Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem SEQR – mobilbetalning

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #102978
    Stockholmaren
    Deltagare

    Hej!

    Jag är en flitig SEQR användare och är förvånad över hur få som erbjuder SEQR som betalmetod i sina webbshoppar idag? Vill därför kolla vad ni tänker om SEQR? Jag hoppas verkligen på att få se flera som erbjuder SEQR mobilbetalning i framtiden, berätta som sagt gärna hur ni tänker kring SEQR?

    Jag skulle gärna ha berättat allt bra jag vet om SEQR, om det inte ansågs som att göra indirekt reklam.

    #179453
    Stefan72
    Deltagare

    Det har väl helt enkelt inte slagit igenom än bara. Det finns ju miljoner bra grejer ute i världen men det betyder ju inte att alla använder allt för det.

    #179454
    PlayTodayAB
    Deltagare

    @Stockholmaren 84008 wrote:

    Hej!

    Jag är en flitig SEQR användare och är förvånad över hur få som erbjuder SEQR som betalmetod i sina webbshoppar idag? Vill därför kolla vad ni tänker om SEQR? Jag hoppas verkligen på att få se flera som erbjuder SEQR mobilbetalning i framtiden, berätta som sagt gärna hur ni tänker kring SEQR?

    Jag skulle gärna ha berättat allt bra jag vet om SEQR, om det inte ansågs som att göra indirekt reklam.

    Hej,

    Vi har tidigare erbjudit våra kunder möjligheten att betala via SEQR. Det var inget efterfrågat betalsätt men transaktionskostnaden var för oss otroligt låg, och därför tyckte vi det var intressant att testa.

    Tyvärr var det väldigt få som ville betala med SEQR och efter en tid valde vi att ta bort den möjligheten. Nu när Swish möjlliggörs för e-handel tror jag tyvärr att ännu färre kommer välja att betala med SEQR.

    #179455
    Stockholmaren
    Deltagare

    Varför valde ni att plocka bort SEQR? Det medför väll ingen kostnad att ha kvar systemet i väntan på att fler upptäcker SEQR?

    Jag försöker handla med SEQR minst 20 gånger varje månad, och får då 3% i återbäring på allt jag handlat. Det innebär att ni indirekt också kan erbjuda era kunder upp till 3% rabatt.

    #179456
    PlayTodayAB
    Deltagare

    @Stockholmaren 84017 wrote:

    Varför valde ni att plocka bort SEQR? Det medför väll ingen kostnad att ha kvar systemet i väntan på att fler upptäcker SEQR?

    Jag försöker handla med SEQR minst 20 gånger varje månad, och får då 3% i återbäring på allt jag handlat. Det innebär att ni indirekt också kan erbjuda era kunder upp till 3% rabatt.

    Vi försöker hålla vår verksamhet så effektiv och enkel som möjligt. Vi kommer inom kort att koppla på flera nya betalsätt som är efterfrågade av våra kunder, och känner då inte behovet av att behålla SEQR (färre än 1% av våra kunder betalade med SEQR).

    Även om transaktionskostnaden för SEQR är låg så innebär det ändå kostnader i form av ökad administration, kundservice (kunder som ringer och undrar vad SEQR är och hur det fungerar) och själva modulen som ska hållas up-to-date.

    #179457
    Nicklas
    Deltagare

    Aldrig hör talas om SEQR

    #179458
    Stockholmaren
    Deltagare

    Läs om SEQR här: https://www.seqr.com/se/

    #179462
    RickardP
    Deltagare

    Jag var övertygad om när jag första gången såg SEQR flödet och enkelheten att betala att dem skulle ta hela marknaden, jag fick se detta långt innan Axfood och Mc Donalds ens skrivit avtal och jag som utvecklare på ett bolag implmeneterade deras lösning och än så länge är det ju ingen annan som kommit in på POS försäljning i så stor skala jämfört med SEQR som har Mc Donalds, Axfood butikerna Willys, Prisextra osv. + att många apotek och många små butiker även börjat använda SEQR.

    Men trots att butikerna implementerat det så är det ett fåtal som känner till SEQR och ännu mindre antal som använder det och så jag skulle vilja påstå dem misslyckat med sin marknadsföring och en av orsakerna är att dem inte har direkt kontakt mot bankerna utan det är antingen en kredit faktura eller att det dras genom en kort transaktion.

    Jag tror att nu när Swish släpper API för e-handlare så måste dem också släppa en lösning för POS försäljning och jag tror om dem bara implementerar samma tänk som SEQR gjort med QR kod som skannss av appen och identifierar att jag står vid denna kassa, vad ska jag betala så kommer dem ta POS marknaden också.

    Redan med den lösningen för e-handlare kan dem implementera det för POS men jag tror inte man vill stå och ge kassörskan sitt mobiltelefonnummer så en identifiering som gör att man slipper det är ett måste för POS försäljningen.

    #179463
    FredrikGust
    Deltagare

    Vi kör Swish i fysisk butik som alternativ till kortbetalning. Lite meckigt för kunden att skriva in ett långt nummer första gången och ett osäkerhetsmoment att de kommer ihåg att visa upp godkäntskärmen när betalningen är genomförd. Den stora fördelen mot SEQR är ju spridningen med ett jättestort antal användare lite för att tjänsten är användbar privatpersoner emellan.

    Skulle nog ta det försiktigt med att välja SEQR idag.

    #179464
    Ekraft
    Deltagare

    Alla vet att mobiltelefoner går sönder, och att de blir utan ström. Att det är problem med täckningen inne i gallerior när det är för många lager betong mellan telefonen och en sändare vet alla också, och ve och fasa om man gått i taket med datatrafiken den månaden. Därför använder man inte gärna mobilen som betalningsmedel vid fysisk handel.

    Swish har blivit populärt när det inte finns kortterminaler, och gärna vid återkommande betalningsmottagare. Att det slagit stort beror på att bankerna har stått bakom detta. Det känns tryggt, och det går snabbt. Tanken från början var ju att lösa betalningar inom familjen och en relativt snäv vänkrets. Rätt snabbt utökades vänkretsen till all privathandel, och det är en hel del. Allt från älgkött till begagnade skridskor behöver betalas. Sedan hakade föreningarna på, och därefter kom en hel del företagare och tyckte att swish var bra. Man skall bara komma ihåg att långt mer än 95% av swishbetalningarna är för att det inte finns någon kortterminal.

    Swish fungerar bra för E-handel. Där finns inga terminaler att stoppa in kortet i. Om fem år minns ingen SEQR, och vi kommer fundera över varför vi höll på med direktbetalningar och en massa bankavtal.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.