Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar E-butik och transaktionsavgifter?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95609
    bloggus
    Deltagare

    Hej alla,

    Ibland surfar man lite på sidor för att se ändringar/förbättringar.

    Idag märkte jag att att det var länge sedan jag tittade på e-butik och deras funktioner. När jag kom in på sidan upptäckte jag att de har infört transaktionavgifter.

    Transaktionavgifter? Så man betalar för funktioner i en webbshop och sedan skall de ta 1-5% fast det är kundernas avtal med betalväxlar och kortinlösare?

    Är det bara jag eller är det ren girighet från sådana företag? Ju bättre det går för kunden ju mer vill de ha av kunden ….

    Själv kan jag tycka “Fy fan ….” för sådana tjänster …

    Deras “populära” paket innebär 1% av omsättningen exkl. moms.
    Paktet kostar endast 795 kr i månaden och det tillkommer …. transaktionsavgift.

    Fast avgift: 9540 kr + moms per år.

    Kanske inte billigast, men säkert ganska rimlig kostnad tänker de flesta. Men hur mycket ökar kostnaden för shoppen med andra avgifter?

    Omsättning om året ger ytterligare kostnad på:

    1 miljon –> 8000 kr per år (kostnaden har ökat med 83%)
    3 miljon –> 24000 kr per år (kostnaden har ökat med 250%)
    6 miljon –> 48000 kr per år (kostnaden har ökat med 500%)
    8 miljon –> 64000 kr per år (kostnaden har ökat med 670%)

    Tror ni att företag med omsättningar på 2-3 miljoner stannar på sådana ehandelsplattformar?

    Vad anser ni om denna affärsmodell?

    Kommer dessa företag slåss ut av konkurrenter inom kort, som inte tar ut några transaktionsavgifter?

    Är marknanden verkligen så dålig vad gäller ehandelstjänster att ehandlare dras till och accepterar sådana dåliga villkor?

    Skulle ni acceptera att ge bort 1-5%?

    #119346
    Joel
    Deltagare

    Jag tycker att det är helt oförsvarbart såtillvida att de även har en fast avgift.

    Däremot skulle de kunna införa en butiksmodell där man som ny inte behöver betala någon fast kostnad per månad utan endast % på omsättningen. Jag tror att det är många nya som känner att det är lite dyrt att lägga ner 1000 kr/mån när man inte vet om/hur mycket man säljer…

    Men svar på din fråga, det är inte OK och antagligen bara ett sätt för dem att tjäna ännu mer pengar …

    #119347
    GregerA
    Deltagare

    Nej, jag skulle inte ge bort pengar på det sättet.

    Tanken är väl i och för sig att de skall vara motiverade att hjälpa sina kunder att sälja mer. Gör de en bättre webshop så säljer handlaren mer och de kommer då att få högre intäkter.

    I fysiska köpcentra så har man normalt omsättningshyra, dvs hyran är ett antal procent på omsättningen – av samma skäl som ovan – bättre köpcentra -> ökad försäljning i butikerna.

    Men jag tror inte att marknaden är mogen för en sådan prissättning på webshopar ännu.

    #119348
    Croona
    Deltagare

    Eller så anlitar man t.ex. Wikinggruppen Hudiksvall – En komplett webbyrå och får en ännu bättre webbutik än E-butiks och till lägre pris.

    Nej, jag jobbar inte där men är en nöjd kund:).

    #119349
    bloggus
    Deltagare

    De har ju en lösning utan dessa transaktionsavgiften, men den lösningen kostar 2495 kr och för en ny ehandlare, som inte vet omsättningen än, är det nog inte troligt att man går på det stora paketet. Antar att de flesta skulle snabbt byta uppåt … för att slippa transaktionsavgiften.

    Dock så löper abonnemanget på 12 månader så det kan bli en dyr historia om man väljer ett billigare paket, omsättningen ökar snabbt och man ligger kvar på ett abbonemang med transaktionsavgift.

