Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > E-handelsplattformar

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-03-14, 00:06
Novis
ingen

Reg.datum: Mar 2011
Standard open source?

Hej Allihop! har lite frågor gällande open source. Jag är nämligen intresserad av att bygga upp min webshop i en open source-lösning, frågan är hur säkert det är med tanke på att det just är open source?

Jag vill att det ska kännas tryggt för kunder att handla från mig och svårt för folk att hacka sidan och få tag på kunders uppgifter. Har ni nån erfarenhet/hört något om det. Är det någon open source som ni kan rekomendera som är bra och säker och funkar fint på svenska med svenska kronor och moms m.m. och går att anpassa med css? tips och råd mottages varmt, känns som det är en djungel därute.

tack på förhand!

Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-03-14, 13:27
lunarmyss avatar
Veteran
iPhonebutiken.se

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Alltså, har du inte den kollen själv på open source så är det kanske inte något alternativ för dig.

Den fina tanken med open source är ju att man kan ändra butiken bäst man vill, så även om t ex Magento är supersäker i grundutförandet (något jag inte vet) så betyder inte det att alla Magento-butiker är supersäkra.

Ungefär.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-03-14, 14:21
hansanderss avatar
Medlem
bindit.se

Reg.datum: Jan 2011
Wink

kommer mej osökt att tänka på:
1. Man ska inte uppfinna hjulet en gång till
2. Man ska inte laga det som inte är trasigt
3. Man ska värdesätta sin egen tid i pengar
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-03-14, 22:23
peos avatar
peo peo är inte uppkopplad
Ivrig
flera, några finns i signaturen.

Reg.datum: Aug 2010
Skicka ett meddelande via MSN till peo
Standard

Jag använder en open source, osCommerce.

Har i dagarna 5-årsjubileum på den ena shopen (antikvariatet) och har ännu inte haft någon fundering på att byta till annan lösning.
Självklart strular det till sig ibland, men det är många 1000 andra som har samma plattform, så via både det svenska och internationella forumet finns det hjälp att få.

Prova, det är gratis....

Och lycka till med vad du än väljer för lösnig!

Edit: Den andra shopen i min signatur är oxå OsCommerce, dock är det ett "eget standardpaket" som jag använder om jag snabbt o lätt vill lägga upp en enkel shop.

//Peo

www.psbutiken.com
Psbutiken - Knappar, pins, kampanjknappar osv....

Senast redigerad av peo den 2011-03-14 klockan 22:42.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-03-15, 20:44
Novis
ingen

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av peo Visa inlägg
Jag använder en open source, osCommerce.

Har i dagarna 5-årsjubileum på den ena shopen (antikvariatet) och har ännu inte haft någon fundering på att byta till annan lösning.
Självklart strular det till sig ibland, men det är många 1000 andra som har samma plattform, så via både det svenska och internationella forumet finns det hjälp att få.

Prova, det är gratis....

Och lycka till med vad du än väljer för lösnig!

Edit: Den andra shopen i min signatur är oxå OsCommerce, dock är det ett "eget standardpaket" som jag använder om jag snabbt o lätt vill lägga upp en enkel shop.

//Peo
tack för infon ja det är ju lika bra att prova och känna om det fungerar för mig och om inte får jag leta efter någon annan lösning det kanske inte finns mer säkerhetsbrister i open source än andra lösningar.

sedan känns open source mer fritt när det gäller designen också. jag vill nämligen designa med css ganska fritt.
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-03-15, 20:45
Novis
ingen

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lunarmys Visa inlägg
Alltså, har du inte den kollen själv på open source så är det kanske inte något alternativ för dig.

Den fina tanken med open source är ju att man kan ändra butiken bäst man vill, så även om t ex Magento är supersäker i grundutförandet (något jag inte vet) så betyder inte det att alla Magento-butiker är supersäkra.

Ungefär.
ja så sant som sagt, det beror ju faktiskt ganska hur "skilled" den som hackar eller skimmar är också...

när det gäller koll så är jag inte så bakom flötet iaf
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-03-15, 20:47
Novis
ingen

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hansanders Visa inlägg
kommer mej osökt att tänka på:
1. Man ska inte uppfinna hjulet en gång till
2. Man ska inte laga det som inte är trasigt
3. Man ska värdesätta sin egen tid i pengar

också sant, men man ska inte kasta pengar i sjön heller och vara missnöjd när man betalar för något som inte ens är hälften så bra som det man ville ha. då kanske det är bättre att testa och se. Dessutom lär man sig på vägen
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-03-15, 20:48
GregerAs avatar
Moderator
www.electrokit.com

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Kan väl tillägga att det finns en rad OpenSource butiker. Några av de mest populär är väl osCommerce som nämnts, Magento, Prestashop, Virtuemart (Joomla), OpenCart ...

Sedan finns det ett antal köplösningar som också är OpenSource, i den meningen att du får tillgång till hela källkoden och kan ändra fritt, men du får inte sprida den vidare. Exempel; Interspire, LiveCart, ...
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-03-15, 21:03
Novis
ingen

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GregerA Visa inlägg
Kan väl tillägga att det finns en rad OpenSource butiker. Några av de mest populär är väl osCommerce som nämnts, Magento, Prestashop, Virtuemart (Joomla), OpenCart ...

Sedan finns det ett antal köplösningar som också är OpenSource, i den meningen att du får tillgång till hela källkoden och kan ändra fritt, men du får inte sprida den vidare. Exempel; Interspire, LiveCart, ...
Tack för tipset!
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2011-10-18, 22:37
Ny medlem
ingen

Reg.datum: Oct 2011
Standard

Jag har själv utvecklat en hyfsat avancerad svensk open source-webshop med stöd för bl.a. Payson, PayPal och DIBS samt en hel del användbara funktioner såsom affiliatemarknadsföring. Vågar inte ange någon länk där man kan ladda ner den, eftersom jag blev avstängd för spam förra gången jag gjorde det. Men sök efter "ashop programvara" i Google så hittar ni den.

Vore väldigt tacksam om någon annan ville nämna programmet på forumet också, eftersom det uppenbarligen inte uppskattas av moderatorerna att man nämner sin egen programvara, ens om den är helt fri.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är