Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > E-handelsplattformar

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2011-11-15, 06:43
Ny medlem
www.pkimonitor.com

Reg.datum: Nov 2011
Standard 1 prod shop

Jag har för avsikt att sätta upp en websida för försäljning av en (1) produkt. Jag har således inget behov av stora lösningar med massor av varor, kategorier, varukorgar etc.
Vad jag däremot har behov av är någon sorts kundregister för att hålla reda på vilka kunder som har köpt produkten, och kankse också en integration med någon sorts licenshantering.

Jag har en Joomla-baserad site som presenterar produkten, och vad jag egentligen behöver är en "Köp"-knapp. Men den köpknappen behöver ju leda någonstans, och då är frågan var?

Jag har funderat runt att använda (valda delar av) VirtueMart dels för att få kundregisterdelen, dels för att DIBS (och andra aktörer) har plugins till den. (Jag har också tittat på SoftwareKey.com för att få med licenshanteringen men det känns väldigt mycket som att man inför ett (onödigt?) extra steg i betalkedjan.)

Är det overkill? Borde jag gå på någon annan, enklare lösning?
Jag känner mig väldigt osäker på "vem som gör vad" i en sådan här lösning. Hur mycket hanterar betalväxeln? banken? VirtueMart? Jag? Om en befintlig kund t.ex. vill skriva ut en kopia på sin faktura - vilken del i kedjan (om någon) tillhandahåller den tjänsten?

/Gunnar
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2011-11-15, 07:54
Jimmy Öströms avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.blekingebilradio.se

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Kanske bara jag, men varför uppfinna hjulet igen:

Här har du allt du behöver anser jag och för under 400 pix i månaden.

http://www.kodmyran.se/shop4sale/priser.html
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2011-11-15, 09:05
Ny medlem
www.pkimonitor.com

Standard

Sorry, jag skulle ha påpekat att jag framför allt siktar på internationell försäljning. Kodmyran landar då på 2500 Kr/månad vilket möjligen skulle kunna vara ett argument för att återuppfinna hjulet :-)
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2011-11-15, 09:44
Har Ehandel.se som hobby
lännasport.se

Reg.datum: Jun 2010
Standard

Jag trodde väl aldrig att jag skulle säja det, men Payson? Bara typ en länk in till dem där du skickar med ditt användarnamn. Jag handlar en del på 50lappen.se (han hänger här på forumet tror jag) och där är det supersmidigt, men kolla in själv.
  #5 (permalink)  
Gammal 2011-11-15, 10:33
Kodmyrans avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.kodmyran.se, samt SweCat, Gardenhome, Doftljusbutiken
@KodmyranKatrin

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via Skype™ till Kodmyran
Standard

Om du ska ha internationell handel antar jag då att du ska ha olika domännamn, olika språk osv på den enkla köpknappen med betalning??? Då blev det genast lite annat också som du behövde kunna hantera alltså. Kanske även att du har annorlunda momshantering att tänka på? Moms som ska dras av automatiskt vid köp från olika länder?

Annars för en enkel köpknapp och paypal eller payson som betalväxel ( paypal är bra för internationell betalning) finns det hundratals olika leverantörer av plattformar.

Du har textalk, talex, ebutik jetshop, kodmyran, nordisk e-handel, wikiggruppen, icommerce, med flera.

Mitt vanliga råd sätt dig ner och bena först ut vilka krav du egentligen har och kontakta därefter leverantörer som är aktuella samt ta referenser på dessa. Det brukar visa sig att det enkla kanske inte alltid var så enkelt när man väl börjar kravspeca.....
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2011-11-15, 13:28
Jimmy Öströms avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.blekingebilradio.se

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Okej då är jag med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av guca Visa inlägg
Sorry, jag skulle ha påpekat att jag framför allt siktar på internationell försäljning. Kodmyran landar då på 2500 Kr/månad vilket möjligen skulle kunna vara ett argument för att återuppfinna hjulet :-)
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-11-15, 13:56
Nyfödd
helenashenna.se

Reg.datum: Dec 2010
Standard

Det låter ju onekligen som att det är en köp-knapp från paypal som gäller. Beror iofs lite på omsättning, avgifterna per transaktion kan bli lite mycket.

Men enkelt, inga startavgifter och koll på kunderna. Så en bra början!

När det gäller en så liten webbshop så kan det nästan kännas konstigt för kunderna med en webbshop utan det ska hellre vara ett enkelt formulär på produktsidan. Fast det går ju att styla så den blir bra integrerad men då innebär det ju mer jobb alt mer pengar.