    #119351
    evomedia
    Deltagare

    Jag använde e-butik.se förut, körde då den frames baserade butiken med utökade paketet för 690kr/mån (gamla priset, nya verkar vara 2495kr). Bytte till prestashop för ca 3-4 månader sen, dels för att jag tröttnade på den kassa butiken utan frihet samt för att dom tar betalt för varje liten grej….

    Nya butiken verkar bättre men alla extra avgifter dom tar ut verkar vara kvar.

    Förutom butikens kostnad på 690kr/mån ex moms betalade jag
    Fakturaavgift 100kr/månad
    statistik 40kr/mån (installation några hundra)
    tillgång till ftp mappen för produktbilder 60kr/mån
    Kortbetalning 245kr/mån avgift till e-butik (installation någon tusenlapp till e-butik)
    Autoresize av bilder X antal kr/månad (kommer inte ihåg hur mycket)
    osv osv…

    Varför allt detta inte ingick i priset från start förstår jag inte.

    tröttnade tillslut=)

    dock så hade dom supersupport:)

    #117462
    bloggus
    Deltagare

    Wow, det var en del kostnader … herregud, varför har de så stort antal kunder?

    Det som behövs är att ta ut en avgift för varje besökare av sidan :)

    #119353
    Parvelito
    Deltagare

    Helt absurd avgiftsstruktur. De vill t.ex. ha 345kr/månad extra för att man skall kunna ha Dibs som betalväxel. Paypal var dock utan extra kostnad, och Payson har de inte alls…

    Ju mer man läser där, desto mer häpnar man över alla avgifter de vill debitera. Om jag jämför med Textalk där “allt” ingår i deras stora paket för 490kr/månaden så handlar det ju om total utklassning när man ställer dem sida vid sida. Jag förstår inte att e-butik har EN enda kund som det är idag.

    #119354
    jockesoft
    Deltagare

    @evomedia 15753 wrote:

    Jag använde e-butik.se förut, körde då den frames baserade butiken med utökade paketet för 690kr/mån (gamla priset, nya verkar vara 2495kr). Bytte till prestashop för ca 3-4 månader sen, dels för att jag tröttnade på den kassa butiken utan frihet samt för att dom tar betalt för varje liten grej….

    Nya butiken verkar bättre men alla extra avgifter dom tar ut verkar vara kvar.

    Förutom butikens kostnad på 690kr/mån ex moms betalade jag
    Fakturaavgift 100kr/månad
    statistik 40kr/mån (installation några hundra)
    tillgång till ftp mappen för produktbilder 60kr/mån
    Kortbetalning 245kr/mån avgift till e-butik (installation någon tusenlapp till e-butik)
    Autoresize av bilder X antal kr/månad (kommer inte ihåg hur mycket)
    osv osv…

    Varför allt detta inte ingick i priset från start förstår jag inte.

    tröttnade tillslut=)

    dock så hade dom supersupport:)

    Man får ju iallafall ge dem en eloge för deras fantasi, att behöva betala en månadskostnad för autoresize av bilder och att få tillgång till sina egna bilder via ftp är ju inget som någon annan hade kommit på, jag är lite nyfiken på vad de har för argument för att kunna ta en månadskostnad för dessa funktioner.

    Om man slår ihop alla dessa avgifter så blir det ju verkligen en saftig räkning att betala varje månad :confused:

    #119355
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag ska nog inte ge mig in i tråden av förklarliga skäl, men jag tror inte e-butik riktar sig till större e-handlare, och man förväntar sig nog att de ska söka andra lösningar när man börjar närma sig omsättning runt en miljon. MASSOR av butiker där ute kommer tyvärr inte upp i de omsättningarna det ska man komma ihåg. Att bara köra transaktionsbaserat är det nog få som har råd till i dag om du inte vill jobba gratis, eller vill sluta utveckla sin e-handelslösning totalt. Just för att för en liten handlare så får du inte ens in de fasta kostnader du har för butiken. Du kan såklart göra det och se det som en marknadsföringsgrej eller inkörsport för att kunderna sedan ska byta upp sig och då ta kostnaden, men då är det en annan sak.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.