Plus Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Talex + och – erfarenhet!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103228
    Jolo
    Deltagare

    Ni som har Talex är ni nöjda?

    Skulle gärna ta emot + och – från er som använder Talex :)

    Hittar väldigt lite info om dem här på E-handel men det måste väl vara en del som använder dem ändå ?

    Har själv funderingar på att byta från Textalk då man inte kan få några extra funktioner i deras system och har därför kollat lite på Talex.

    När jag tittar på Talex tycker jag dock det är svårt att få en överblick. De har olika paket och en grön markering på vad som ingår i paketet men sedan visar det sig att kostnaden för funktionerna som har en grön markering inte nödvändigtvis ingår kostnadsfritt utan ibland finns det en engångsavgift samt årskostnad för funktionen utöver Talex månadskostnad.
    Men… är det bara detta som är luddigt kan man ju ägna någon dag åt att reda ut vad ett paket egentligen innebär, vad som egentligen ingår av funktioner och kostnader..

    Anledningen till att jag tittar på Talex är att jag inte har kunskap/är intresserad eller har tid av den tekniska biten utan önskar en hyr-webbutik där man kan ändra och skapa saker på ett så enkelt vis som möjligt men ändå ha möjlighet att växa.

    Hoppas på givande feedback från Talexanvändare :)

    #180364
    Jolo
    Deltagare

    Ingen som har eller har haft Talex :confused:

    #180367
    FredrikGust
    Deltagare

    Det finns några äldre trådar på forumet som berör Talex där de som kör Talex uttalat sig.

    #180368
    Jolo
    Deltagare

    Tack för svar!

    Jo, jag har kollat lite och hittar bara tre trådar som är startade med tanke på Talex-frågor och den senast (som fick några svar) är från 2013 och handlar väl inte så mycket om vad man är nöjd och mindre nöjd med.. Skulle gärna få lite input så jag inte hoppar på fel tåg..ganska meckigt att byta :)

    #180382
    pyhobby
    Deltagare

    Vi har kört Talex rätt många år nu.
    Talex är flexibla både front- och backend. Vi har gjort
    mängder av specialanpassningar. Detta är en av Talex främsta
    styrkor.
    Jag ska vara ärlig och säga att vi (liksom alla andra e-handlare
    oavsett plattform verkar det som) kikat på alternativa plattformar
    genom åren. Främsta anledningen att vi såg oss omkring efter
    alternativ var att det för drygt ett år sedan kändes som att saker
    och ting tog onödigt lång tid. Specialanpassningar tog lång tid att
    få på plats. Nu är läget ett helt annat. Man har större
    personalstyrka och supporten är nu åter riktigt bra.
    Vi kör vidare hos Talex och känner oss trygga i det beslutet.
    Vi kommer själva boka in designjobb (butiken har fått allt för lite kärlek senaste året efter en lagerflytt och mycket sjukdomar)´för egen del) och specialare i admin framöver.

    Jag vill även inflika att supporten vid akuta situationer ALLTID
    varit väldigt bra, oavsett veckodag. Vi hade lite strul med servern vår butik ligger på under nyårshelgen och fick rask support trots illröda dagar i kalendern.

    Allt går att anpassa hos Talex. Det betyder att du har stora
    möjligheter att anpassa din butik och admin efter dina krav.

    Vår admin del är något äldre och har lite annan funktionalitet än
    vad du får om du startar butik nu. Det finns rätt mycket du kan
    göra själv med designen nu exempelvis.
    Vill du kunna utveckla egna kopplingar eller liknande så kan du få tillgång till API.

    Vi kör KCO som betalsätt vilket fungerar väldigt bra. Mitt absoluta råd är att köra KCO. Vi såg en betydande konverteringsökning vid övergång från klassisk kassalösning till KCO.

    Vad är det för funktioner Textalk inte kunde lösa?

    Det är svårt att gå genom allt på detta viset, har du mer konkreta frågor så bara ös på!

    Vill du ha en lösning som är flexibel och anpassningsbar är Talex ett bra alternativ, men du måste själv veta vad du vill anpassa, det kommer inte flygande till dig:)
    Sen om det är rätt för dig är svårt att säga till 100% utan att veta mer om din verksamhet.
    Vill du bolla privat kan du mejla mig på pyhobby@live.se.

    Lycka till!

    #180465
    Jolo
    Deltagare

    Stor tack för svar!

    Jag återkommer gärna med frågor efterhand om det går bra!

    De funktioner som jag saknar mest hos Textalk är att ha möjlighet att erbjuda kunder fördelar tex rabattfunktioner, procentavdrag när de handlat över en viss summa, skapa paketerbjudanden mm.
    Saknar även villigheten att få saker byggda, det mest verkar omöjligt!
    Känner även att de lovar att saker ska bli färdiga efter tex ett halvår men många halvår passerar och inget händer…jättesynd för annars trivs jag med Textalk. Tror de hade vunnit på att höja månadskostnaden för att kunna skapa snabbare utveckling.

