Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Moms på frakt i Prestashop

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95567
    Abbesnabb
    Deltagare

    I vår nätbutik ska vi sälja varor med momssats 12 % och vår redovisningsbyrå säger att vi ska ta 25 % moms på frakt och hanteringsavgift. Nu sitter jag här med Prestashop och försöker lista ut:

    1. Hur jag överhuvudtaget slår på moms på frakt.
    2. Hur jag får olika momssatser på frakt och varor.

    Någon som kan hjälpa mig på traven eller är det dags att se sig om efter en annan plattform (vilket jag helst undviker såhär strax före lansering). Versionen jag labbar med är 1.3.5.0.

    #118975
    Joel
    Deltagare

    Lite OT men ändå inte:

    Momsen på frakten ska vara samma som momsen på det du säljer.

    Har du sålt något med 12% moms så är momsen på frakten 12% också.

    /Joel

    #118976
    Lastbryggan
    Deltagare

    @Joel 15339 wrote:

    Lite OT men ändå inte:

    Enligt Skatteverket ska du vikta momsen på varorna i en order mot momsen på frakten.

    Dvs, säljer du varor för 12% så ska momsen på frakten också vara 12%.

    Har du inte fått det där om bakfoten…?

    Vilken momssats skulle jag då ha på frakten som både säljer 6, 12 och 25%-varor?

    Posten fakturerar ju alltid 25% moms oavsett vad jag säljer, same same but different…

    #118977
    Thomas THL
    Deltagare

    Ställ din fråga på den svenska delen av Prestashops forum
    Svenska – PrestaShop Forum – E-Commerce

    Om inte det funkar så ställ den i “vanliga” forumet.

    #118978
    Abbesnabb
    Deltagare

    Men om redovisningsbyrån skulle ha rätt och jag ska ha en momssats på varorna och en momssats på frakten, hur gör jag då i Prestashop?

    För övrigt så förklarade redovisningsbyrån att frakten en tjänst (som därför ska faktureras med 25 % moms). Just nu får jag ingen moms alls på frakten i Prestashop, så hur det än förhåller sig så behöver jag hjälp med den delen.

    #118979
    Joel
    Deltagare

    @Lastbryggan 15341 wrote:

    Har du inte fått det där om bakfoten…?

    Vilken momssats skulle jag då ha på frakten som både säljer 6, 12 och 25%-varor?

    Posten fakturerar ju alltid 25% moms oavsett vad jag säljer, same same but different…

    @Abbesnabb 15344 wrote:

    För övrigt så förklarade redovisningsbyrån att frakten en tjänst (som därför ska faktureras med 25 % moms).

    Frågan har varit uppe förut och enligt Skatteverket så ska du vikta momsen på frakten efter momsen på vad som fraktas.

    Om du säljer flera varor med olika momssatser så ska du räkna ut hur många % av ordern som innehåller 6/12/25%. Kika in artikeln hos SKV för ett räkneexempel.

    Jag är dock skeptisk till att det är någon webbshopsplatsform som klarar detta… men det finns onekligen några kronor att spara för de som säljer varor med lägre momssatser.

    #118980
    Abbesnabb
    Deltagare

    Men hur gör jag då? Momsen måste väl visas för kunden? Jag kollar vidare i Prestashop-forumet (men är det någon som har någon teori här så posta gärna).

    Jag lyckas inte ens slå på momsen på frakten överhuvudtaget.

    #118984
    jockesoft
    Deltagare

    Borde ju rimligtvis finnas någonstans du sätter momssatsen på frakten, nu har inte vi prestashop men våra ligger bland de generella momsinställningarna, där sätter vi vilken momssats vi vill ha på frakten.

    #118989
    lenp
    Deltagare

    Gå in på följande:

    Leverans –> Leverantörer –> Välj att editera aktuell leverantör

    Därunder hittar du en dropdown för att välja vilken momssats som skall användas.

    /L

    #118990
    bloggus
    Deltagare

    @Abbesnabb 15344 wrote:

    Men om redovisningsbyrån skulle ha rätt och jag ska ha en momssats på varorna och en momssats på frakten, hur gör jag då i Prestashop?

    För övrigt så förklarade redovisningsbyrån att frakten en tjänst (som därför ska faktureras med 25 % moms). Just nu får jag ingen moms alls på frakten i Prestashop, så hur det än förhåller sig så behöver jag hjälp med den delen.

    För den fraktfirman du ställt in kan du gå in och välja momssats:

    1. Välj Administration
    2. Välj Frakt
    3. Välj ett av Fraktalternativ du lagt in
    4. Ställ in momssats.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 36 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.