Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Arbetslös med egen firma

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103624
    Ricky
    Deltagare

    Hej hej

    Jag tar tacksamt emot tips och berättelser om egna erfarenheter:

    Jag har drivit min webbshop som ett sidoprojekt (läs hobby) sedan årsskiftet 2015 / 2016. Tanken har varit att växa, men det växer väääldigt segt.
    Just nu redovisar jag röda siffror överallt.

    Vid sidan om min webbshop har jag haft en vanlig, fast anställning men har tyvärr blivit varslad. Kvar står jag alltså utan jobb från augusti och men en egen enskild firma som inte genererar några intäkter. Utan jobb, har jag mindre/inget kapital att satsa på min firma.

    Med andra ord får jag alltså söka a-kassa. Enligt vad jag har kunnat komma fram till kan generellt sett inte ha ett företag och samtidigt ta emot ersättning från a-kassan. Det vanliga är att man lägger företaget vilande.

    Dock ska man kunna ansöka om undantag från denna regel, men det känns som att det kanske finns en del fallgropar man bör se upp med.

    Är det någon här som har någon erfarenhet och kan ge lite tips på vad man bör göra och inte göra?

    #182042
    myon
    Deltagare

    Hejsan!
    Har du drivit företag under tiden du har varit anställd borde du kunna ha kvar förtaget samtidigt som du får ersättning från a-kassan.
    Prata med din a-kassa, så får de ge besked.

    Vad är det för fallgropar du tänker på?

    Med vänlig hälsning
    Tommy

    #182043
    Ricky
    Deltagare

    Tja!

    Jo, eventuellt låter det som att man skulle kunna få ersättning samtidigt. För info så skriver A-kassan Vision så här: “Du ska under minst tolv månader ha arbetat heltid och samtidigt arbetat i extraarbetet”
    Får nog ringa och prata med dem igen; ska man ha arbetat minst tolv månader och SAMTIDIGT ha arbetat extra i firman i tolv månader? Eller är det tolv månader på anställningen som räknas?

    Hur som helst, jag tänkte mest om någon här hade praktisk erfarenhet. Det är lätt att missa vissa grejer som blir en sur erfarenhet om man måste lära sig den “hårda vägen”.

    Edit: hmm, hittade faktiskt precis detta på a-kassans hemsida: “Arbetat minst tolv månader både i extraarbetet och i ditt huvudsakliga arbete”. Verkar kört med andra ord, men jag ska ringa dem för att kolla om några undantag som helst görs till denna regel eftersom jag bara drivit mitt företag aktivt i 6-7 månader…

    Edit 2: precis fått tag på en handläggare: man måste ha arbetat som anställd i minst tolv månader och samtidigt drivit sin firma i minst tolv månader för att man ska kunna ha både företaget aktivt och få ersättning från a-kassa.
    Detta suger rätt fett med andra ord…Jag kan inte driva företaget vidare eftersom jag snart inte har ett jobb…Vill dom inte att folk ska försöka bygga eget eller vad är det frågan om?

    #182045
    stocktown
    Deltagare

    Vad ska du med a-kassa till? Tror du inte på ditt företag, lägg ner det och sök ett nytt jobb.

    #182046
    Ricky
    Deltagare

    @stocktown 87698 wrote:

    Vad ska du med a-kassa till? Tror du inte på ditt företag, lägg ner det och sök ett nytt jobb.

    Jag är i uppstartsfasen utan mycket till tillgångar och vill helst undvika (bank)lån. Jag behöver mer tid att arbeta med företaget snarare än att lägga det vilande som inte hjälper någon. Att investera det lilla sparkapital jag har i företaget istället för uppehälle under en arbetslöshetsperiod är ingen bra ekonomisk plan.

    Om man hade kunnat fortsätta driva företaget vidare i liten skala hade det klart varit att föredra framför att lägga det på is. Jag gillar inte spel och spekulation så “allt eller inget” som du föreslår är inget för mig; åtminstone inte under nuvarande omständigheter.

    #182047
    MrPong
    Deltagare

    Tråkigt att höra om din situation, men är det uteslutet att ta anställning och arbeta med ditt företag vid sidan om? Din hemsida är ju trots allt på plats och du ser ut att vara “good to go”. Behöver du verkligen lägga åtta timmar per dag, eller skulle det kanske räcka med en eller två timmar om dagen, alternativt några timmar om helgen?

    För oss flesta, mer småskaliga e-handlare, är det ju trots allt inte guld och gröna skogar som väntar på andra sidan. I synnerhet inte under de första åren. Så det kan ju vara klokt att ha en extra inkomst av flera skäl.

    #182048
    Ricky
    Deltagare

    Pong: tack, tack. Jo, planen är ju att hitta en ny anställning och fortsätta driva firman vid sidan om och kanske successivt få den att växa.

    Sidan är väl egentligen mer eller mindre klar, men jag måste ha upp ett mycket, mycket större utbud.

    Hur som helst…förr eller senare hoppas jag ju att jag hittar ett nytt jobb, men det känns bara lite enerverade att behöva lägga firman som vilande under tiden.

    Men…det är som det är och är väl bara till att köpa läget, tyvärr :

    #182049
    Stefan72
    Deltagare

    inte nog med det, en del akassor vill väl inte att man har företag överhuvudtaget så kolla om du kan ha företaget vilande överhuvudtaget.

    Att det är som det är är väl mest för att inte akassan ska bli nåt slags dolt starta eget bidrag. Dessutom väldigt svårt att hålla koll på inkomster.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.