    Kan jag fråga vilket paket ni valt och varför just det paketet?
    Själv tyckte jag först Plus vore lagom för mig men då ingår inte alla erbjudandefunktioner, förstod det som att man även kunde köpa till enstaka funktioner om man hade ett paket där de inte ingick men när jag frågade sa de ändå att jag måste gå upp till Premium för att få erbjudandefunktionerna :confused:

    Tittar man då på Premium så är det många av funktionerna där som har startavgift och årsavgift … och då börjar man istället titta på Max där det mesta ingår och plötsligt gick man från Plus till Max..

    När du skriver att ni gjort mängder med specialanpassningar blir jag nyfiken och undrar vad ni har tyckt har saknats och som ni då valt att göra specialanpassningar på..(de viktigaste) ?

    Mvh/ Jolo

    #180473
    pyhobby
    Deltagare

    Vi började nog med minsta paketet tror jag. Men då såg upplägget lite annorlunda ut. Många fler funktioner ingår i paketen idag än då. Min erfarenhet är att någon ny funktion tillkommer årligen. Numera har vi Premium.

    Ang. Specialanpassningar vi gjort så är det just specialare för vår verksamhet. Många har vi “hittat på” själva.

    Exempel är:
    * låga lagersaldon visas på packsedeln vilket minimerar saldofel som drabbar kunder för oss.

    * åter i lager funktion. Alla varor som inkommit i lager igen visas i en egen kategori.

    * inspirationsgalleri där vi kopplar produkter till inspirationsbilden. Inspirationsbilden hamnar sedan automatiskt som extra produktbild på alla kopplade produkter.

    * långt innan Talex erbjöd en responsiv mall fixade vi en egen responsiv version.

    Sen är det en del småpill. Vi gör ett antal specialare varje år. Vi kommer på nya sätt att effektivisera till exempel och då går det nästan alltid att fixa till.

    Bara hör av dig om du vill bolla mer.

    #180484
    Jolo
    Deltagare

    Tack för svar :)

    Vad är den ungefärliga kostnaden för att få en speciallösning gjord, förstår att det skiljer sig mycket åt beroende på omfattning men tänker om du har något cirka-exempel?

    Hur snabba är de på att hjälpa till med eventuella ändringar, tar det veckor eller kanske månader?

    Undrar även om du vet om det finns någon funktion där kunden kan välja flera önskvärda egenskaper för att enbart få fram produkter som passar kundens önskemål. Tex kunden kan välja i en meny: Produkt; tröjor, Färg; svart, Stolek; 42, Material; bomull… och sedan visas enbart varor som matchar dessa kriterier.

    :)

    #180487
    pyhobby
    Deltagare

    Ett cirkapris för en specialfunktion är omöjligt för mig att säga, du betalar för den tiden det tar att utföra och ju bättre du kan speca upp på förhand ju kortare tid kommer det ta. Vi har gjort Specialare från några hundralappar till många tusenlappar. Det beror på helt vad det är du söker.

    FIlterfunktioner likt det du frågar efter finns nog, men det är ingen vi använder så det får du ta direkt med Talex.

    Mitt råd är att göra en tydlig specifikation vad du vill ska finnas, be sedan om en offert på funktioner som kanske saknas.
    Hur lång tid allting tar är väldigt beroende av vad du vill göra.

    Be om prisuppgifter på funktioner du saknar. Är det viktigt att allt fungerar datum X, meddela Talex det så får du säkert klara besked på vad som är möjligt och inte.

    #180608
    Mats T
    Deltagare

    Vi har haft Talex sedan vi startade vår webshop 2012. Jag har ingen erfarenhet av andra leverantörer och jag är ingen “byggare” utan hanterar bara levererade skript.

    I stort kan jag bekräfta pyhobbys beskrivning. Vi har kompletterat shopen ett antal gånger, och känslan har varit att Talex har kunnat leverera prisvärda löningar inom 1-2 veckor. Vi har bl a uppgraderat fraktmodulen ett antal gånger, allt eftersom vi lärt oss hur vi vill ha det. Talex levererade våra beställningar i tid och utan problem

    Men även vi hade stora problem med en uppgradering som vi beställde förra året, och den drog ut väldigt på tiden. Ägaren meddelade då att orsaken var personalproblem.

    Sammantaget rekommenderar jag Talex under förutsättning att de börjar leverera så som dom gjort tidigare år. Prisvärt och funkis även med det lilla Baspaketet. Våra uppgraderingar har legat i intervallet 2000-10 000 kr.

    /Mats

    P.S. Talex får gärna förbättra sin kundyta. Det är lätt att få kontakt som blivande kund, men hopplöst som befintlig. Kass med tanke på alla moduler som dom vill sälja på eftermarknaden! D.S.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.