Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Vem står för kostnader vid köp av bolag?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103553
    rosen888
    Deltagare

    Hej.

    Har hamnat i en liten sits, där jag tagit över/köpt ett Aktiebolag som jag tidigare varit anställd på. (fram till att jag tog över bolaget)
    Övertagandet är enligt papper från och med 1/1-2016.

    Nu när redovisningsbyrån kom med fakturan för bokslut och redovisning för 2015 (blev klart i april 2016) så betalade jag den fakturan och skickade en likalydande faktura med bifogad kopia på originalfakturan till tidigare ägaren (ett annat bolag).
    Detta bolag (tidigare ägaren) tyckte att kostnaden var för hög, och håller på betalningen då dom vill få ned denna kostnad från redovisningsbyrån, och tycker samtidigt att jag skall stå för en del utav fakturan, eller rättare sagt, halva beloppet..

    Min fråga är (förhoppningsvis) enkel, vem står för kostnaden för bokslutet för 2015?

    Min tanke (om dom jag hittills pratat med snabbt om detta) är att jag inte har beställt denna redovisning för 2015, då jag inte hade något med ekonomin att göra det året, så borde inte jag få den kostnaden..

    Med vänlig hälsning,
    /CB

    #181613
    Jeff
    Deltagare

    Jag anser att det inte är någon tvekan över att kostnader för revision, bokslut och årsredovisning är egna kostnader för bolaget som inte berör ägarna. De vill säga att det är bolaget som ska betala detta från egen kassa. Går den tidigare ägaren med på att betala halva summan så skulle jag se det som en ren bonus för din del.

    #181619
    Dan
    Deltagare

    Du har köpt aktier i ett aktiebolag. Detta är en egen juridisk person med avtal och skyldigheter. Att ägaren av aktierna byts spelar ingen roll. Det är bolaget som har avtal mot sina parter inte du personligen eller förra ägaren.

    om ni inte reglerat detta i ett avtal har du inte rätt till någon ersättning.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.