Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Vad är dåligt med Textalk?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98018
    Ggaiv
    Deltagare

    Jag håller på att starta en e-butik och har fastnat för Textalk. De verkar ha ett mycket bra admin-system, lättanvänt och supporten har svarat både snabbt och med vettiga svar. Det som verkligen tilltalar mig är deras låga pris; även deras dyraste paket är billigare än många konkurrenter.

    Min fråga är nu, vad finns det för aber med dem? Är det något jag missat? Vad jag läst mig till verkar deras minus vara brist på snabbkassa och dålig orderhantering (?). Design kan inte exporteras/importeras men går det med andra butiker?

    Så finns det några betänkligheter innan jag som nybörjare kör igång med dem?

    #144061
    Dan
    Deltagare

    Det finns en aktuell tråd som handlar om vad folk saknar i plattformen. Sök på textalk :)

    #144062
    Ggaiv
    Deltagare

    Jovisst, jag har läst den tråden men det verkar inte vara några större grejer. Det är därför jag blev nyfiken – jämfört med konkurrenterna verkar Textalk erbjuda mer för lägre pris. De andra butiker som folk skriver gott om (Talex förutom enklaste versionen, Wikinggruppen och Kodmyran) har alla högre pris så för mig som ska mina första steg verkar de det bästa valet. Så det borde ju finnas någon hake?

    Kan det hända att jag växer ur Textalk och att butiken då är svår att exportera t ex.

    #144063
    pyhobby
    Deltagare

    Mitt råd är att inte bry sig om några hundralappar hit eller dit när det gäller plattformen. Vi valde en billig plattform från början och det kostade oss en massa då det dök upp fel som åtgärdades sent eller aldrig. Det var en billig plattform men som kostade oss många tusenlappar i månaden i förlorade intäkter.

    Plattformarna du räknat upp är alla bra alternativ, testa demobutikerna ordentligt innan du bestämmer dig och titta inte enbart på priset.

    Jag har bara själv erfarenhet från Talex som vi är mycket nöjda med. Och det vimlar av folk här på forumet som är nöjda med de andra plattformarna du nämnt, det är ett delikat val:)

    Lycka till med butiken!

    #144065
    Richie72
    Deltagare

    Vi kör Textalk. Jag tycker det är grymt prisvärt, snabb support, bra SEO, enkelt admin, många kopplingar till externa leverantörer (typ Specter, Visma osv).

    Nackdelar:
    Har inte implementerat Klarna till Tyskland och Holland.
    Det är typ det enda jag kan komma på som är viktigt.

    Så är Tyskland och Holland dina viktigaste marknader så bör du höra när det blir implementerat. Annars kan jag verkligen rekommendera Textalk.

    #144079
    pyhobby
    Deltagare

    Efter att ha läst genom tråden som Dan tipsade om så hade jag varit lite smått tveksam till Textalk om det vore jag som skulle göra valet. Det verkar ju vara några som vill byta från Textalk till någon annan plattform, exakt varför har jag ingen aning om. Men hur man än vrider och vänder på det så kommer man hitta saker man tycker är mindre bra med alla plattformar.

    Såg att Talex nu också erbjuder unik design (ingår i priset) förutom på sitt minsta paket, precis som Wikinggruppen gör. Det är något jag hade uppskattat mycket om jag skulle dra igång en ny butik idag.

    Men som sagt, testa demobutikerna och vrid och vänd på allting ett par extra gånger:)

    #144096
    cropverktyget
    Deltagare

    @pyhobby 43129 wrote:

    Efter att ha läst genom tråden som Dan tipsade om så hade jag varit lite smått tveksam till Textalk om det vore jag som skulle göra valet. Det verkar ju vara några som vill byta från Textalk till någon annan plattform, exakt varför har jag ingen aning om. Men hur man än vrider och vänder på det så kommer man hitta saker man tycker är mindre bra med alla plattformar.

    Såg att Talex nu också erbjuder unik design (ingår i priset) förutom på sitt minsta paket, precis som Wikinggruppen gör. Det är något jag hade uppskattat mycket om jag skulle dra igång en ny butik idag.

    Men som sagt, testa demobutikerna och vrid och vänd på allting ett par extra gånger:)

    Frågan är: vilken nivå är det på den där unika gratisdesignen?
    Tanke: Om jag anlitar Textalk men lägger mellanskillnaden på design som jag tjänar på månadskostnaden och räknar på att jag kan räkna hem designkostnaden på första året kontra motsvarande gratis design men högre månadskostnad framöver? Det är en sak jag skulle fundera på om jag skulle välja system. Som du säger det är mycket att ta ställning inför innan man väljer. Gratis är inte alltid godast! :)

    #144123
    pyhobby
    Deltagare

    @cropverktyget 43147 wrote:

    Frågan är: vilken nivå är det på den där unika gratisdesignen?
    Tanke: Om jag anlitar Textalk men lägger mellanskillnaden på design som jag tjänar på månadskostnaden och räknar på att jag kan räkna hem designkostnaden på första året kontra motsvarande gratis design men högre månadskostnad framöver? Det är en sak jag skulle fundera på om jag skulle välja system. Som du säger det är mycket att ta ställning inför innan man väljer. Gratis är inte alltid godast! :)

    Jag har ingen personlig erfarenhet av den unika designen så det vill jag inte uttala mig om.

    Men jag tycker (numera) inte det handlar om att “räkna hem” några kostnader när det gäller valet av plattform. Jag gjorde misstaget att låta plånboken styra när vi startade upp, valet föll på Fortnox som var en total katastrof.

    Priset ska såklart vara en del av bedömningen men absolut inte den viktigaste.

    Men om du nu så gärna vill “räkna hem” så kan jag säga att vi sparar in runt 3000kr per år genom att vi bytte från Auriga till Certitrade;) Som jag förstår det finns inte något stöd för Certitrade hos Textalk?

    Någon som vet hur det ser ut med “upptiden” för de olika plattformarna? Talex skyltar öppet med sin historik här, kan man se något liknande för de andra? Jag har ingen uppfattning om vad som är bra kontra dåligt, men tycker det fungerat bra med vår nuvarande butik. Det skulle vara kul att höra någon mer insatts åsikter kring upptid!

    #144128
    Anton A
    Deltagare

    @cropverktyget 43147 wrote:

    Frågan är: vilken nivå är det på den där unika gratisdesignen?
    Tanke: Om jag anlitar Textalk men lägger mellanskillnaden på design som jag tjänar på månadskostnaden och räknar på att jag kan räkna hem designkostnaden på första året kontra motsvarande gratis design men högre månadskostnad framöver? Det är en sak jag skulle fundera på om jag skulle välja system. Som du säger det är mycket att ta ställning inför innan man väljer. Gratis är inte alltid godast! :)

    Jag håller på och bygger om butiken och samtidigt har jag valt att flytta till Wikinggruppen. De erbjuder även en unik design gratis.
    Jag får helt enkelt den design jag vill ha (först hjälper de till att ta fram förslag).
    Så här ser förslaget ut än så länge. Vad tycks? :)

    #144129
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag gillar mycket!

    @skinza.se 43183 wrote:

    Jag håller på och bygger om butiken och samtidigt har jag valt att flytta till Wikinggruppen. De erbjuder även en unik design gratis.
    Jag får helt enkelt den design jag vill ha (först hjälper de till att ta fram förslag).
    Så här ser förslaget ut än så länge. Vad tycks? :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 26 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.