för ca 75% hos de flesta, men fördelningen dem emellan kan variera ganska mycket.

    #111473
    Peralten
    Gäst

    Ja det känns ju som ett ganska “dyrt” betalsätt det här med direktbetalning. Greger..hur gör du med postförskotten? Jag tror så här, ju högre postförskottsbelopp ju större risk att inte kunden hämtar ut det..stämmer det tror du. Man sitter ena dan och beställer för säg 2000:- , mycket pengar veckan efter när allt annat som skall betalas och ochså pockar på!//Per A

    #111474
    GregerA
    Deltagare

    Vi har ca 10% på postförskott, men jag tror inte vi skulle förlorat så många affärer om vi inte erbjudit det. Det är bara nån slags falsk trygghet som folk inbillar sig, och en del tycker väl att det är bättre än faktura för då kan de inte glömma att betala.

    Men det blir en o annan retur som man svär över. Dock har vi få returer jämfört med andra, så det beror mycket på vad man säljer.

    Förvånansvärt mycket postförskott är på småbelopp där frakten är dyrare än varan.

    Jag får se, kanske tar vi bort postförskotten inom nåt år.

    Vi erbjuder även möjligheten att betala i förskott, ca 3-4% utnyttjar det. Tyvärr är det mycket manuell hantering med det, så det skulle jag definitivt vilja slippa.

    #111475
    Peralten
    Gäst

    Ja.. det verkar som man kan klara sig utan postförskott, som du säger, beror på vad man säljer/kundkategori. Som sagt mycket att tänka på…//Per

    #111476
    Croona
    Deltagare

    Jag skulle uppskatta att vi har 45% kort, 45% faktura och 10% förskott.

    Postförskott känns så 90-tal:) De som vill se varan innan de betalar får ta faktura, det är ju oftast billigare än postförskott dessutom.

    #111492
    GregerA
    Deltagare

    Jag flyttade diskussionen om Postförskott till en egen tråd.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 26 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.