Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Ta ut lön via "Frilansfinans" el. motsv.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103884
    Dancar
    Deltagare

    Tjenare,

    Jag funderar på om det är smart att ta ut egen lön, samt betala ut lön till “anställd” via bolag så som Frilansfinans istället för att själv registrera sig som arbetsgivare (Aktiebolag)? Idag är AB:t registrerat som arb.givare och jag tar bara sporadiskt ut lön några gånger per år (har jobb vid sidan om). Har idag ingen anställd med skulle behöva ta in någon då och då under topparna.

    Vad är era tankar kring att istället ta ut lön via Frilansfinans, coolcompany, PaySalary eller motsvarande? Dels slipper man mycket av bokföringen, skicka in rapporter till SKV varje månad, samt allt annat krångel med att vara arbetsgivare gällande försäkringar, semesterlöner, pensioner etc. De tar runt 5-6% I avgift vilket spontant känns värt det för att slippa allt “krabb” (som vi säger i småland).

    Vill förtydliga att det alltså handlar om sporadiska löneutbetalningar, när man kommer igång på allvar så är det troligen bättre att sköta allt inhouse och se över pension m.m mer i detalj. Både för sin egen och sina arbetstagares skull.

    Vore tacksam för att höra era synpunkter.

    #182830
    Ekraft
    Deltagare

    Du har ju redan ansvar för bokföring och redovisning, liksom moms och deklarationer, så att betala avgifterna för det där känns ju rätt så dyrt. De tar ju avgift på HELA beloppet, och då är 5-6% rätt så mycket för några enstaka skattedeklarationer och en årsuppgift. Det är förmodligen billigare att be en bokföringsbyrå göra jobbet åt dig.

    #182839
    emeliesofia
    Deltagare

    Jag vet inte om jag håller med. Det känns som den situation du är i är perfekt för att använda Frilans Finans el dylikt. Jag har använt dem i flera år och tycker det är superskönt att slippa bokföring och administation, göra årsbokslut för mina få uppdrag. Jag tror att de 6% som Frilans Finans tar ut är ungefär vad jag hade lagt på att ha min bokföring utlagt på en byrå. Dessutom är jag försäkrad via Frilans Finans, och en försäkring kostar ju normalt pengar. Så jag skulle nog säga kör Frilans tills du skalar upp.

    #182842
    Ekraft
    Deltagare

    @emeliesofia 88738 wrote:

    Jag vet inte om jag håller med. Det känns som den situation du är i är perfekt för att använda Frilans Finans el dylikt. Jag har använt dem i flera år och tycker det är superskönt att slippa bokföring och administation, göra årsbokslut för mina få uppdrag. Jag tror att de 6% som Frilans Finans tar ut är ungefär vad jag hade lagt på att ha min bokföring utlagt på en byrå. Dessutom är jag försäkrad via Frilans Finans, och en försäkring kostar ju normalt pengar. Så jag skulle nog säga kör Frilans tills du skalar upp.

    Ja, som frilansande är det helt OK att använda dem, men att som företagare betala ut lön till sina anställda den vägen känns väldigt dyrt. Man sparar inte så mycket administration på det.

    #182844
    Dan
    Deltagare

    Om du funderar på frilans finans så använd istället Red Flag som inte tar några avgifter men har samma tjänst!

    #182851
    emeliesofia
    Deltagare

    Hört att de har 4,5 %? Kolla de allmänna villkoren. Ingår försäkringar då? :)

    #182852
    emeliesofia
    Deltagare

    @Ekraft 88742 wrote:

    Ja, som frilansande är det helt OK att använda dem, men att som företagare betala ut lön till sina anställda den vägen känns väldigt dyrt. Man sparar inte så mycket administration på det.

    Jag har väldigt sällan anställda men då har jag bett dem fakturera på samma sätt som jag gör, alternativt lagt till dem som medarbetare på min faktura. Funkade superbra. Jag kollade vad en försäkring för mig (ibland någon annan) skulle kosta och det kändes inte som om 6% då var helt oroligt. Då får jag också hjälp med admin :) Men ja, beroende på hur många man är är det ju bättre med företag.

    #182879
    Dancar
    Deltagare

    Tack för alla svar. Har inte tagit något beslut i frågan ännu, utan det får marinera lite till :). Enstaka deklaration blir det ju inte då det ska skickas in varje månad även om löneutbetalningarna är 0:-. Jag håller med om att det inte är jättemycket jobb men det är ändå ganska mycket för det lilla vi, i dagsläget, har i löneutbetalningar. Om vi exempel säger att man bara har utbetalning 4 ggr på ett år om totalt 50 000 kronor så pratar vi 2 500:- i avgift vid 5% arvode. Då slipper du försäkring, 12 st deklarationer, kontrolluppgifter, inbetalningar till SKV samt bokföring. Så det känns inte som att det är ett glasklart case där att sköta det inhouse skulle vara solklart bättre/billigare.

    Mer återkoppling är välkommet, alltid kul att diskutera kringa såna här case (tycker jag iaf, som hobby ekonomi-nörd).

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.