Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Välja plattform…

Etiketter: 

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104203
    Emil123
    Deltagare

    Den eviga frågan om att välja sin plattform.

    Har lite kunskaper om plattformar så vill ha en enkel plattform (nybörjare).
    Under 1000:-/mån.
    Kunna byta lite designer osv till det man gillar.
    Har ca 500-1000 produkter.
    Kunna skicka ut nyhetsbrev.
    Bra SEO.
    Gärna svenskt och möjlighet till gratis support.
    Ska kunna växa i den.
    Kommer sälja produkter passande olika saker, så ska kunna gå att kategorisera produkterna väl till det dem passar.

    Har kikat på textalk men där spricker det pga att de har dåligt med design lösningar?
    Även kikat på prestaworks (prestashop?) som verkar intressant, men förstår inte riktigt det här med moduler allt vad det innebär och tycker deras demo butik är lite krånglig?

    kom gärna med förslag :-)

    #183819
    MattiasH
    Deltagare

    @Emil123 90123 wrote:

    Den eviga frågan om att välja sin plattform.

    Har lite kunskaper om plattformar så vill ha en enkel plattform (nybörjare).
    Under 1000:-/mån.
    Kunna byta lite designer osv till det man gillar.
    Har ca 500-1000 produkter.
    Kunna skicka ut nyhetsbrev.
    Bra SEO.
    Gärna svenskt och möjlighet till gratis support.
    Ska kunna växa i den.
    Kommer sälja produkter passande olika saker, så ska kunna gå att kategorisera produkterna väl till det dem passar.

    Har kikat på textalk men där spricker det pga att de har dåligt med design lösningar?
    Även kikat på prestaworks (prestashop?) som verkar intressant, men förstår inte riktigt det här med moduler allt vad det innebär och tycker deras demo butik är lite krånglig?

    kom gärna med förslag :-)

    Hej! Känner igen utmaningen.. Jag har själv aldrig jobbat i TextTalks system men har några vänner som gör det. Tydligen ska det numera gå att styla precis som vill. Ring och prata med dom, jag tror det finns lösningar för det du efterfrågar.
    Jag trodde aldrig jag skulle föreslå Tictail men dom har fått rätt på en hel del saker nu, dock är jag osäker på den är optimal för SEO-anpassade landningssidor för specifika produkter eller söktermer. Men den är otroligt lätt att sköta. Dock tror jag det blir en utmaning att växa/skala ut.

    WooCommerce använder jag själv i min nuvarande e-handel och jag är relativt nöjd. Det som drar ner betyget något är det verkar svårt att få till en riktigt hög hastighet.
    Jag drev för övrigt en e-handel i 13 länder tidigare, detta var i en Magento-lösning. Helt klart en bra plattform men den kräver, enligt mig, ganska bra tekniskt kunnande. Här kan du växa rejält dock. Men den är ganska dyr, jag betalade ca 300tkr/året för underhåll och drift.
    Jag började dock med ett så kallat “stängt CMS”, jag betalade en månadsavgift och då ingick det mesta. Sidan blev iofs inte som jag ville ha den men den uppfyllde sitt syfte och kunskapen jag fick under det året var priceless. När tiden var redo gick jag över till Magento.

    Mitt råd är att starta med en enkel lösning där du kanske får tumma på något. Få till ett bra fundament för att senare skala/bygga ut med en annan plattform. På så vis kommer du troligtvis framåt snabbare.

    Skrivet i all hast!

    Lycka till! :)

    #183821
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    För dom pengarna skulle jag satsar på https://quickbutik.com/ om du vill ha en sida du kan komma igång med snabbt.

    Vill du kunna växa är woocommerce bra, men räkna med ett par hundra timmars jobb om du inte jobbat med denna typen av hemsida sedan innan samt även plugin för + 10 tusen om man ska få till en någorlunda skysst sida med bra seo, design och så vidare. Tips är att satsa på ett bra tema med bra topp och botten och sen köpa en pagebuilder typ elementor (2000 pix) och ändra innehållet mellan botten och toppen själv. Dock behöver du även ha elementor elementor anywhere (1000 pix) så du kan ändra på produktnivå då elementor inte kan göra detta än (kan ingen pagebuilder än tyvärr), men det kommer komma tror jag inom 12 månader). Sen behöver du ha bra plugin så kassan blir skysst, plugin så alla mailen som skickas till kunderna blir skysst då dom är typ värdelösa från början. Sen ett bra webbhotell, ssl cert. Ja listan blir lång och plånboken lättare och det tar låååååång tid om man inte har koll sedan innan.

    Med quickbutiken får du en skysst sida, dock saknas det en del funktioner tycker jag. Men stort plus är att du kan köra klarnas kassa utan Fast månadskostnad och utan startavgift. Bara detta väger extremt tungt tycker jag. Starta en demo butik hos dom och känn dig fram. Snabb support vid frågor har dom med.

    #183822
    Ricky
    Deltagare

    Kör själv Prestashop via Prestaworks och är hur nöjd som helst. En del design-ändringar har jag gjort själv dock men det finns “teman” att ladda ned (de flesta mot en kostnad dock).

    Modulerna är oftast väldigt enkla att installera. Det är ungefär som att ladda ner en plugin till webbläsaren, inte svårare än så. Vissa, som betallösningar, behöver man förvisso konfigurera, men det kommer man nog aldrig undan, oavsett plattform.

