Plus Forum E-handelsforumet Ehandelsnytt Ehandelsnytt #43

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #95525

    Här kan veckans nyhetsbrev diskuteras och kommenteras.

    #118611
    Parvelito
    Deltagare

    Bring vs Posten. Bring har haft tillgång till DHL:s ombudsnät i alla fall ett år, utan att det hänt något. Jag är väldigt tveksam till om det finns plats för ännu en prispressare på den inhemska svenska marknaden, men kan de få till en vettig nordisk lösning med låga priser så springer de ifrån de andra rätt så fort på det området.

    Därmed är vi inne på detta med nordisk E-handel. Jag tror det är minst lika svårt för en dansk att etablera sig i Sverige som det är för en svensk att etablera sig i Danmark. Det är ju inte så att vi saknar konkurrens på vitvaror i Sverige. På nätet finns måhända mest tretti.se, men sedan har vi ju alla scheisse-pratande tyskar, dumma giganter och de andra som alltid tävlar om att försöka sälja varor med störst förlust.

    Det är också alltid en utmaning att se hur de löser logisitken. Sverige är en hel del större än Danmark.

    #118614
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Jag håller med dig helt.

    Skulle dom fått till en bra Nordisk lösning så behöver dom knappast springa för då är dom före alla andra ändå, som sagt sniglar kommer längre än MÅNGA företag om man nu vill ha en jämförelse :rolleyes:

    @Parvelito 14926 wrote:

    Bring vs Posten. Bring har haft tillgång till DHL:s ombudsnät i alla fall ett år, utan att det hänt något. Jag är väldigt tveksam till om det finns plats för ännu en prispressare på den inhemska svenska marknaden, men kan de få till en vettig nordisk lösning med låga priser så springer de ifrån de andra rätt så fort på det området.

    Därmed är vi inne på detta med nordisk E-handel. Jag tror det är minst lika svårt för en dansk att etablera sig i Sverige som det är för en svensk att etablera sig i Danmark. Det är ju inte så att vi saknar konkurrens på vitvaror i Sverige. På nätet finns måhända mest tretti.se, men sedan har vi ju alla scheisse-pratande tyskar, dumma giganter och de andra som alltid tävlar om att försöka sälja varor med störst förlust.

    Det är också alltid en utmaning att se hur de löser logisitken. Sverige är en hel del större än Danmark.

    #118617
    Dan
    Deltagare

    Bring har inte haft tillgång till Servicepoints fullt ut i ett år enligt vår information.

    De kanske har kunnat droppa försändelser där men inte haft någon form av fullintegration, dvs det lär inte ha kunnat skala.

    #118618
    Thomas THL
    Deltagare

    Ska bli klart intressant att se vad Bring har att erbjuda!

    #118621
    GregerA
    Deltagare

    Mina erfarenheter av Bring är ganska dåliga. För ett antal år sedan provade jag dem på förtagspaket inom Sverige, och det var ofta som de påstod att de inte kunnat leverera för att det var ingen på plats hos kunden. Även på företag med många anställda! Kunderna var sura.

    Jag har själv också fått ett par leveranser med Bring på senare år, och ovanstående har hänt. När bilen äntligen kom så frågade jag chauffören var han försökt lämna paketet dagen innan … och då medgav han att han haft så bråttom att han bara kört förbi.

    Så det verkar inte riktigt tillförlitligt.

    Men för Postpaket till Norge borde det ju funka eftersom de gå in i norska Postens nät.

    Det kanske slutar med att Deutsche Post köper norska Posten. :rolleyes:

    #118764
    Joel
    Deltagare

    Mina erfarenheter av Bring som privatkund är också väldigt dåliga.

    Det känns som att de mest jobbar administrativt och sedan hyr sig in på olika distributionsnät vilket gör att de hamnar ganska långt ifrån slutkund och paketet ifråga kan slussas mellan olika aktörer flera ggr innan det kommer fram.

    #118774
    Plastskivor
    Deltagare

    @GregerA 14937 wrote:

    Det kanske slutar med att Deutsche Post köper norska Posten. :rolleyes:

    Jag tror snarare att Björn Rosengren kommer att förhandla fram en fusion mellan svenska och norska Posten. Med namnet “People of Scandinavia”.

    #118775
    GregerA
    Deltagare

    @Plastskivor 15105 wrote:

    Jag tror snarare att Björn Rosengren kommer att förhandla fram en fusion mellan svenska och norska Posten. Med namnet “People of Scandinavia”.

    Glasklart … :D

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.