Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Vilket är bäst?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103769
    Kristina
    Deltagare

    Hej!

    Jag vill bolla en frågeställning med er, ang. bolagsform. Vi har tänkt starta e-handel vid sidan om våra vanliga jobb och smyga igång för att se om idéen håller och att lära oss hur det fungerar i praktiken. Vi kommer inte att ta några lån.

    Eftersom vi är två har vi självklart tänkt starta AB men vi tror inte att omsättningen kommer att bli mer än 30 000:-, och dessutom ett litet minus, första året. Min fråga då är om det är värt att starta AB, eller om man ska ha HB och ombilda till AB när man fått snurr på verksamheten?

    Sen en annan fråga. Prisuppgifter på årsredovisningen vi fått är 15 000-18000 kr. Det tycker jag rimmar dåligt med så låg omsättning. Tips på hur man gör här mottages tacksamt!

    #182391
    Ekraft
    Deltagare

    Lite kort så kommer i princip allt bli jättedyrt med en sådan omsättning. Ett vanligt litet företagskonto på banken kostar typiskt 1000kr/år att ha. Ett snabbt bokslut för ett sådant företag kostar kanske inte mer än ett par timmar hos en bokföringsbyrå, men räkna med 1500-2000kr i alla fall.

    Sådant som dator, bredband, skrivare, papper, pärmar, hålslag, häftapparat, packmaterial, etiketter, lagerutrymme etc etc kommer ni väl förmodligen få bjuda på till ert företag.

    Jag skulle verkligen råda er att sikta lite högre, kanske 300.000kr/år. Det är mindre än 1000kr/dag. Då bör man också skaffa ett AB från början.

    #182392
    logic
    Deltagare

    Tjena!

    Den den lilla omsättningen så tycker inte jag att ni ska starta bolag alls, jag tycker att ni ska kolla på sysselsättningsformen Hobbyverksamhet.

    http://www.skatteverket.se/download/18.361dc8c15312eff6fdb747/1459766511674/hobbyverksamhet-skv344-utgava12.pdf

    Om ni hanterar betalningar via swish och omsätter under 18 000 per person så blir vinsten skattefri. Över det är bara att deklarera i inkomstdeklaration.

    Bonus: Ingen korrekt bokföring, årsredovisning eller firmabankkonto behövs!

    #182393
    Kristina
    Deltagare

    @Ekraft 88125 wrote:

    Lite kort så kommer i princip allt bli jättedyrt med en sådan omsättning. Ett vanligt litet företagskonto på banken kostar typiskt 1000kr/år att ha. Ett snabbt bokslut för ett sådant företag kostar kanske inte mer än ett par timmar hos en bokföringsbyrå, men räkna med 1500-2000kr i alla fall.

    Sådant som dator, bredband, skrivare, papper, pärmar, hålslag, häftapparat, packmaterial, etiketter, lagerutrymme etc etc kommer ni väl förmodligen få bjuda på till ert företag.

    Jag skulle verkligen råda er att sikta lite högre, kanske 300.000kr/år. Det är mindre än 1000kr/dag. Då bör man också skaffa ett AB från början.

    Givetvis siktar vi högre och tror att vi kommer omsätta mer men det vet man inte än. Frågan är mer om det är bättre med HB först för att ombilda till AB sen?

    Här där vi bor kostar ett vanligt bokslut för EF minst 5000:-.☺

    #182394
    Kristina
    Deltagare

    @logic 88126 wrote:

    Tjena!

    Den den lilla omsättningen så tycker inte jag att ni ska starta bolag alls, jag tycker att ni ska kolla på sysselsättningsformen Hobbyverksamhet.

    http://www.skatteverket.se/download/18.361dc8c15312eff6fdb747/1459766511674/hobbyverksamhet-skv344-utgava12.pdf

    Om ni hanterar betalningar via swish och omsätter under 18 000 per person så blir vinsten skattefri. Över det är bara att deklarera i inkomstdeklaration.

    Bonus: Ingen korrekt bokföring, årsredovisning eller firmabankkonto behövs!

    Enligt skatteverket räknas inte försäljning av varor som hobby. Och man måste visst ha riktig bokföring, och skicka in n-blankett.

    För att kunna få leverantörer måste man ha någon slags firma med ett organisationsnummer.

