Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Ombilda ensklid firma till handelsbolag, lägre skatt

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103548
    mans
    Deltagare

    Jag har dragit igång ett litet hobbyprojekt (säljer posters på http://www.lajetprintworks.se) men det visade sig vara ganska poppis så jag har redan efter två veckor sålt mer än jag trodde (har inte någon större budget, marknadsföring etc utan gör det ffa för att jag tycker att det är kul). Men så visade det sig att jag tydligen tjänar lite för bra så om jag i framtiden vill ta ut lön så kommer ca 90% försvinna till staten (moms, skatt, sociala avgifter…) och det är ju inte så jäkla kul :)

    Så min fråga är om det är möjligt att ombilda till handelsbolag tillsammans med frugan (som också är lite involverad i det här) och låta henne ta ut lön istället.

    Alternativet är väl att bilda AB och plocka ut utdelning istället.

    Jag är helt grön på det här så det är fullt möjligt att jag har missat något här :)

    #181593
    Ekraft
    Deltagare

    Ombilda till AB, ta hjälp av en bokföringsbyrå med bokföring och liknande. Om frun tjänar mindre än dig och tar ut lön är det bra för hennes pension och SGI, samt att det blir lägre skatt om man håller sig under brytpunkten. Att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig skatt kostar inte så mycket mer än att plocka ut det som utdelning, men man får en del sociala förmåner för de pengarna.

    #181596
    mans
    Deltagare

    Tack. Så det är alltså möjligt för bara en i ett bolag att plocka ut lön?

    #181597
    Ekraft
    Deltagare

    @mans 87118 wrote:

    Tack. Så det är alltså möjligt för bara en i ett bolag att plocka ut lön?

    Ja, i ett aktiebolag är det inga problem. Det är också lättare att låta pengar stå kvar i bolaget som kapital att växa med. Sådant är svårare i en enskild firma eller handelsbolag.

    #181601
    mans
    Deltagare

    @Ekraft 87119 wrote:

    Ja, i ett aktiebolag är det inga problem.

    Gäller samma i ett handelsbolag?

    #181602
    Ekraft
    Deltagare

    @mans 87125 wrote:

    Gäller samma i ett handelsbolag?

    Lön kan ju tas ut av bara en person, men resultatet fördelas på er i handelsbolaget som inkomst.

    #181604
    mans
    Deltagare

    Ok, tack för svaret!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.