Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Dyr bokföringskonsult-Tips på bokföring

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103442
    ThumsUp
    Medlem

    Hej alla!
    Jag har en enskild firma. Eftersom jag kan ingenting om bokföring anlitar jag en redovisningsbyrå. Jag säljer lite på fyndiq också. Som betalsätt använder jag bara Klarna. Inköp betalar jag med PayPal som är koplats till företagets bankkort.
    De vill att jag ska skriva ut alla ordrar, avräkningsnotor, PayPal kvitto, och alla andra underlag och fakturor. Jag sorterar allting dag för dag och lägger de i pärm.
    Omsätter ca. 30,000/månad. Sista fakturan var på 2500 kr från revisorn. Jag tycker det väldigt dyr.
    Nu funderade bokföra själv men vet inte hur?
    Hur gör ni som har små e-handel som jag?

    #181223
    C.Larsson
    Deltagare

    Bokföring är dyrt när man lejer ut det. Ta en kurs i bokföring, det kommer du tjäna på i slutändan. Ett bra bokföringsprogram är viktigt också. Jag använder mig av visma e-ekonomi som är lättförståelig. Du kan få kopior av din bokförare och se hur de bokfört. De hjälpte mig mycket i början.

    #181811
    Zornitsa
    Medlem

    Jag använder Speedledger man har tillgång till support (du kan chatta med supporten medan du bokför dina verifikationer och få hjälp hur du ska göra), kostar ca 250 kr/månad! Det blir roligt att bokföra när man har lärt sig hur det hänger ihop och att du får bättre koll på ekonomin!

    #181815
    rln
    Deltagare

    Jag kör e-conomic (från 1200/år), kör löpande bokföring själv och tar hjälp av en firma en gång om året för bokslut, årsredovisning och deklaration (3-5000 om året, beroende på hur mycket jag klantat mig i bokföringen).

    Bokföring är inte svårt; det är bara mycket att ta in. Dock bra att kunna. Finns blliga kurser i ämnet.

    Det viktigaste är att vara strukturerad och faktiskt göra det (minst) en gång i månaden.

    #181819
    Jonkejober
    Deltagare

    3-5000kr för bokslut och deklaration lät väldigt billigt. Vilka anlitar du?

    #181825
    Stefan72
    Deltagare

    jag betalar också dom pengarna ungefär. Kör också egen bokföring (fortnox) allt är ju liksom klart, bara köra ut rapporter och köra det sista och deklarera. Då har jag förvisso inget märkvärdigt att deklarera heller, bara enskild firma och inga konstigheter.

    #181827
    Jonkejober
    Deltagare

    Oki, har ett AB utan ehandel än så länge men vi betalade 8k i år för bokslut inkl deklaration. Då är det jag som bokfört allt löpande. Sen tillkommer revision på det för 21k. Tycker det är ganska dyrt ☺

    #181835
    Stefan72
    Deltagare

    ja det lät dyrt men det är klart ett AB blir ju helt annorlunda. Men vad är revision för 21k då?

    #181844
    VATadviser
    Deltagare

    Jag betalar ca 10-15 tkr men då sköter de all bokföring. Jag gör i princip ingenting för det passar mig bäst så:-). Men Revision förstår jag inte. Om man bara kör ett litet bolag så behövs ingen revisor. Har du då dessutom någon som kan saker o ting som sköter din bokföring så blir det lite overkill kan jag tycka. Om man sköter allt själv så skulle jag nog gärna ha någon som kontrollerar det hela i efterhand.

    #181851
    Jonkejober
    Deltagare

    Revisorn kommer och kontrollerar inventering i januari och sen granskar han bokföringen efter bokslutet. Bra timlön har han allt. Vi omsätter runt 8 milj så vi är ju inget jätteföretag. Jag sköter som sagt all bokföring, betalningar, inbetalningar, momsdeklaration, löner osv. Får hjälp ca 10-12 timmar med bokslut varje år.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.