    #182395
    logic
    Deltagare

    @Kristina 88128 wrote:

    Enligt skatteverket räknas inte försäljning av varor som hobby. Och man måste visst ha riktig bokföring, och skicka in n-blankett.

    För att kunna få leverantörer måste man ha någon slags firma med ett organisationsnummer.

    Om du verkligen vill ha en bolagsform så skulle jag rekommendera AB. Jag skulle absolut inte rekommendera bolagsformen Handelsbolag. Det är en extremt osäker bolagsform som inte skyddar någon av er om verksamheten går dåligt, ni blir solidariskt ansvariga för den andre partens firmamässiga beslut. Med AB så är ni personligen betydligt bättre skyddade mot konkurs och rättstvister.

    Angående bokföring så finns det inget i blanketten jag skickade över som styrker att du måste följa bokföringslagen i en hobbyverksamhet. Där är du tydligen mer påläst än mig så om du kan styrka det med exempelvis länk så får du gärna uppdatera mig. Det vore toppen.

    Lycka till!

    #182396
    Kristina
    Deltagare

    @logic 88129 wrote:

    Om du verkligen vill ha en bolagsform så skulle jag rekommendera AB. Jag skulle absolut inte rekommendera bolagsformen Handelsbolag. Det är en extremt osäker bolagsform som inte skyddar någon av er om verksamheten går dåligt, ni blir solidariskt ansvariga för den andre partens firmamässiga beslut. Med AB så är ni personligen betydligt bättre skyddade mot konkurs och rättstvister.

    Angående bokföring så finns det inget i blanketten jag skickade över som styrker att du måste följa bokföringslagen i en hobbyverksamhet. Där är du tydligen mer påläst än mig så om du kan styrka det med exempelvis länk så får du gärna uppdatera mig. Det vore toppen.

    Lycka till!

    Tack för svar!

    Jag har inte läst det, utan jag pratade med någon på skatteverket om detta och då sa denne att försäljning av varor inte räknas som hobby. Om bokföringen sa de att alla kvitton ska sparas i kronologisk ordning (det är kanske inte bokföring) och att verksamheten ska deklareras på n-blanketten. Och n-blanketten ska in, även om man har 0:- i vinst. :)

    #182397
    Kristina
    Deltagare

    @Ekraft 88125 wrote:

    Lite kort så kommer i princip allt bli jättedyrt med en sådan omsättning. Ett vanligt litet företagskonto på banken kostar typiskt 1000kr/år att ha. Ett snabbt bokslut för ett sådant företag kostar kanske inte mer än ett par timmar hos en bokföringsbyrå, men räkna med 1500-2000kr i alla fall.

    Sådant som dator, bredband, skrivare, papper, pärmar, hålslag, häftapparat, packmaterial, etiketter, lagerutrymme etc etc kommer ni väl förmodligen få bjuda på till ert företag.

    Jag skulle verkligen råda er att sikta lite högre, kanske 300.000kr/år. Det är mindre än 1000kr/dag. Då bör man också skaffa ett AB från början.

    Hej och tack för svar!

    Givetvis siktar vi högre! För min del får det gärna gå jättebra redan första veckan. Det är bara så svårt att räkna ut vad omsättningen kan bli. Det beror ju helt på hur bra vi lyckas med marknadsföringen. Det måste alltså bli AB från början. Det hade dock varit bra att komma lite billigare undan med årsredovisningen…..men det löser sig säkert. :)

    #182403
    blazern
    Deltagare

    Hej,

    Hur är det med hobbyverksamheten? Räknas inte den vanliga inkomsten in i dessa 18000 kr också?

    Vår butik drevs som enskild firma (ungefär samma som handelsbolag) tidigare. I sommar har vi ombildat till aktiebolag och den resan var ganska tidskrävande, vi har nog lagt ut i runda slängar 20-30k på en bokföringskonsult vid övergången.

    Bättre med aktiebolag i många aspekter, t.ex. kan få en riktig lön, aktieutdelning samt att man anses som seriösare hos många leverantörer. Vi sköter fortfarande den löpande bokföringen själva.

    #182404
    Seinfeld
    Deltagare

    Här är en länk till skatteverket för att ladda ned en broschyr.
    http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html

    Håll till godo.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.