Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Boka öresavrundning separat…

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103367
    Johan76
    Deltagare

    Hej,

    Hoppas någon kan hjälpa mig med ett svar på detta – om så bara ja eller nej.

    Grundproblemet : Det (halvdåliga om jag får säga det själv) bokföringsprogram som jag använder hanterar inte öresutjämning om man bokar en faktura via funktionen “Ny Utgift”.

    För att momsen ändå ska bli rätt så måste jag boka utgiften i dess helhet, i detta fall 727,19. Då det bara har dragits 727,00 från Företagskontot så är det ju 19 öre som ska hamna någonstans, förslagsvis på 3740.

    Är det okej att göra som jag gjort – en separat bokning för öresutjämningen med en hänvisning till det aktuella verifikatet som visar utgiften?

    (Jag kan inte göra en manuell bokning av hela utgiften, för då följer inte momsen med… :( )

    Se bifogade bilder.

    Tacksam för svar, är fortfarande lite grön på området – men jag lär mig :)

    #180961
    Stefan72
    Deltagare

    det är väl klart du kan göra så men det låter jobbigt värre. Det finns ju massor med kompetenta bokföringsprogram, varför stå fast vid nåt sånt där? Fortnox kostar tex inte många kronor i månaden.

    #180962
    Johan76
    Deltagare

    Ja, jag har bestämt mig för att byta program snarast. Ska kolla in Fortnox. Tack för svaret :)

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.