Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Ska starta Webbutik och har några frågor

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94448
    olmatte
    Deltagare

    Hej alla glada!

    Vad kul att jag hittat detta forum med en massa trevliga e-handlare.

    Jag är nu i startgroparna till att starta min verksamhet på nätet och ska börja testa några leverantörer.

    Jag har nu fastnat lite när det är dags att välja e-handelsplattform och tänkte därför fråga er om lite tips. Jag kan tillägga att jag har goda programmerings- och designkunskaper.

    Den lösning det just nu lutar åt tror jag är PrestaShop då det är gratis och är OpenSource, samt att det finns en del moduler, men nu till mina frågor:

    1. Tycker du att PrestaShop är ett lättarbetat verktyg?
    2. Vad är PrestaShops Svagheter respektive Styrkor?
    3. Om du använder PrestaShop, vilka moduler har du installerade?

    Jag planerar att i sånna fall drifta webbshopen hos Binero och undrar om någon har erfarenhet av PrestaShop hos Binero?

    Om ni inte rekommenderar PrestaShops vilken plattform rekommenderar ni då?

    Tack på förhand, hoppas jag får lite svar :)

    #109860
    tobias
    Medlem

    Tjena!

    Vi har i dagsläget 4st prestashop butiker så jag kan nog svara på lite frågor.. :)

    1. Ja prestashop är lättarbetat, det har fungerat relativt felfritt för oss.

    2. Kommer inte direkt på några svagheter förutom att funktionen för att skriva ut följesedlar e ganska kass, speciellt om du har många ordrar. Du kan endast välja att skriva ut följesedlar mellan datum x och datum y, inte typ klicka i alla ordrar du vill skriva ut.

    3. Kommer tyvärr inte ihåg alla, men de e ett gäng :)

    Vi har 3 butiker hos binero, den 4:e flyttade vi nyligen då den servern den shoppen låg hos strulade mycket, vi hade laddningstider på 6-10sec och servern hade hög nertid, så vi flyttade den till våran VPS vilket vi ska göra med de andra butikerna också.

    Binero fungerar utmärkt i början så kör på de.

    Om du vill ha något mer avancerat så kika på Magento, vi byter till den inom någon månad endast för att magento har en multishopslösning.

    #109879
    granberg.erik
    Deltagare

    Ni som har testat runt lite, vad är fördelar respektive nackdelar med de olika open source shopparna? Jag har kollat lite på Magento, Prestashop och Virtuemart för Joomla. Provinstallerade Prestashop och tyckte det verkade vara en ganska sympatisk shop.

    #109953
    WaxDog
    Medlem

    Jag har kört Prestashop under en kortare tid nu och mina reflektioner hittills är såhär när det gäller admindelen:
    * Admindelen skulle kunna göras effektivare. Ibland blir det väldigt mycket klickande i olika undermenyer. En mer pedagigiskt och samlad design skulle vara önskvärd men jag antar att det har med de många modulerna att göra att saker hamnar på olika ställen.
    * Väldigt trevligt gränssnitt för att följa kunder, var dom kommer ifrån, vad dom lägger i kundkorgen men inte köper osv osv.

    Man har nog en tröskel i början att lära sig hur admindelen är uppbyggd. Tyvärr så sammanfaller det med tiden då man bygger upp sin webshop så jag upplevde att allt tog lång tid. Eller upplevde, det tog lång tid :D

    #110324
    Planmaker
    Deltagare

    Hej alla glada e-handlare.
    Jag är själv ny på detta med E-handel (2009-12).
    När jag skulle köra igång så letade även jag runt bland en massa olika shoppar med stor hjälp av just ehandel.se.

    Jag fastnade tillslut för Prestashop genom Prestaworks och är än så länge nöjd.
    Givetvis finns det en del att önska vad gäller design men rent funktionsmässigt är jag nöjd.

    Det som jag tycker är fördel med Prestashop är att det finns en uppsjö med teman och moduler att öka på med, om man, som ju är målet är, växer ur sin kostym.
    Det finns givetvis flera fördelar, typ möjlighet att ha url-vänliga länkar, obegränsat med produkter, snabbkassa osv.

    Magnus

    #110442
    DreamRooms
    Deltagare

    Hej!

    Vi använder PrestaShop driftad hos PrestaWorks sedan december 2009.

    Innan vi valde PrestaShop var vi fast inställda på att använda Magento. När jag hade brottats med Magento i nästan en månad, fick jag nys om PrestaShop. Jag tyckte att det verkade mycket intressant och satte upp en testbutik hos PrestaWorks. Jag behövde inte lång tids testande innan jag insåg att vi skulle överge Magento. Det som tagit mig ca. en månad att åstadkomma i Magento, gjorde jag på ca. en vecka i PrestaShop.

    Vi har några extramoduler plus PrestaWorks snabbkassa. Temat vi använder för vår butik gav vi $25 för. Det var ett fynd då det mycket väl motsvarade det utseende vi tänkt oss för vår webbutik.

    En brist som jag ser det när det gäller SEO är att kategoribeskrivningar ej går att formatera. Du kan inte sätta en

    på kategorisidan. Beskrivningen för kategorin blir “title” för länkarna i vänstermenyn. Man borde kunde sätta “title” för kategorisidan och länkarna i vänstermenyn separat.

    Jag har en test/utvecklingsbutik som är identisk med butiken i produktion liggandes hos Binero. Jag upplever inga större skillnader i laddningstider. Har dock inte gjort några jämförande tester. PrestaWorks är bra tycker jag, då du även får support på webbutiken hos dem.

    /Stefan

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.