    #183824
    Emil123
    Deltagare

    @Ricky 90127 wrote:

    Kör själv Prestashop via Prestaworks och är hur nöjd som helst. En del design-ändringar har jag gjort själv dock men det finns “teman” att ladda ned (de flesta mot en kostnad dock).

    Modulerna är oftast väldigt enkla att installera. Det är ungefär som att ladda ner en plugin till webbläsaren, inte svårare än så. Vissa, som betallösningar, behöver man förvisso konfigurera, men det kommer man nog aldrig undan, oavsett plattform.

    Tack för alla era svar!
    Textalk kan lösa annan design om man vill, men det kostar därefter när jag har pratat med dem.

    Ricky, betallösningarna, har jag förstått detta rätt så om man vill ex ha klarna checkout, så löser man avtal genom dem, sen fixar prestaworks in det i webshoppen utan kostnad?

    Är det ofta att det krånglar med moduler som man laddar hem, vet att prestaworks inte supportar sådant utan dem tar betalt om det blir krångel med sådana efter nedladdningar om du förstår vad jag menar.. :)

    #183859
    Patrik Palsson
    Deltagare

    @Jimmy Öström 90126 wrote:

    För dom pengarna skulle jag satsar på https://quickbutik.com/ om du vill ha en sida du kan komma igång med snabbt.

    Vill du kunna växa är woocommerce bra, men räkna med ett par hundra timmars jobb om du inte jobbat med denna typen av hemsida sedan innan samt även plugin för + 10 tusen om man ska få till en någorlunda skysst sida med bra seo, design och så vidare. Tips är att satsa på ett bra tema med bra topp och botten och sen köpa en pagebuilder typ elementor (2000 pix) och ändra innehållet mellan botten och toppen själv. Dock behöver du även ha elementor elementor anywhere (1000 pix) så du kan ändra på produktnivå då elementor inte kan göra detta än (kan ingen pagebuilder än tyvärr), men det kommer komma tror jag inom 12 månader). Sen behöver du ha bra plugin så kassan blir skysst, plugin så alla mailen som skickas till kunderna blir skysst då dom är typ värdelösa från början. Sen ett bra webbhotell, ssl cert. Ja listan blir lång och plånboken lättare och det tar låååååång tid om man inte har koll sedan innan.

    Med quickbutiken får du en skysst sida, dock saknas det en del funktioner tycker jag. Men stort plus är att du kan köra klarnas kassa utan Fast månadskostnad och utan startavgift. Bara detta väger extremt tungt tycker jag. Starta en demo butik hos dom och känn dig fram. Snabb support vid frågor har dom med.

    Hej, angående ssl så vill jag bara tipsa om gratis ssl-certifikat.
    https://letsencrypt.org/
    Vi har använt det i vår webbshop och det fungerar klockrent. Kört i ett halvår utan problem. Uppdaterar sig automatiskt och är helt gratis. Du får googles hänglås i adressfältet. Men du behöver egen vps för att lägga in det.

    #174302
    rps
    Deltagare

    Jag kör i den mycket primitiva plattformen hemsida24… Min tanke var endast att sälja lite småprodukter och även nu när det blivit lite större så fungerar det, men det finns mycket mer att önska. Framförallt, den är löjligt enkel att arbeta med och det ser hyfsat bra ut.
    Jag har varit HELT novis, men har fått ihop en riktigt fin sida med liten kunskap.
    Den har brister, men den synkar lager, statistik, osv
    Jag saknar kundinloggning och möjlighet att lägga in mer om inköpspriser, försäljnings statistik osv.
    Har även en enkel lagershop och skulle vilja kunna integrera ett enkelt kassasystem men det fungerar inte.

    #183942
    victorpalaic
    Medlem

    För oss har Starweb fungerat väldigt bra då vi vill göra så lite jobb som möjligt som kräver kodning, script och mer avancerad datakunskap. Ett färdigt koncept där vi har en kunnig support och tillgång till deras tekniker, servar och slipper tänka på alla stora förändringar som google för och liknande. Som tex när man skulle gå över från deskop hemsida till att ha en responsiv. Ett sådant arbete hade vi aldrig haft råd att anlita någon för eller kunnat utföra själva, med starweb så satt vi glada i båten och dom gjorde jobbet. För oss är det skönt med en fast månadskostnad för att få allt extra och kunda fokusera det vi är bäst på / Victor

    #183943
    Kocken
    Deltagare

    @victorpalaic 90287 wrote:

    slipper tänka på alla stora förändringar som google för och liknande.

    Har du något exempel på vad det skulle kunna vara?

    #183945
    victorpalaic
    Medlem

    Det finns flera men som jag skrev i mitt tidigare inlägg tex när övergången från deskop hemsidor till responsiva sidor skedde, där google började “straffa” sidor som inte var mobilvänliga. Eller med https att dom ordnar en lösning och gör att samtliga av deras kundersbutiker får https vilket är en fördel för ens rankning och för användarna.

    Finns flera större uppdateringar och lösningar dom har gjort sedan vi började med dom. Sådana som i vår värld hade varit för dyra/tekniska för att vi skulle kunnat genomföra dom om vi inte hade haft en plattform som sköter dessa.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.