Driftstatus för betalsystem
Läs våra bloggar
E-handlare på Twitter
Skicka nyhetstips
Jämför Kortbetalning
Jämför E-handelsplattformar
Jämför Fraktavtal
Diskutera e-handel i forumet
Hejsan! Du verkar inte vara medlem på Ehandel.se ännu. Du vet väl att det är gratis och ger dig tillgång till forumet, nyhetsbrevet och mycket mer? Bli medlem nu

Gå tillbaka   Ehandel.se > E-handelsforumet > Ekonomi & Företagande

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2010-08-30, 18:57
Carolines avatar
Fantast
Odahlia.com

Reg.datum: Mar 2010
Question Inventering?

Hejhej!

Nu vänder jag mig till er som kan igen...

Har kommit till det stadium där jag börjar fundera på detta med inventering.. vad gäller egentligen för det? När ska man inventera? Vem vill veta resultatet (är det något som ska redovisas för skatteverket)? Hur går det till? Finns det i så fall någon särskild gräns för vilka som är skyldiga att inventera (omsättning, lagerhållning etc).

Säker urkorkade frågor för er som kan men som nystartad får man ju försöka lära sig efter hand...

/C
Svara med citat
Annons
  #2 (permalink)  
Gammal 2010-08-30, 19:03
Dans avatar
Dan Dan är inte uppkopplad
Administrator
RoligaPrylar.se
@nilsson_dan

Reg.datum: Feb 2009
Standard

1. Du ska inventera när räkenskapsåret är över för att beräkna vad ditt lager är värt just då.
2. Syftet är att korrigera dina kostnader för varuinköp så att inte lagerförda varor minskar ditt resultat.
3. Du räknar dina varor och det värde du lagerför det med. Här finns det olika metoder men en vanlig är anskaffningskostnaden.
4. Jag tror alltid du bör inventera, känner inte till några undantag.

För att förklara syftet kan man använda detta exempel:

Säg att du säljer varor för 200.000 i år och köper in varor för 100.00. I försäljningen om 200.000 har du bara skickat 70.000 av ditt varuvärde. Du har alltså ett lager på 30.000 kvar.

Detta innebär att ditt resultat blir 200.000-70.000 istället för 200.000-100.000 då lagertillgångar inte är en kostnad utan en tillgång.

Vanligt är att man inte tänker på detta som nystartad och att man då får problem med likviditeten då man får skatta på pengar man bundit som lager.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2010-08-30, 19:15
Joels avatar
Veteran
Partykungen.se
Partykungen

Reg.datum: Jun 2009
Skicka ett meddelande via ICQ till Joel Skicka ett meddelande via MSN till Joel
Standard

Bra frågor och bra svar!
  #4 (permalink)  
Gammal 2010-08-30, 19:21
Parvelitos avatar
Inventarie på Ehandel.se
shop.parvelito.se

Reg.datum: Apr 2009
Standard

Enligt bokföringslagen skall man inventera en gång per år. Det rekommenderas att man gör i samband med bokslutet för att minska felfaktorer, men finns det goda skäl att göra det vid en annan tidpunkt så är det inte alls omöjligt att göra så. Men det kräver att du har löpande lagerbokföring.

Jag har bokslut den 31/8 och inventerade i helgen. Ett jädra jobb, men det måste ju göras.

Man inventerar inte bara för att man på heder och samvete skall berätta för Skatteverket vad man har på lager, utan minst lika mycket för sin egen del. Under ett år blir det alltid lite svinn, saker på lagret går sönder eller skadas på annat sätt, man plockar fel och kunden säger inget, man får fel från leverantören och märker inget etc. Sedan är det ju kunder som returnerar saker, eller skall byta och så har man lite bråttom och justerar inte alltid lagersaldot.

Antalet möjliga felkällor är många.

Jag hade c:a 70st diffar på min inventering som omfattade 1642 olika artikelnummer. Oftast bara 1st eller ett fåtal som diffade, men likväl är det skönt att jag nu har ett lagersaldo man kan lita lite på. Kunderna blir lite snea om man lovar att "visst skall jag skicka en sådan idag, det står i datorn att jag har 3st", och sedan är det tomt på hyllan.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2010-08-30, 19:24
Carolines avatar
Fantast
Odahlia.com

Reg.datum: Mar 2010
Standard

Oj, vilka bra svar! Tusen tack!

/C
Svara med citat
Svara