Inspiration: http://www2.vartfri.se/webshop.php
  #8 (permalink)  
Gammal 2011-11-15, 20:38
Ny medlem
www.pkimonitor.com

Standard

Olika domännamn - nej. Olika språk - nej. I alla fall så kommer jag inte ha min site tillgänglig på olika språk. Ifall ehandelssidan ska vara på olika språk har jag inte funderat på. Men min produkt pratar engelska, så förstår man inte att köpa den på en engelsk site så ska man nog inte köpa den :-)

Jag tror att mitt huvudproblem just nu är att jag inte förstår vem som gör vad. De flesta produkter verkar inriktade på presentation av produktkataloger och varukorgar, typ postorderföretag, Dustin och liknande. Eftersom jag endast ska sälja en (1) produkt så har jag ju inget behov av allt det där.

Men om jag inte skaffar en produkt med varukorg och hela köret - var finns mitt kundregister? Vem hanterar momsen för olika länder? Vad hanteras på betalväxelns websida och vad måste jag hantera på min sida? Jag skulle t.ex. kunna använda SoftwareKey.com för själva varukorgen - den varukorg som jag egentligen inte känner att jag behöver. Då ska de ha en massa pengar för att göra nåt som jag inte vill ha. Men om jag *inte* använder SoftwareKey.com så har jag inte deras integration med betalväxlar, så då måste jag göra det själv. Tror jag. Typ. eller använda någon annan som har ett system för produktkataloger och varukorger. Som jag inte vill ha. Och vad innebär det i så fall. Ja ni hör. Out bicycling on the hal ice. liksom.
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2011-11-15, 21:57
GregerAs avatar
Moderator
www.electrokit.com

Reg.datum: Jun 2009
Standard

Jag ramlar in i tråden så här lite på efterkälken ...

Faktum är att du skulle kunna göra det med en enkel websida där du presenterar produkten, och sedan använda Paypal för betalningar. I Paypal kan man sätta momsregler för olika länder, så att det läggs till för de länder du specificerat.
Om all försäljning går den vägen så har du den mesta av bokföringen klar också.

(nej jag jobbar inte på Paypal)

Det är förmodligen så att Skrill (Moneybookers) och Google Checkout också skulle funka bra för dig.
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2011-11-16, 07:40
Kodmyrans avatar
Inventarie på Ehandel.se
www.kodmyran.se, samt SweCat, Gardenhome, Doftljusbutiken
@KodmyranKatrin

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via Skype™ till Kodmyran
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av guca Visa inlägg
Olika domännamn - nej. Olika språk - nej. I alla fall så kommer jag inte ha min site tillgänglig på olika språk. Ifall ehandelssidan ska vara på olika språk har jag inte funderat på. Men min produkt pratar engelska, så förstår man inte att köpa den på en engelsk site så ska man nog inte köpa den :-)

Jag tror att mitt huvudproblem just nu är att jag inte förstår vem som gör vad. De flesta produkter verkar inriktade på presentation av produktkataloger och varukorgar, typ postorderföretag, Dustin och liknande. Eftersom jag endast ska sälja en (1) produkt så har jag ju inget behov av allt det där.

Men om jag inte skaffar en produkt med varukorg och hela köret - var finns mitt kundregister? Vem hanterar momsen för olika länder? Vad hanteras på betalväxelns websida och vad måste jag hantera på min sida? Jag skulle t.ex. kunna använda SoftwareKey.com för själva varukorgen - den varukorg som jag egentligen inte känner att jag behöver. Då ska de ha en massa pengar för att göra nåt som jag inte vill ha. Men om jag *inte* använder SoftwareKey.com så har jag inte deras integration med betalväxlar, så då måste jag göra det själv. Tror jag. Typ. eller använda någon annan som har ett system för produktkataloger och varukorger. Som jag inte vill ha. Och vad innebär det i så fall. Ja ni hör. Out bicycling on the hal ice. liksom.
Det jag tycker du då ska leta efter är en enkel butik med paypal gratis inbyggt. Då klarar du betalningen och du har löst problemet med kundregister, och du kommer att ha sparat uppgifterna på ett enkelt sätt att hantera för framtiden. Då har du löst ditt problem. Visserligen så kommer du att få en varukorg på köpet men jag tror inte det är en stor nackdel. Tror inte du kommer billigare undan med en webbsida och en paypallänk, och kundregistret kommer då att ligga hos paypal vilket kanske inte känns optimalt, om du inte hanterar det i ett excelark själv vid sidan om. Jag gissar att alla jag räknade upp tidigare i tråden klarar det utmärkt i sina miniversioner. Vi gör det garanterat, och säkert de flesta av våra kollegor i branschen.

Senast redigerad av Kodmyran den 2011-11-16 klockan 07:42.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är