Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföringsfråga e-wallet

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103887
    bokmannen
    Deltagare

    Hej alla !

    Jag har e-wallets (skrill , neteller) i euro och kommer få affiliate betalningar från eu-företag utanför sverige. Har skaffat Zervant och det är supersmidigt med betalningar som går direkt till bankkonto i SEK. Men om jag får betalningar från tex fem kunder till skrill , euro 100-100-50-50-50 och bestämmer mig för att ta ut 350 euro på en gång till mitt bankkonto hur bokför jag ?

    Ska jag bokföra redan när pengarna når skrill och innan det kommer till mitt bankkonto och hur gör man isf då man ej vet vad man får för en euro samt att flera avgifter tillkommer.

    Eller bokför jag när pengarna når mitt bankkonto och alla avgifter är avdragna ?

    Är en newbie inom bokföringsfrågor så tacksam för svar !
    Mvh

    #182841
    Stefan72
    Deltagare

    det beror på hur mycket koll du vill ha? Det bästa är ju att ha ett konto för varje konto på banken så att säga men det blir ju mer bokföring mellan konton. Fördelen är att du kan stämma av konton i bokföringen.
    Enklast är ju annars att bokföra när du sätter in pengarna på ditt officiella firma konto. Då bokför du som vanligt. nackdelen blir dock att du inte har nå koll på ev andra konton via bokföringen.

    #182843
    bokmannen
    Deltagare

    @Stefan72 88741 wrote:

    det beror på hur mycket koll du vill ha? Det bästa är ju att ha ett konto för varje konto på banken så att säga men det blir ju mer bokföring mellan konton. Fördelen är att du kan stämma av konton i bokföringen.
    Enklast är ju annars att bokföra när du sätter in pengarna på ditt officiella firma konto. Då bokför du som vanligt. nackdelen blir dock att du inte har nå koll på ev andra konton via bokföringen.

    Tack !

    Tyvärr så kommer jag få pengar från kanske 30 olika företag så blir lite många bankkonto :)
    Det jag bokför efter att pengarna nått mitt officiella firma konto det är då summan som blir kvar efter alla bankavgifter och liknande ?
    Sen är frågan vem jag ska uppge att pengarna kommer ifrån om det är från 10 olika ?

    #182845
    Stefan72
    Deltagare

    fast du har väl inte 30 olika konton? Du gjorde ju själv jämförelsen att du fick in fem betalningar till skrill?

    #182847
    bokmannen
    Deltagare

    Jag kommer få under ett års tid betalningar från ca 30 olika företag till mitt enda skrill konto. En del en gång per månad och andra mer sällan. Därifrån ska jag ta dem till mitt bankkonto och för att slippa alla avgifter med 200 transfereringar per år så kommer jag ta de i klumpar. Så då är frågan hur man bokför det i Zervant under “Betalare” då det är flera olika.

    #182848
    Stefan72
    Deltagare

    jo men det blir ju så jag menar. Vill du ha koll på allt till 100% så du även har skrill saldot i bokföringen så lägger du upp ett “skrillkonto” i bokföringen och sen bokför insättningar där vartefter de kommer in. Då kan du göra en bokföringsorder på varje insättning och speca vad det gäller. Sen blir ju bara klumpöverföringen till ditt vanliga bankkonto en simpel överföring mellan konton. Då behöver du ju inte speca nåt särskilt.

    #182849
    bokmannen
    Deltagare

    @Stefan72 88748 wrote:

    jo men det blir ju så jag menar. Vill du ha koll på allt till 100% så du även har skrill saldot i bokföringen så lägger du upp ett “skrillkonto” i bokföringen och sen bokför insättningar där vartefter de kommer in. Då kan du göra en bokföringsorder på varje insättning och speca vad det gäller. Sen blir ju bara klumpöverföringen till ditt vanliga bankkonto en simpel överföring mellan konton. Då behöver du ju inte speca nåt särskilt.

    Tack det är kanske det lättaste. Det som ställer till det är att skrill kontot är i euro så det blir lite knepigt få summorna att stämma fullständigt.

    #182850
    bokmannen
    Deltagare

    Kan man sätta Skrill under baskonto 1940 (övriga) eller ska det vara 1970 (särskillda) ?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.