Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Påminna folk som inte gått igenom kassan?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 91 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96428
    Joel
    Deltagare

    Kom inte på någon lämplig rubrik till detta men…

    När en kund går till vår kassa och slutför köpet, så händer det (dagligen) att köpet inte går igenom, av olika anledningar.

    Vi sparar alla köp i vår databas så att vi kan se nekade kortbetalningar, fakturabetalningar etc.

    Finns det någon vits med att kontakta dessa kunder i efterhand och fråga om de haft något problem med själva betalningen? Kanske t.om bygga en funktion som automatiskt skickar ett e-mail och frågar?

    Är det någon som jobbar idag med att kontakta denna typ av kunder?

    /Joel

    #126457
    Menkii
    Gäst

    På en tidigare shop jag arbetade med kodade jag dit samma funktion att kontrollera personer som misslyckades samt la produkter i varukorgen men aldrig betala. Dessa var noggrant sparade och vi skicka ut nyhetsbrev till person som hade produkter i varukorgen i samma kategori och vi maila och ringde till personer och hjälpte dem med betalningar. När vi kontakta via telefon och mail gissar jag på att det var ungefär 70-80% som ville betala men inte kunde, så vi hjälpte dem på annat sätt(postförskott).

    #126458
    friedrich
    Deltagare

    Jag tycker det låter som en utmärkt idé att kontakta de personer som försvinner på vägen. Tjänstefel att inte göra ngt kan man tycka.

    #126460
    Joel
    Deltagare

    Jag tycker också att det låter som en bra idé, men är lite nyfiken på om någon jobbar på detta sätt idag?

    Och om det är något som uppskattas av kund eller rent av känns jobbigt?

    Hur många % av de man kontaktar kan man tänka sig hjälpa att genomföra köpet?

    [Att kontakta kunder som lagt något i kundvagnen men inte gått till kassan skulle jag kännas vara lite jobbigt, det är dessutom en omöjlighet eftersom vi inte har några kontaktuppgifter förrän kunden försökt lägga sin beställning och fyllt i dessa.]

    #126462
    friedrich
    Deltagare

    testa, ring upp t ex tio personer.
    Är man trevlig, förstående och hjälpsam har jag mkt svårt för att den man ringer till kan ta det som ngt negativt.

    Som tack för hjälpen kan du ju göra ngn eftergift, gratis frakt, ngn giveaway etc.

    Det är ju bara en roligt OCH nyttig sak att få direktkontakt med en potentiell kund.

    Man kan naturligtvis laborera med att ringa direkt, emailkontakt eller en kombination.
    När man gjort det är det inte så svårt att se vad som är det mest effektiva.

    Lycka till

    #126463
    Parvelito
    Deltagare

    Vistaprint kan man säga mycket om, men har man en “övergiven” kundvagn i deras system blir man formligen dränkt i påminnelsemail. Om man vänligt i ett mail berättar att de har en övergiven kundvagn och att de vid problem med att betala kan få personlig service via mail eller telefon är jag övertygad om att det upplevs som något positivt generellt sett (även om det säkert finns människor som reagerar med att man håller på med storebrorsfasoner).

    #126466
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Bra männskor tänker lika, eller hur är det.

    Vi har börjat med detta IDAG! :);)

    #126467
    Joel
    Deltagare

    Coolt Jimmy! Ser fram emot en utvärdering på resultatet när ni gjort det ett tag.

    Jag skriver ner det på min evigt långa todo-lista tills vidare :)

    #126468
    WebWatch
    Medlem

    Jag brukar som regel maila de kunder som köpet inte gått igenom för.

    För att assistera om jag kunde, för att få höra vad problemet var osv..
    Mina kunder är ju utspridda över världen så svarsfrekvensen varierade en del.

    Därför är jag nu ute efter en shop med flera språk. För att minska problemet med förståelsen.

    Men det var alltid uppskattat. Jag har inte fått en enda negativ rektion på det.

    /Tommy

    #126470
    Joel
    Deltagare

    Hej Tommy,

    Har du någon bra mall för hur man kan tänka sig skriva till kunden?

    Har du någon uppskattning (mellan pekfingret och tummen) på hur många av de du mailar som sedan gör ett nytt lyckat köp?

    /Joel

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 91 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.