Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Moms vid handlande av utländskt företag

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103509
    folke123
    Deltagare

    Hej,

    Vi köper sms-utskick av en leverantör som heter Twilio.
    https://www.twilio.com

    Jag försöker förstå om vi betalar moms till de eller sån “fiktiv” moms som man får dra av?

    Hur fungerar det helt enkelt att köpa tjänster från ett utländskt företag som svensk företagare?

    DVS det jag egentligen vill veta (Eller få veta hur jag ska ta reda på) är om vi idagsläget betalar nån form av “moms” som jag kan kvitta mot vår inkommande moms.

    Tack så mycket på förhand

    #181463
    C.Larsson
    Deltagare

    Är det inom EU så skall det andra företaget använda ert vat nr och specificera det på fakturan. Inom EU blir det också då en fiktiv moms. Är det utanför EU så skall moms betalas direkt vid köp.

    #181464
    folke123
    Deltagare

    @C.Larsson 86945 wrote:

    Är det inom EU så skall det andra företaget använda ert vat nr och specificera det på fakturan. Inom EU blir det också då en fiktiv moms. Är det utanför EU så skall moms betalas direkt vid köp.

    Och om det inte står något om moms? Det dras bara direkt från vårt företagskonto.

    #181466
    Stefan72
    Deltagare

    ja då får du nog kolla med dem……du måste väl få nåt bokföringsunderlag eller drar de bara pengar hur som helst?

    Dessutom är ju den fiktiva momsen ingenting du kan dra av så du förlorar eller tjänar ingenting på den biten. Den fiktiva momsen är bara för att det ska komma med i deklarationen så de ser att du handlar med EU länder och använder ditt momsnummer.

    #181468
    Yvonne
    Deltagare

    Du kan inte dra av moms från utlandet, det blir en kostnad i stället. Om du inte ska betala moms måste du be dom ta bort ev moms på fakturan.
    Så du kan inte kvitta bort ev moms.

    #181474
    folke123
    Deltagare

    Tack för hjälpen!

    #181653
    VATadviser
    Deltagare

    Hej,

    Är din leverantör från ett EU land eller från ett land utanför EU.

    Du skall redovisa på lite olika sätt beroende på detta. Om vi förutsätter att leverantören är från ett EU land och inte fakturerar med moms. Så bör det som du har beskrivit upplägget vara fakturerat med omvänd skattskyldighet Eller “fiktiv” moms som du skriver.

    Du är då skyldig att själv räkna ut vilken moms det blir i Sverige och ta upp denna momsen i din momsdeklaration. Sedan har du avdragsrätt för samma belopp i samma deklaration.

    Du är skyldig att göra detta så det är inte frivilligt på något sätt. Egentligen skall din kund ange ditt momsnummer och skriva ex “Intracommunity supply of services, reverse charge” på fakturan. Men även om de inte gör det så är du fortfarande skyldig att redovisa rätt.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.