Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Frakt EU och Worldwide Woocommerce -> Fortnox

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105013
    Arvido
    Deltagare

    Hej!

    Vi är ett mindre bolag som är på gång att nyta affärssystem till Fortnox och i och med det koppla ihop Fortnox med vår befintliga E-handelsplattform Woo-commerce via integrationsplattform som Sharespine tillhandahåller.

    Ett problem som vi stött på när vi nu har satt upp lösningen i en testmiljö är att det i Fortnox endast finns möjlighet att registrera frakt gentemot ett kostnadskonto under förvalda konton. Problemet uppstår för moms på frakten eftersom vi skickar varor till länder inom EU utanför Sverige samt till länder utanför EU som ju har andra villkor än Sverige för moms. Hade det, precis som för försäljningsartiklar i Fortnox, funnits möjlighet att lägga olika förvalda momskonton även för frakten beroende på till vilket land ordern skickas så hade det inte varit ett problem.

    Jag har pratat med flera personer hos Fortnox support som alla gett mig samma tips. Detta är att i WOO-Commerce konfigurera så att alla ordrar sätts med fri frakt. Sedan ska man, enligt Fortnox support, kunna ställa in så att det, om kunden köper en artikel och den skall skickas till Indien, läggs till en ytterligare artikel som heter exempelvis ”frakt utanför EU” och som kostar i vårt fall 170 SEK och som dessutom har korrekt momssats, och att motsvarande görs för samtliga ordrar. De tre nya fraktartiklarna (Frakt Sverige, Frakt EU och Frakt utanför EU) läses över till Fortnox och väl där ska det gå att koppla dem mot ett av oss valt konto med korrekt momssats.

    Min fråga är för det första om denna ”automatgenerering av ytterligare artikel” beroende av vilket land som ordern skall skickas till överhuvudtaget är möjlig att sätta upp i WOO-Commerce? Finns det någon annan smart lösning för mitt problem, vi kan inte vara ensamma med denna systemuppsättning och problematik?

    Jag undrar ju såklart hur andra kunder löst detta som arbetar med WOO-Commerce och Fortnox men Fortnox får givetvis inte lämna ut några uppgifter till andra kunder som har samma systemuppsättning…

    Oerhört tacksam för alla tips kring detta! Mejla mig gärna på Arvid.hultman@penclic.se

    Mvh Arvid

    #186260
    Stefan72
    Deltagare

    Det här problemet finns i många affärssystem. Lösningen är att inte använda rutan för frakt utan lägga frakten som en artikel som vanligt. Sen hur man löser resten har jag ingen aning om. Men har man frakten debiterad i “fraktrutan” så blir det alla möjliga fel i momsdelen just vid export.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.