Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Enskild firma och bokföring? Outsourca eller göra själv?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103745
    zj212
    Deltagare

    Hej
    Jag helt ny när det kommer till eget företagande och har lite funderingar kring redovisningen. Jag kommer driva e-handel med dropshipping.

    Hur gör alla med bokföring osv, gör ni det själva?
    Om ni gör det själva, vad har ni för tips?
    Om ni anställer någon, vad är ett generellt pris för nystartad enskild firma som kör e-handel och säljer mellan 1-30 produkter/månad, ev mer?

    De flesta företag jag tittat på verkar vara inriktade på att erbjuda fakturering som huvudprodukt och bokföring som tillägg till det. Men eftersom jag kommer använda Klarna som betalningsleverantör behövs inte faktureringstjänst. Var exempelvis i kontakt med Evolveras.se och de erbjuder att ta hand om all bokföring och redovisning för en fast avgift på 6% per transaktion, vilket är ok om man har användning av deras fakturering också, men för bokföring tjänst det lite saftigt. Vad tycker ni?

    Tack för er hjälp!

    #182250
    Seinfeld
    Deltagare

    Jag sticker ut hakan lite och tycker nog att man skall skaffa sig baskunskaper om företagande och bokföring innan eller samtidigt man drar igång en verksamhet. Det handlar trotts allt om ens egen och eventuellt familjens ekonomi man håller på med. Skaffar man sig de baskunskaperna så tror jag att man fixar den löpande bokföringen också. Uppstart av bokföringen och upprättande av det senare bokslutet skall man ta hjälp med. Det är ju givet. Drar man igång en enskild firma eller vad månde vara och den visar sig vara det där lyckokastet så har man kanske inte tid med bokföringen själv men då är där förhoppningsvis så mycket över att man kan ta hjälp.

    #182254
    Ekraft
    Deltagare

    Vänd dig till några lokala bokföringsbyråer i stan där du bor, så brukar det finnas något som känns bra. Det får ungefär 13 på varje dussin av dem. Hör med andra ehandelsbolag i stan vad de använder så har de som regel koll på vad Klarna är och liknande.

    Alldeles oavsett om man lejer ut det eller ej så är man ansvarig. Det är din namnunderskrift som på heder och samvete garanterar att det är rätt. Du bör ha basala kunskaper om hur moms och skatter fungerar, annars kan det bli väldigt fel och väldigt dyrt.

    #182276
    Ankis
    Deltagare

    Skaffa ett bra bokföringsprogram som economic eller visma e-economi så sköter man det mesta eller allt själv. Många pengar att spara.

    #182279
    zj212
    Deltagare

    Tack för svaren! Jag måste bara fråga, jag fick en offert från Specter för deras system osv. Det lät bra på telefon och som att det är något man kan göra själv, enkelt att lära sig osv. Dock fick jag den här offerten:

    Art. Nr Benämning Antal Pris Summa

    WS0151 Specter Business Management, Månadsavgift 1 mån 696,00 696,00
    Månadsavgift. Avser funktioner och användare enligt nedanstående systemkonfiguration.

    WS0150 Specter Business Management, Startavgift 1 st 4 665,00 4 665,00
    Startavgift. Avser funktioner och användare enligt nedanstående systemkonfiguration.

    S00013 Projektledning 2 tim 995,00 1 990,00
    Utbildning, projektledning. Timmarna kan delas upp efter behov.

    Summa exkl moms 7 351,00 SEK
    Moms 1 837,75 SEK
    Öresutjämning 0,25 SEK
    Summa totalt 9 189,00 SEK

    Ska det verkligen vara såhär dyrt/komplicerat att starta eget i Sverige? Även om man bara vill testa marknaden sin ide/produkt? Eller tänker jag fel?

    #182280
    Ankis
    Deltagare
    #182281
    SimonForslund
    Deltagare

    Hej,

    Vad exakt ska du ha Specter till?

    Kan du inte köra lagersystem och CRM i din e-handelsplattform?

    #182283
    Stefan72
    Deltagare

    hur ser affärsplanen ut? Det är nog otroligt vanligt att man räknar med flera hundra orders per dag från dag ett men det är nog inte hela sanningen.
    Jag tror nog att du får hålla ehandelsbiten för sig och sen bokföringen för sig och så får du köra rapporter dem emellan till en början. Då kan du tex ta fortnox för bokföringen, nån hundring i månaden och eftersom allt finns i molnet så kan du anlita nån annan som sitter på sitt håll och loggar in på ditt eget. Då kan du välja själv hur mycket du vill göra och börjar man på noll så är det nog inga svindlande summor att leja bort allting heller. När du blir lite varmare i kläderna och läst på litet så kan man gradvis börja bokföra själv och bokföringsfirman kan hålla koll.

    #182284
    OscarJ
    Deltagare

    Varför inte använda Zervant?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.