Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Alternativ till e-handelslösningar

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98124
    Arvidur
    Deltagare

    Praktiserar som webbdesigner för en butik som nu vill ha sin egen e-handel, ett område där jag inte har något tidigare erfarenhet. Textalk var det första alternativ jag presenterade för min chef, men hon tyckte att priset var i överkant och ville inte behöva betala en månadskostnad. Jag kollade då på olika opensource-lösningar, såsom Prestashop, men min chef pushar väldigt mycket för att ta in en tredjepart som kan bygga ett mer skräddarsytt system.

    Det här är vad hon föreslog:
    Outsource ecommerce solutions: ecommerce web solution, ecommerce software solutions & ecommerce business solutions

    Jag blir genast rätt skeptisk mot den här lösningen, känns som det kan bli onödigt dyrt jämfört med ett opensource alternativ. Är det någon som har erfarenhet från något liknande det min chef vill ha?

    Tacksam för svar!

    #145539
    GregerA
    Deltagare

    Att outsourca byggandet av ett eget system, när man inte har någon större erfarenhet av e-handel, programutveckling eller projektledning kan leda till stor besvikelse.

    Textalk är ju ingen dyr lösning. Det verkar lite ogenomtänkt att rata en lösning för några hundralappar i månaden och hellre betala flera 10.000-lappar i uppstartskostnad.

    Men det finns flera alternativ till Textalk i rimlig prisklass. Magento och Prestahop kan du ju hyra fullt driftade eller köra själv eftersom de är open source. Talex, Jetshop, Kodmyran m.fl har också lösningar i olika storlek och prisklass.

    #145540
    Dan
    Deltagare

    Ja, din chef vet nog inte vad hen pratar om.

    Så det kommer bli en härlig slarvsylta här och mycket bortkastade pengar känner jag på mig.

    Som Greger säger är det ju helt bisarrt att rata Textalk för att det är för dyrt och istället bygga en egen lösning…

    Säg till din chef att innan ni har försäljning är plattformen helt irrelevant. Börja med något lätt och billigt och se om idén flyger först.

    Oftast när det gäller små butiker som ska ha “ehandel” så finns det noll kronor i marknadsföringsbudget och arbetstid inräknat i att “sälja på nätet” utan de tror det kommer av sig själv, precis som vi ehandlare tror att kunder går in i butiker av sig själv (vilket de iofs gör…).

    Men om du vill ha huvudvärk och hata ditt jobb så skulle jag kört med Indien! De är ju välkänt duktiga på svensk e-handel och insatta i hur det funkar här. Speciellt när beställaren inte vet vad han eller hon vill ha så blir det nog finemang ;)

    #145541
    banane
    Deltagare

    @Dan 44710 wrote:

    Ja, din chef vet nog inte vad hen pratar om.

    Så det kommer bli en härlig slarvsylta här och mycket bortkastade pengar känner jag på mig.

    Som Greger säger är det ju helt bisarrt att rata Textalk för att det är för dyrt och istället bygga en egen lösning…

    Säg till din chef att innan ni har försäljning är plattformen helt irrelevant. Börja med något lätt och billigt och se om idén flyger först.

    Oftast när det gäller små butiker som ska ha “ehandel” så finns det noll kronor i marknadsföringsbudget och arbetstid inräknat i att “sälja på nätet” utan de tror det kommer av sig själv, precis som vi ehandlare tror att kunder går in i butiker av sig själv (vilket de iofs gör…).

    Men om du vill ha huvudvärk och hata ditt jobb så skulle jag kört med Indien! De är ju välkänt duktiga på svensk e-handel och insatta i hur det funkar här. Speciellt när beställaren inte vet vad han eller hon vill ha så blir det nog finemang ;)

    Indien skall icke underskattas!
    Jag hyrde en indier som kodade en riktigt bra webshop åt mig.

    Problemet var att allt byggde på “one shoppingcart” som jag hade specificerat… Problemet var att indiern byggde precis en… dvs shopen hade inget stöd för flera samtidiga besökare… Alla delade samma kundvagn…

    Skämt å sido… den indiska lösningen blev läropengar…
    Har idag istället valt prestshop och tycker det ger en bra grund och sedan kan man hyra folk med bra referenser för att ändra och korrigera så det passar det man vill ha.

    Annars kanske något från kodmyran, wikinggruppen eller liknande som kan anpassa sina lösningar till just er bli någon form av ett mellanting?

    #145543
    Parvelito
    Deltagare

    Vad tror din chef att det kostar att hosta en webshop? Vad tror din chef att det kostar att marknadsföra en webshop? Vad tror din chef att det kostar att ta betalt i en webshop? Vad tror din chef att en webshop kommer att omsätta?

    Det här kan bli en rolig tråd om du håller oss uppdaterad.

    Mitt bestämda råd är att du ser till att ni väljer en färdig lösning. 500-1000kr/månad för en bra lösning anpassad efter svenska normer i ehandel är inga pengar alls i jämförelse med vad resten kostar.

    #145544
    Johan W
    Deltagare
    Quote:
    Textalk var det första alternativ jag presenterade för min chef, men hon tyckte att priset var i överkant och ville inte behöva betala en månadskostnad.

    Haha. Det dummaste jag hört.

    Textalk är inte i närheten av dyrt.

    #145545
    Richie72
    Deltagare

    @Arvidur 44707 wrote:

    Textalk var det första alternativ jag presenterade för min chef, men hon tyckte att priset var i överkant och ville inte behöva betala en månadskostnad.

    Hur blev hon chef, är det hennes företag? Det hela verkar bisarrt korkat.

    Men det kan bli en spännande tråd om du håller oss uppdaterade.

    #145546
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Håller med alla andra. Du får nog ha ett samtal med din chef:o!

    #145550
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @banane 44711 wrote:

    Indien skall icke underskattas!
    Jag hyrde en indier som kodade en riktigt bra webshop åt mig.

    Problemet var att allt byggde på “one shoppingcart” som jag hade specificerat… Problemet var att indiern byggde precis en… dvs shopen hade inget stöd för flera samtidiga besökare… Alla delade samma kundvagn…

    Skämt å sido… den indiska lösningen blev läropengar…

    Det här var bland det roligaste jag hört på länge, det gjorde min dag, skrattar så tårarna sprutar:D:D:D:D

    #145553
    Andreas
    Deltagare

    @banane 44711 wrote:

    Problemet var att allt byggde på “one shoppingcart” som jag hade specificerat… Problemet var att indiern byggde precis en… dvs shopen hade inget stöd för flera samtidiga besökare… Alla delade samma kundvagn…

    Haha…

    Spinner vi vidare på detta, här har vi en enkel lösning för hela familjen att kunna shoppa runt via varsin dator. Sedan kan fadern i huset sköta betalningen.

    Precis som det fungerar hos en vanlig Svensson i storköpen! =)

    Eller varför inte kompisgänget där en person sedan kan betala en gruppbeställning enkelt!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.