Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Momsregler vid försäljning på marknadsplats

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104207
    CarolineGe
    Deltagare

    Hej!

    Jag säljer digitala tjänster via min egna hemsida hos Shopify. Men jag säljer hittills endast inom Sverige för momsreglerna när jag säljer inom och utanför EU är så otroligt krångliga.

    Jag vill gärna undvika det momskrånglet (MOSS t.ex.) men ändå sälja internationellt, så jag funderar på att sälja till internationella kunder på Etsy, en marknadsplats.

    Funkar det då så att etsy tar ut moms från kunderna och betalar in dit den ska?
    Behöver jag inte alls bekymra mig om moms?
    Jag har förstått det som så att jag ska inte bokföra varje enskild försäljning utan den veckovisa inbetalningen jag får från etsy. Hur bokför jag det?
    Om jag då t.ex. får 1000 kr från etsy en vecka så anger jag att jag inte tagit ut moms på det?

    Jag är väldigt tacksam för svar… Skatteverket är omöjliga att få tag på och jag har sökt runt i alla möjliga forum utan att hitta tillförlitliga svar.

    #183844
    Stefan72
    Deltagare

    Nä etsy är väl bara en marknadsplats med massor med små butiker, dvs du säljer själv. Skulle etsy sälja och debitera momsen så skulle ju du enbart sälja till etsy isåfall och så antar jag att det inte fungerar.
    Det du kallar för momskrångel, dvs moss är ju framtaget för att förenkla så säljer du det du säljer så tror jag inte du har så mycket val.

    #183879
    VATadviser
    Deltagare

    Hej

    Om du säljer till Etsy och de i sin tur säljer till slutkund så är allt bra. Men då skall du ställa ut faktura till Etsy och de skall ställa ut faktura i sitt namn till kund. Detta är ofta oklart på marknadsplatser. Men får du klart att det är så kan du fakturera Etsy direkt och slipper MOSS.

    Var dock noga när du kollar upp detta. För gör du fel har du problem.

    Mvh
    Stefan

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.