Plus Forum E-handelsforumet Betalsystem EUs förordning om inlösenavgifter

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103290
    p_blomberg
    Deltagare

    http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32015R0751&from=EN

    Om jag läser artikel 4 rätt, bryter mitt inlösenavtal från Handelsbanken mot förordningen genom att ta ut en inlösenavgift som är avsvärt högre än 0,3 % av beloppet. Och jag gissar att ingen svensk bank erbjuder ett inlösenavtal med så låga avgifter, i varje fall inte till oss som inte omsätter några miljarder…

    Har någon provat att ta upp detta med sin bank? Vad svarar banken? Har jag missförstått allting?

    #180606
    Nicklas
    Deltagare

    Jag såg avtalet man kan få via Svensk Handel hade ändrat till %
    http://www.svenskhandel.se/kortavtal

    #180607
    p_blomberg
    Deltagare

    @Nicklas 85791 wrote:

    Jag såg avtalet man kan få via Svensk Handel hade ändrat till %
    http://www.svenskhandel.se/kortavtal

    Sen kostar det ju som minst 5500 kr/år att vara med i Svensk Handel, det räcker till ganska många kortbetalningar.

    #180612
    Nicklas
    Deltagare

    Det är ju inte bara inlösenavtal du får genom Svensk handel men detta avtal är procent baserad och jag tror att vi får se mer av detta för jag misstänker att inlösarna riskerar böter om de inte följer detta.

    #180614
    JKV
    Deltagare

    @p_blomberg 85790 wrote:

    http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32015R0751&from=EN

    Om jag läser artikel 4 rätt, bryter mitt inlösenavtal från Handelsbanken mot förordningen genom att ta ut en inlösenavgift som är avsvärt högre än 0,3 % av beloppet. Och jag gissar att ingen svensk bank erbjuder ett inlösenavtal med så låga avgifter, i varje fall inte till oss som inte omsätter några miljarder…

    Har någon provat att ta upp detta med sin bank? Vad svarar banken? Har jag missförstått allting?

    Så här tolkar jag det:

    Utgivare: en betaltjänstleverantör som ingår avtal om att tillhandahålla en betalare ett betalningsinstrument för att initiera och bearbeta betalarens kortbaserade betalningstransaktioner.

    Inlösare: en betaltjänstleverantör som ingår avtal med en betalningsmottagare för att acceptera och bearbeta kortbaserade betalningstransaktioner, vilka leder till en överföring av medel till betalningsmottagaren.

    Handlarens serviceavgift: en avgift som betalas av betalningsmottagaren till inlösaren vid kortbaserade betalningstransaktioner.

    Förmedlingsavgift: en avgift som betalas för varje transaktion direkt eller indirekt (t.ex. genom en tredje part) mellan den utgivare och den inlösare som deltar i en kortbaserad betalningstransaktion. Nettokompensationen eller andra överenskomna ersättningar anses utgöra en del av förmedlingsavgiften.

    1. Leverantörer av betalningstjänster får inte erbjuda eller begära en förmedlingsavgift per transaktion som överstiger 0,2 % av transaktionsvärdet för någon debetkortstransaktion.

    2. Betaltjänstleverantörer ska inte erbjuda eller begära en förmedlingsavgift per transaktion som överstiger 0,3 % av transaktionsvärdet för någon kreditkortstransaktion.

    Priserna på ditt inlösenavtal är relaterat till handlarens serviceavgift och förmedlingsavgiften ingår i de priser som du erbjudits.

    #181612
    Mats T
    Deltagare

    Väcker tråden

    Jag har fått påstötningar från Handelsbanken. De vill ändra svenska betalkort (bl a) från dagens 2 kr till 0,95%. Det blir billigare vid avslut under 210 kr, men våra medelavslut överstiger 5 000 kr. 75% av korttransaktionerna 2015 var med betalkort. Den årliga fördyringen för oss blir 4000 kr.

    Någon annan i samma sits????

    Vänligen

    Mats

    #181615
    jonathanb
    Deltagare

    Ja, de flesta inlösare verkar ta chansen att göra ordentliga prishöjningar i och med de nya reglerna. De utgår från att folk inte kan räkna… Som alltid gäller det att kolla runt med de olika aktörerna såsom Teller, Bambora, Elavon och bankernas egna lösningar. Ställ upp det i Excel med snittbelopp, andel bankkort/kredit och antal transaktioner så ser du lätt vilken aktör som är billigast. Det finns även gruppavtal med Teller hos Svensk Handel och Företagarna som kan vara värt att undersöka.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.