Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Kostnaden om kund ej hämtar ut DHL paket

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103549
    jp2
    Deltagare

    Jag har pluskontot.
    Om en kund beställer och ej hämtar ut sitt DHL paket får man ju som företag betala cirka 150-200 kr extra (tror de sänkt nu, men innan var det 200 kr inkl moms ).
    Kundens vara har hittills alltid varit såpass dyr att jag indirekt kunnat sitta på varan och säga: “betala annars behåller jag varan”.

    Nu ser jag dock det finns en risk att en kund inte hämtar ut en vara som var rätt billig, under 100 kr inkls frakt.

    Om den kommer tillbaka till mig så tänkte jag att jag skickar honom en faktura där jag ber kunden betala extra kostnaden 200 kr. Jag är rätt snäll av mig så jag lägger inte på något extra.

    Om nu kunden inte betalar detta, vad har jag då för möjligheter? Det har framgått vid köp att vi tar en avgift på 200 kr vid ej uthämtade DHL paket. Vänder man sig till kronofogden eller måste man göra en stämningsansökan?

    #181595
    Stefan72
    Deltagare

    det är väl via kronofogden som alla andra obetalda fakturor antar jag? Men då måste det ju framgå med tydlighet i dina villkor att så är fallet, man kan nog inte hitta på nåt i efterhand.

    #181611
    jonathanb
    Deltagare

    Först påminnelse, sedan inkasso och sedan kronofogden. Om kunden bestrider fakturan får du stämma hen, det är dock inte lönt för ett så lågt belopp.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.