Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Fult sätt att redovisa driftstörningar?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94275
    Tomas
    Deltagare

    Hur tycker ni att ett webbhotell som hostar webbshopar ska redovisa driftstörningar? Jag märkte i fm. att min shop låg nere, gick till driftinformation och då såg det ut så här:

    510201050058Pc0a0.jpg

    Det är ju bra att man talar om att det är störningar. Och dessutom verkar det ju inte inträffa så ofta om man ser till historiken…

    Men hur ser det ut nu i em. Jo, inte ett spår av tidigare störning:

    150201050329P0b08.jpg

    Det finns kanske inget rätt och fel här, men jag upplever det som att man mörkar. Det vore sjysstare att låta all historik ligga kvar. Typ så här: Driftinformation från Loopia

    Tja, kanske är jag kinkig nu, men driftinfo är ju intressant och nog är det en sak man borde ha koll på vid valet av leverantör och utifrån en så städad driftlogg tar man ju beslut på helt fel grunder.

    Och ska man städa i driftloggen får man väl ta bort ALLT så man inte ger en missvisande bild. Då kan ju även godtrogna tokar som jag kanske gissa mig till att det nog förekommer driftstörningar, men att man får fråga om man vill veta hur det ligger till. Men presenteras man en putsad historik ja då blir man lurad anser jag.

    #108603
    MnM
    Deltagare

    OJ!
    Håller med helt och hållet. dom borde istället göra ett tillägg bara att “nu är problemet löst och allt fungerar som det ska igen”. man undrar ju vad som hänt mellan dessa långa intervall i driftinfon med tanke på städningen, kan ju vara en hel del fel som “mörkas” på det där sättet. oseriöst är väl egentligen det enda ordet som passar in?

    #108604
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    De har ingen historiksida? När jag jobbade på csn så hade vi en sida med aktuell driftstatus och en med historik, dit man flyttade alla gamla meddelanden.

    #108608
    Tomas
    Deltagare

    @Kodmyran 3671 wrote:

    De har ingen historiksida?

    Eftersom den sida jag visade skärmdump på är den enda jag hittar och under rubriken Driftinformation tror jag inte de har någon annan historiksida. Och historik har de ju. Men den är hårt redigerad och tillrättalagd verkar det som.

    #108609
    Dan
    Deltagare

    Kanske skulle jag börja övervaka ehandelsplattformarna också här på sidan?

    Svårt dock eftersom man inte vet vilken sida man ska pinga :(

    #108612
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    ingen dum idé, men kräver nog att du kontaktar ehandelsleverantörerna för att få rätt pingsidor och frågan är då om de ligger på olika servrar osv så kan det säkert bli rätt missvisande om en server ahr problem och inte en annan osv.

    #108682
    Seke
    Deltagare

    Bra idé att övervaka ehandelsplattformar också.

    Visst kan det vara så att en leverantör har flera servrar med olika tillgänglighet, men om man kontaktar leverantörerna för adresser så är det klar risk att de bara anger sin säkraste server.

    ehandel.com har ju en katalog med över 10000 ehandelssajter. Intressant vore att utifrån adresserna kartlägga ehandelsplattformarna med hjälp av uppslagningar i DNS. Det är ju bara att slå upp IP-adressen och sedan gå tillbaka för att få det kanoniska namnet. Då får man namnen för alla servrar och dessutom ser man hur många butiker som ligger på varje. (Kunde förresten vara intressant för ehandel.com att komplettera sin katalog med uppgift om vilken plattform de olika butikerna använder.)

    Jag har använt Pingdoms gratistjänst GIGRIB några år. Med GIGRIB pingas servrarna en gång per minut och man får statistik som sammanfattas per dygn, per månad och totalt med upptid i procent med två decimaler. Man kan också gå in och se när nertiderna ligger. Tyvärr får man bara ha bevakning av 10 servrar i taget, och jag har ibland varit tvungen att plocka bort några för att få plats för andra.

    Som exempel har jag just nu de här uppgifterna på hostade ehandelsplattformar:

    Textalk (shop.textalk.se): 99,99% upptid från 2009-07-03 till nu
    Xelera ([url]www.upplevelsepresent.se):[/url] 99,82% upptid från 2008-11-27 till nu
    Fortus ([url]www.shopping4net.se):[/url] 100,00% upptid från 2009-03-16 till nu

    Jag gissar att man med betaltjänsten hos Pingdom slipper begränsningen till 10 servrar.

    #108693
    Tomas
    Deltagare

    100% upptid är bra! Men 0,18% nedtid det blir väl ändå två hela arbetsdagar som shopen är stängd. Xelera har planerat 2 timmar driftstopp i morgon. Det hade de förra veckan också. Troligen inget som kommer att synas i framtiden på driftloggen.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.