Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Speedledger + Affärssystem?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #103888
    Jolo
    Deltagare

    Hej,

    Har idag Speedledger som bokföringsprogram, vilket är himmelriket :)
    Har tidigare haft BL och denna skillnad är som natt och dag.

    Nu tänkte jag byta ehandelsplattform från Textalk och har tittat på Wikinggruppen.

    Har läst att man bör ha ett affärssystem om man har Wikinggruppen då backend inte är så smidig och även såklart för att ett affärssystem är bra att ha oavsett.

    Jag vill absolut inte sluta med Speedledger och undrar då hur det blir om man fortsätter bokföra i Speedledger men använder resten av butikens backendhantering i ett affärsystem, går detta alls eller blir det bara rörigt?

    Vilket affärssystem skulle i så fall kunna passa bra som komplement till Speedledger.. finns det något modernt och tydligt system (likvärdigt som speedledger i tydlighet och enkelhet) ?

    #182881
    Oveo
    Deltagare

    Det är möjligt att använda ett ERP till Speedledger, även om det kan vara att skjuta över målet att stoppa in ett affärssystem parallellt med Speedledger.

    Du har idag ehandel, fakturering och bokföring. Det du saknar är inköp, leverantörsreskontra och lager/logistik?

    Kontakta Candidator, de kan ha en produkt (Cendot) som passar in i ditt pussel.

    Det finns vissa fördelar när det gäller lagerhantering och lageravstämning samt ankomstregistrering/defintivbokning av leverantörsfakturor med ett integrerat system. Då går det att “låsa” lagervärderingarna mot leverantörsfakturorna så det inte är möjligt att defintivboka levfakturor med kostnadsdiffar. Visserligen är det lösbart med separata delar, som i ditt fall, men kan vara lite pyssligare.

    #182883
    Jolo
    Deltagare

    Stort tack för svar!

    Ska kolla upp detta :)

    Fler förslag mottages gärna, hur gör ni andra med affärsystem som har Speedledger?

    #182891
    Stefan72
    Deltagare

    Speedledger är ju oftast bara en inkörning till ett riktigt affärssystem iallafall så jag tycker inte du ska stirra dig blind på att du måste ha kvar det. De flesta affärssystem som finns idag är ju ändå femton hundra ggr enklare än vad de var för 10 år sen. Ett par dagars inkörning och sen kommer du tycka det är lika enkelt att arbeta i nåt annat och allt blir så mycket enklare.

    #182892
    Jolo
    Deltagare

    Tack för svar!

    Men det är ju så löjligt enkelt att bokföra med Speedledger, man går bara in på sitt bankkonto och klickar på ok bakom alla händelser..(typ).
    Det är faktiskt riktigt kul att bokföra nu :D

    BL som jag hade fram till förra året var ju rena mardrömmen i jämförelse.. inget roligt alls att bokföra.:(

    Har kollat lite på Visma men tycker det ser lika rörigt ut som BL..

    Nu är jag inte så insatt i affärsystem men vad är det som är så toppen med att ha ett?

    Läste att kodmyran har allt som behövs inbyggt i sin admin så inget affärsystem beövs när man använder hennes lösning..

    Kan man kanske få detta inbyggt i sin admin om man tex väljer Wikinggruppen..

    Som Oveo skriver:
    Du har idag ehandel, fakturering och bokföring. Det du saknar är inköp, leverantörsreskontra och lager/logistik?

    Fakturering sköter Svea så inbetalning därifrån bokförs på Speedledger.
    Inköp vad menas då?
    Jag gör ett inköp från leverantörer och det bokförs också på Speedledger.
    Leverantörsreskontra, lite osäker på om jag behöver detta, vad innebär det egentligen?
    Lager/logestik, lagret bokförs i admin i butiken och koppling till logistik via DHL multishipping.

    Beklagar om ovanstående innebär att jag är helt ute och cyklar men förklara gärna vad affärssystemet gör som bidrar till den stora skillnaden :)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.