Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföra försäljning med frimärken.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #104257
    Steffo
    Deltagare

    Hej, jag skulle behöva lite hjälp med bokföringen.

    Jag har under en kortare tid köp frimärken till de beställningarna jag har haft, alltså jag gör i ordning beställningarna och går till närmaste kiosk/ombud och köper frimärken och sedan postar jag dem.

    Det kan hända att jag får en beställning en lördag och pengarna kommer in med Swish samma dag och att jag sedan går och köper frimärken dagen efter och postar den. Hur redovisar jag detta?

    Nu har jag tänkt att jag ska köpa på mig en del frimärken och ha hemma för att använda när jag behöver så att jag slipper köpa varje gång. Hur redovisar jag detta och hur redovisar jag försäljningen sen?

    Säg att en beställning landar på 100kr inkl moms och porto(14kr).

    Tack på förhand

    #183999
    Stefan72
    Deltagare

    Det är nya “regler” om detta och inköpet bokar du som vanligt exkl moms eftersom det inte är nån moms på frimärken längre.
    Sen säljer du inte frimärken utan en fraktjänst och du ska debitera 80+14 plus moms. Alltså moms på frakttjänsten. Detta trots att du inte betalat nån moms på dem vid inköpet. Du väljer själv om du tar ut faktisk kostnad för frimärken eller så en valfri fraktkostnad.
    Att sälja dem vidare momslöst är inte tillåtet.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.