Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Enkelt affärssystem för ehandlare, för inleverans, lager, osv.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103052
    snartehandlare
    Deltagare

    Hej kära ehandlare.

    Sitter och tittar på vad marknaden har att erbjuda för affärssystem för ehandlare. Testade nyligen Specter och tycker den var usel. Det var t.ex väldigt många klick för att lägga in en artikel i lager.

    Det måste finnas något enklare där ute?
    Vad använder ni och varför?
    Är det bästa kanske att utveckla ett helt eget affärssystem?

    #170355
    anton
    Deltagare

    @snartehandlare 84560 wrote:

    Hej kära ehandlare.

    Sitter och tittar på vad marknaden har att erbjuda för affärssystem för ehandlare. Testade nyligen Specter och tycker den var usel. Det var t.ex väldigt många klick för att lägga in en artikel i lager.

    Det måste finnas något enklare där ute?
    Vad använder ni och varför?
    Är det bästa kanske att utveckla ett helt eget affärssystem?

    Specter har ju ett interface som känns lite väl ’99 också. Förutom Specter har jag hittat http://www.perfectit.se/ när jag googlat runt. Men skulle gärna ha fler tips! För mig är inköpslistor m.m. väldigt viktigt.

    #170210
    Stefan72
    Deltagare

    allt beror väl på utgångsläget? Har du en egen öppen webshop så kanske det krävs en hel del handpåläggning för att en koppling ska fungera utan problem.
    Tar man däremot färdiga webshopar i sverige så har ju de flesta av dem färdiga kopplingar till massor av affärssystem.

    #170214
    Dan
    Deltagare

    Vad ska du ha affärssystemet till? Vilka funktioner ska det lösa? Vad har du för plattform?

    #168002
    PatrikL
    Deltagare

    Vi drog igång många bollar på en gång för några månader sedan. Byte av affärssystem från Visma Admin 2000 till Specter (webbaserat), bygge av B2B och B2C i Textalk och koppling mellan specter/B2B/B2C.
    Specter började vi arbeta i på vår distribution 1 september och som i alla affärssystem så är inget fulländat för din verksamhet (om du inte betalar hysteriskt mycket pengar).
    Vi har hittills varit nöjda med Specter då det har varit rätt enkelt att förstå hur det mesta funkar. Vi upplever att det är lätt att lägga in artiklar i systemet då det går fort att skjuta in all info man behöver.
    För oss som liten aktör så spelar självklart priset på alla delarna in i vårt val och där känns Specter attraktiva då man har olika valmöjligheter i vad vill addera i sitt system. Inköp, Inköpsförlag, Olika lager, inleverans mm funkar kalas för oss.
    Hittills nöjd Specter kund

    #179775
    snartehandlare
    Deltagare

    @anton 84564 wrote:

    Specter har ju ett interface som känns lite väl ’99 också. Förutom Specter har jag hittat http://www.perfectit.se/ när jag googlat runt. Men skulle gärna ha fler tips! För mig är inköpslistor m.m. väldigt viktigt.

    Ja precis. Man vill ha något mer användarvänligt med.

    #179776
    snartehandlare
    Deltagare

    @Dan 84571 wrote:

    Vad ska du ha affärssystemet till? Vilka funktioner ska det lösa? Vad har du för plattform?

    Butiken det gäller kör Virtuemart. Då jag inte alls har kört affärssystem vet jag inte riktigt exakt vad jag kan tänka mig använda det för.
    Men vet däremot att jag hade velat använda det till följande:

    1. Inköp från leverantör.
    2. Hantera varulager.
    3. Orderhantering (+koppling mot unifaun/pacsoft)

    Det finns säkerligen mer saker, men då jag har bristfälliga kunskaper i området vet jag inte vad det kan vara för något. Kanske något som förenklar bokföringen med! :)

    #179777
    snartehandlare
    Deltagare

    @PatrikL 84605 wrote:

    Vi drog igång många bollar på en gång för några månader sedan. Byte av affärssystem från Visma Admin 2000 till Specter (webbaserat), bygge av B2B och B2C i Textalk och koppling mellan specter/B2B/B2C.
    Specter började vi arbeta i på vår distribution 1 september och som i alla affärssystem så är inget fulländat för din verksamhet (om du inte betalar hysteriskt mycket pengar).
    Vi har hittills varit nöjda med Specter då det har varit rätt enkelt att förstå hur det mesta funkar. Vi upplever att det är lätt att lägga in artiklar i systemet då det går fort att skjuta in all info man behöver.
    För oss som liten aktör så spelar självklart priset på alla delarna in i vårt val och där känns Specter attraktiva då man har olika valmöjligheter i vad vill addera i sitt system. Inköp, Inköpsförlag, Olika lager, inleverans mm funkar kalas för oss.
    Hittills nöjd Specter kund

    När vi testade specter tyckte vi det var otroligt omständigt att lägga in en produkt i lager. Om man ville ändra antalet röda cyklar i lagret från 5 till 6, fick man t.ex utföra ca 8 musklick. Minns inte precis, men det var något i den stilen.
    Det var i alla fall inte lika enkelt som att ändra siffran i ett excel lagerdokument / spreadsheet.

    #179781
    gustalero
    Deltagare

    Vi kör med Specter och tycker att de lyft sig när du har direktsortering på plockvagnen direkt.

    Det betyder att vi kan jobba som de allra stora ehandlarna som stayhard, lyko etc.

    Det finns också streckkoder på orderbekräftelsen/plocklistan som man kan blippa när man ska skicka. Det enda som saknas i specter är att du blippar av varje produkt när du ska skicka. (för att säkerställa att du får med alla och i rätt antal.)

    När vi lägger in en produkt i lager som inte vi har haft tidigare så är det en del klickande i webbshopen och sedan in i specter och färdigställa. Det går ju att mass-skapa artiklar genom att importera i en CSV fil. Det gör vi ibland. Jag skulle säga att där är specter bra, men vår webbshop inte lika smidig. För att få smidighet där så måste man köra mot vår webbshops API.

    När väl en vara är i lager så jobbar man med beställningspunkter och dylikt så skapas snabbt en inköpsorder. När inköpsordern väl är skapad så är det bara att titta på det man fick och se om det stämmer med inköpsordern. Ett klick senare så är alla lagersaldon uppdaterade i systemet.

    Den intressanta frågan är om det går att få effektiva processer kring lager, inköp och orderhantering i specter. Kolla med andra som använder systemet. Om de säger, ja, det kan man när man lär sig hur man ska göra. Då vet man att det är grönt och att man kan skala upp sin verksamhet över tid.

    Om man får ett annat svar så då bör man fundera vidare på något annat affärssystem.

    #179794
    PatrikL
    Deltagare

    @snartehandlare 84728 wrote:

    Butiken det gäller kör Virtuemart. Då jag inte alls har kört affärssystem vet jag inte riktigt exakt vad jag kan tänka mig använda det för.
    Men vet däremot att jag hade velat använda det till följande:

    1. Inköp från leverantör.
    2. Hantera varulager.
    3. Orderhantering (+koppling mot unifaun/pacsoft)

    Det finns säkerligen mer saker, men då jag har bristfälliga kunskaper i området vet jag inte vad det kan vara för något. Kanske något som förenklar bokföringen med! :)

    Vi har som sagt inte jobbat i Specter under en längre period men Inköp, Hantera varulager och Orderhantering tycker vi funkar riktigt bra. Inköpen har blivit en klar förbättring för oss mot tidigare. Och den enkla möjligheten att lägga upp olika lager har förenklat ytterligare för oss.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.