Plus Forum E-handelsforumet Ehandelsnytt Ehandelsnytt #34

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 30 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95230

    Här kan veckans nyhetsbrev diskuteras och kommenteras.

    #116549
    Parvelito
    Deltagare

    Den här tråden kunde du ha gett namnet “Fraktfrittdebatten”… :-)

    Ja, vi kommer att ha fraktfritt i princip överallt redan om 2-3 år. Då kommer också krav på att det skall levereras hem till folk inte till några servicepointer eller postombud. De stora kommer börja, och alla andra kommer tvingas hänga med. Och några fakturaavgifter eller sådant kan man se sig i ändalykten efter, konsumenterna kommer i takt med att deras reala ekonomi försämras (vilket den gör) bli tuffa förhandlare. Räkna med kraftigt sjunkande marginaler också, troligen hamnar de på ensiffriga procenttal när frakten är betald.

    Det är också så E-handeln slutligen besegrar detaljhandeln, även om det tar rätt så många år.

    Allt annat vore en rejäl sensation.

    #116550
    Dan
    Deltagare

    Jag tror också vi går mot fraktfritt men det är en jobbig utveckling. Sverige kan inte jämföra sig med USA när det gäller hemleveranser och priser för det samma.

    Fraktfritt tror jag också är standard inom samma tidsram som Parvelito, men hemleverans tror jag kommer dröja just pga. att det inte finns några lösningar som är rimligt prissatta och att konsumenterna är vana vid utlämningsställen. Tycker inte man ser några trender här än förutom vid leverans av stora produkter såsom cyklar och byggvaror. Ser ni andra det?

    #116551
    Parvelito
    Deltagare

    Hemleveranserna fixar Posten med sina varubrev som de hänger på dörren när ingen är hemma. För alla oss med lantbrevbärare fungerar det redan så, några stora brev är det inte tal om här, utan går det inte ned i brevlådan brukar han köra in på gården och ställa det utanför dörren. Jag är övertygad om att konsumenterna vill ha det hemkört, så att så fort det finns rimligt prissatta lösningar för det, kommer de att ta så stora marknadsandelar att resten kommer få lov att fixa det väldigt snabbt.

    #116552
    ducedo
    Deltagare

    På tal om CDON så kör butiken i princip frakfritt året om för summor över 100 kr tack vare att deras rabattkod för studenter är publicerade på ett flertal sajter.

    #116554
    Dan
    Deltagare

    Ja om varubreven blir helt spårbara är det klart ett alternativ som kommer bli grymt intressant om man kör med PPD (påse på dörren) lösningen eller eventuellt krav på signering. Men det är svårt att köra det med brevlösningarna då om man ska skriva på eftersom ingen är hemma och PPD är svårt att få signerat :(

    #116557
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Dan 12587 wrote:

    Jag tror också vi går mot fraktfritt men det är en jobbig utveckling. Sverige kan inte jämföra sig med USA när det gäller hemleveranser och priser för det samma.

    Fraktfritt tror jag också är standard inom samma tidsram som Parvelito, men hemleverans tror jag kommer dröja just pga. att det inte finns några lösningar som är rimligt prissatta och att konsumenterna är vana vid utlämningsställen. Tycker inte man ser några trender här än förutom vid leverans av stora produkter såsom cyklar och byggvaror. Ser ni andra det?

    Du har uppenbarligen inte studerat djurbranschen, där har vi en aktör som erbjuder fraktfri hemleverans till dörren. De är bara för oss andra att hänga på eller lägga ner till slut. Jag ser utvecklingen och den går superfort.

    #116558
    pyhobby
    Deltagare

    Om det nu är fraktfritt det slutar med, vare sig vi vill det eller inte. Då ställer jag mig frågan. Ska man positionera sig längst fram och erbjuda fri frakt och hemleverans tidigt? Och då även vara med och driva fram förändringar/försämringar, eller ska man snällt vänta under tiden konkurrenterna fiskar över kunder med fraktfritt från den egna butiken?

    #116559
    Kocken
    Deltagare

    Tror inte utvecklingen går så fort till att alla skickar fraktfritt.
    Jag tror att de är klädbutiker och de som säljer platta små och tåliga saker som skickas med brev, som kommer att ha fraktfritt i första hand.
    Sedan kan ni ju prova handla på Ikea och liknande där kommer det inte att vara fraktfritt.
    Webbutiker i Usa har mycket lättare att erbjuder fri frakt, finns någon gammal tråd på Wn.se där WebboT Pacsoft etiketter – Sidan 2 – WN förklarar hur frakten och priserna i Usa fungerar. Fraktpris för spårbart hela Usa 50 kr. Samt att webbutikerna får alla kartonger gratis av speditörerna. Han skriver också om en lite större aktörer 100 paket dagen som får någon typ av marknadsstöd på 60000 kr per år av speditören.
    Ska bli intressant hur Posten kommer att prissätta när fler och fler erbjuder fraktfritt. Tror inte de stora handlarna tar från egna marginaler utan prispressar alla kostnader i första hand.

    #116563
    Parvelito
    Deltagare

    Läste just en stor tvåsidors annons i Aftonbladet där NetOnNet erbjuder fraktfritt…

    Jag ser inget nödvändigt i att gå först som liten handlare, utan de små har sina kunder därför att de kan erbjuda sådant som de stora gärna glömmer bort. I någon tråd idag så dissades InkClub rätt så hårt för att det inte gick att söka på deras sida, och då kan man ju visa sin konsumentmakt genom att handla någon annanstans.

    Spårbarhet eller ej överlåter man med fördel till konsumenten att välja. PPD på deras risk, eller hämta hos Postombudet. Väldigt många väljer PPD, jag lovar.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 30 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.